Generatiepact 2019

Bij de Zomernota 2018 (pagina 28) en aansluitend de Programmabegroting 2019 heeft de gemeenteraad besloten tot het openstellen van een eenmalige regeling generatiepact voor medewerkers van 60 jaar en ouder. Hierbij is uitgegaan van een deelnamegraad van 50%, waarbij de helft van de deelnemers kiest voor 80% werken en de andere helft voor 50% werken. Op basis hiervan is een egalisatiereserve gevormd om de totale kosten over de jaren te verspreiden. In de jaren 2019 t/m 2021 wordt 200.000 per jaar gestort en in de jaren 2022 en 2023 een bedrag van 100.000 per jaar (in totaliteit 800.000). De werkelijke kosten worden vervolgens jaarlijks aan deze reserve onttrokken.

Op basis van het werkelijk aantal deelnemers en de gekozen varianten, zijn de totale kosten van het generatiepact 543.000 meer dan het scenario dat is opgenomen in de Programmabegroting 2019. Op 17 januari 2019 bent u hierover schriftelijk geïnformeerd. In de jaren 2019 t/m 2024 is een extra storting in de reserve generatiepact benodigd van 90.000 per jaar.

Diverse kleine mutaties (< 5.000)

Binnen de verschillende programma's zijn diverse kleine financiële mutaties (< 5.000). Voor het overzicht en de leesbaarheid van deze Zomernota zijn deze posten niet afzonderlijk opgenomen en toegelicht.

Generatiepact 2020 - 2023

Zoals aangegeven in de Zomernota 2018 is de regeling van het generatiepact 2019 geëvalueerd met de insteek om de regeling duurzaam te verlengen. Op basis van de opgedane ervaringen zijn de uitgangspunten van de huidige regeling geëvalueerd en bijgesteld, zoals ingangsdatum, mogelijke varianten, leeftijd bij deelname, etc. De evaluatie is zowel vanuit het oogpunt van de medewerker als de organisatie uitgevoerd. Voorgesteld wordt een generatiepact regeling in te voeren voor de jaren 2020 t/m 2023.

Op dit moment is nog niet exact aan te geven wat de kosten van het generatiepact zullen zijn. Dit is afhankelijk van de deelnamegraad, wie er wel en niet deelnemen en welke keuzes door de deelnemers gemaakt worden.

Voor de berekening van de kosten voor de nieuwe regeling is uitgegaan van de verwachte kosten en de maximale kosten. In de berekening van de verwachte kosten is er vanuit gegaan dat de deelnamegraad gelijk is aan het generatiepact 2019 (68% van de doelgroep neemt deel en 86% van de deelnemers kiest (uiteindelijk) voor de 60%-variant. Daarnaast is er in de berekening vanuit gegaan dat deelnemers instappen op de leeftijd van (gemiddeld) 61 jaar. Deze variant is "ruimer" berekend dan bij de huidige regeling. Hierbij was uitgegaan van 50% deelname en 50% deelname aan de 50%-variant.

In de berekening van de maximale kosten per variant is er vanuit gegaan dat de volledige doelgroep deelneemt en dat ook de volledige doelgroep kiest (uiteindelijk) voor de 60%-variant. Daarnaast is er in de berekening van uitgegaan dat deelnemers instappen op de leeftijd van 60 jaar.

Kosten verwachte en maximale variant
Verwachte kosten: 1.310.000 (gemiddeld 131.000 per jaar tot en met 2029)
Maximale kosten: 2.165.000 (gemiddeld 216.500 per jaar tot en met 2029)
Het verschil tussen de verwachte variant en de maximale variant wordt meegenomen in de paragraaf weerstandsvermogen als risico.

De verwachte kosten bedragen 1.310.000, verspreid over de jaren 2020 t/m 2029. Om te voorkomen dat we grote fluctuaties en bijstellingen krijgen in de meerjarenraming wordt voorgesteld om voor het generatiepactie 2020-2023 een bestemmingsreserve te vormen en hier jaarlijks een bedrag van 131.000 in te storten. De werkelijke kosten van het generatiepact kunnen dan jaarlijks aan de reserve worden onttrokken.

Zoals eerder aangegeven zijn de exacte kosten van de regeling pas bekend wanneer duidelijk is wie er wel en niet deelnemen aan het generatiepact en welke keuzes de deelnemers maken (80% werken of 60% werken). Via de planning & controlcyclus wordt u hierover geïnformeerd.

Harmonisatie arbeidsvoorwaarden De6

In de Programmabegroting 2017 heeft de gemeenteraad 110.000 structureel beschikbaar gesteld voor de harmonisering van de arbeidsvoorwaarden binnen de De6-gemeenten, waarbij het financiële zwaartepunt lag bij de reiskosten. Er is binnen de de De6 gemeenten echter geen overeenstemming bereikt over de harmonisering van de arbeidsvoorwaarden. Voorgesteld wordt het budget voor het lopende jaar 2019 in te zetten als onderdeel van het personeelsbudget. Vanaf 2020 komt dit budget te vervallen.

CAO-ontwikkeling

Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De huidige cao voor gemeenteambtenaren is per 1 januari 2019 afgelopen. In de huidige meerjarenraming is een loonsverhoging opgenomen van 2% per jaar voor de jaren 2019 en 2020 en 1% per jaar voor de jaren 2021 en verder. Voorgesteld om ook voor de jaren 2021 en verder een loonstijging van 2% per jaar in de meerjarenraming op te nemen, gelijk aan het inflatiepercentage. Een extra loonstijging van 1% betekent voor Halderberge een structurele stijging van de loonkosten met ca. 135.000 per jaar.

Gegevensmanagement

Voor de gemeente Halderberge is het van groot belang dat zij permanent beschikt over alle gegevens die zij nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Gegevens vormen de bouwstenen waaruit informatie voor de sturing, beheersing en uitvoering van de gemeente wordt geproduceerd. Gegevens zijn hiermee één van de belangrijkste bedrijfsmiddelen van de gemeente. De kwaliteit, actualiteit en compleetheid van gegevens is daarbij van groot belang evenals de privacy en informatiebeveiliging.

De gemene deler van al van deze ontwikkelingen (o.a. artificial intelligence, robotisering, blockchain) is data. Data is de brandstof waar deze ontwikkelingen op draaien. Het is daarom belangrijk dat gemeenten hun data/gegevens en gegevenshuishouding goed op orde hebben. Ook is de ICT vaak gericht op het beheersen van de basisregistraties en zijn andere (belangrijke) registraties achter gebleven. Hierdoor is er geen/weinig gedaan aan de gegevenshuishouding. Dat blijkt ook uit de 0-meting die gedaan is bij de gemeente Halderberge.

Nationaal en internationaal (EU) komt er ook steeds meer aandacht voor de mogelijkheden en uitdagingen van deze ontwikkelingen. Een set aan nieuwe wetgeving is het gevolg. Om mee te kunnen in die technologische ontwikkelingen en om te kunnen voldoen aan de wetgeving moeten gemeenten een inhaalslag gaan maken. Want een ding is zeker, het gat is nu te groot! Halderberge moet investeren (in geld en tijd) om de gegevenshuishouding van de gemeente op een redelijk niveau (volwassenheidsniveau 3) te krijgen om te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving zoals bijvoorbeeld de invoering van de nieuwe omgevingswet. Het opbouwen van een goede gegevenshuishouding kost tijd! Het gaat de gemeente Halderberge (met gevraagde middelen) minimaal 5 jaar kosten om op het gewenste minimale niveau te komen.

De opgestelde I-Visie geeft de kaders op basis waarvan we ons doel, richting een veilige en flexibele informatievoorziening, waar kunnen maken door middel van o.a. het gegevensmanagement. Informatie is plaats- en tijdonafhankelijk beschikbaar voor inwoners, ondernemers, organisatie, bestuur en samenwerkingspartners. We houden hier rekening met het uitgangspunt “veilig waar het moet en flexibel waar het kan”. Informatievoorziening wordt ingericht, zodat we makkelijk op relevante ontwikkelingen kunnen aansluiten.

Een goede inrichting van het gegevensmanagement is het fundament van de gemeentelijke informatievoorziening en is een basisvoorwaarde voor het kwalitatief en kwantitatief beheersbaar houden van gegevens. Belangrijke aspecten hiervan zijn de uitwisseling en kwaliteitsbewaking van de gegevens, maar ook informatiebeveiliging, privacy en de transparantie van gegevensverwerking. Gegevens moeten op een flexibele, veilige en transparante wijze beschikbaar worden gesteld, conform een vooraf bepaald kwaliteitsniveau. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan de gemeente beschikken over alle gegevens die zij nodig heeft, om beleid te ontwikkelen en te evalueren. Een eerste stap in de uitvoering is het aantrekken van een gegevenscoördinator die ervoor moet gaan zorgen dat alle gegevens op een kwalitatief goed niveau worden vastgelegd en beheerd. Er moet nog veel meer gebeuren en de verdere stappen die we als gemeente moeten gaan zetten worden meegenomen in het nieuwe informatiebeleidsplan voor de periode 2020 – 2024. Dit beleidsplan zal samen met het uitvoerings- en investeringsplan vóór de Begroting 2020 voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Informatiebeleidsplan / Informatieveiligheid

In 2016 is het informatiebeleidsplan 2016 – 2020 met het bijbehorende uitvoeringsplan door de raad vastgesteld. Gezien alle ambities die zijn vastgelegd in diverse documenten zoals het Raadsprogramma en het Collegewerkprogramma 2018 – 2022 aangevuld met alle ontwikkelingen op technologisch gebied is het noodzakelijk om het huidige informatiebeleidsplan te vervangen door een nieuw informatiebeleidsplan. Het nieuwe plan zal inzicht geven in de uitdagingen voor de komende 4 jaar en zal zich vooral gaan richten op informatieveiligheid, dienstverlening en informatievoorziening in- en extern. Het nieuwe informatiebeleidsplan zal gereed zijn voor de behandeling van de Begroting 2020 waarbij tevens een uitvoeringsprogramma zal worden opgesteld met daarin de eventuele noodzakelijke investeringen.

Top