Investering elektrische voertuigen en oplaadpunten

De gemeenteraad heeft in april besloten om twee elektrische dienstvoertuigen aan te schaffen ter vervanging van de oude dienstvoertuigen. Aangezien de aanschafkosten van twee elektrische voertuigen hoger zijn is een aanvullend krediet door de gemeenteraad beschikbaar gesteld. Dit resulteert in extra kapitaallasten (rente en afschrijving). Voor de voertuigen worden ook oplaadpunten aangeschaft en geïnstalleerd. De kosten hiervan bedragen 12.000.

Ontwikkelplan Uythof Bovendonk

Op 8 november 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Ontwikkelplan Uythof Bovendonk. De onderhoudswerkzaamheden en de benodigde investeringen die in dit plan zijn opgenomen worden nu conform besluit verwerkt in de Begroting 2019 en verder.

Onderhoud openbaar groen

Uit nacalculatie blijkt dat het geraamde budget van 2019 niet toereikend is voor het maaien van de bermen en het maaien van de gazons in 2019 en de daarop volgende jaren. Een gevolg van een toename van de maaikosten per vierkante meter gazon en een uitbreiding van het te maaien areaal gazon. Een structurele verhoging van het budget met ca. 10.000 is noodzakelijk.

Mutatie voorziening grafrechten

Grafrechten worden vaak voor een langere periode betaald. Dit kan 5, 10 of soms wel 15 jaar zijn. Deze grafrechten worden ingezet ter dekking van de kosten voor het onderhoud van de begraafplaatsen. De regelgeving geeft aan dat deze rechten moeten worden aangewend voor het onderhoud als ze betrekking hebben op het lopende jaar en dat de rest wordt ondergebracht in een voorziening voor de jaren daarna. Stel iemand betaald in 2019 voor 5 jaar grafrechten, dan wordt 1/5 deel hiervan gebruikt voor het onderhoud in 2019 en 4/5 wordt gestort in voorziening grafrechten. Jaarlijks wordt dan 1/5 deel (ca. 6.000) aan de voorziening onttrokken ter dekking van de kosten van het onderhoud.

Hondenbeleid

Er wordt in 2019 verder uitvoering gegeven aan het in februari 2015 vastgestelde gemeentelijk Hondenbeleid. In 2019 worden hondenspeelplaatsen/ hondenlosloopplaatsen aangelegd en afvalbakken en borden geplaatst. Conform het geamendeerde besluit van 10 februari 2015 worden de kosten ad 38.000 gedekt uit de algemene reserve.

Klimaatteam vormen met externen

In het Collegewerkprogramma was voor het jaar 2019 een bedrag van 30.000 opgenomen voor het vormen van een klimaatteam. Het klimaatteam wordt voor nu en de komende jaren begeleid door twee externen die volgens de huidige planning vier keer per jaar bij elkaar komen. Hiervoor is 15.000 nodig. Daarnaast wordt een risico- en klimaatdialoog gevoerd. Dit is een participatieproces met bedrijven, inwoners en andere belanghebbenden binnen Halderberge om te komen van de (theoretische) klimaatstresstesten naar de knelpunten, kansen en maatregelen in de openbare ruimte. Dit om te komen tot een openbare ruimte die bestand is tegen de gevolgen van extreme neerslag, droogte, hitte en mogelijke overstromingen. De jaarlijkse kosten van deze dialoog bedragen 15.000.

Onderzoek digitale bereikbaarheid verbeteren

Begin 2019 is de aftrap gedaan voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Het budget van 15.000 voor 2020 en 2021 is nodig voor projectbegeleiding en ook voor de bijdrage vanuit de gemeenten in de aanleg mochten projecten niet goed op elkaar aansluiten.

Verlagen investering openbare verlichting

Voor de vervanging van de openbare verlichting (armaturen en masten) is meerjarig een investering op het Investeringsprogramma opgenomen van 750.000. Het investeringsbedrag van 2019 wordt afgewaardeerd van 750.000 naar 100.000. De lichtmasten die nu op de planning staan voor 2019 worden in 2020 vervangen. De masten die op de planning voor 2020 staat worden in 2021 vervangen. Voor kleine cq restvervangingen is in 2019 een bedrag van 100.000 nodig. In 2019 wordt ook de nieuwe aanbesteding voor de jaren 2020 en 2021 gedaan. De verlaging van het investeringsbedrag in 2019 zorgt voor een voordeel in de kapitaallasten in de jaren daarna.

Doorschuiven investeringen

Omdat diverse ontwikkelingen later gerealiseerd zullen worden of omdat de voorbereiding meer afstemming vraagt dan eerder was geraamd, zijn enkele investeringen nog een keer kritisch tegen het licht gehouden. Voor sommige investeringen betekent dit dat ze in de tijd kunnen doorschuiven. Bij de wegen gaat het om de St Janstraat in Hoeven, de Goudbloemsedijk en de openbare ruimtes rondom het Religieus Erfgoed, De Mariaschool en St Anna. Bij verkeer gaat het om de 60 km/h zones in het buitengebied.

Kwaliteitsverbetering voet- en fietspaden

In 2019 staat een onderzoek gepland naar kwaliteitsverbetering, versterking en toegankelijkheid van voet- en fietspaden (oa schoolroutes). Voor de jaren daarna is nog niet bekend wat er voor de uitvoering nodig is, vandaar dat hiervoor PM posten zijn opgenomen.

Inrichting Oudendijk Oud Gastel

Met de brief van 1 maart jl heeft het college een art 38 vraag beantwoord van de fractie van de WOS over de woonwijk Oud Gastel Noord. In de brief is aangegeven dat in de zomernota een voorstel verwerkt zou worden voor de inrichting van de Oudendijk. De nieuwbouwwijk Oud Gastel Noord vordert gestaag. Na het gereedkomen van deze nieuwe woonwijk moet aandacht gegeven worden voor de inrichting en verkeerssituatie van de aanliggende wegen.De Oudendijk is in de nieuwe situatie aangeduid als 30km per uur weg binnen de bebouwde kom. In de oude situatie was dit een 60km per uur weg buiten de kom. Het omvormen van deze weg naar de nieuwe functie zal zoveel mogelijk gecombineerd worden met de verdere ontwikkeling van de wijk. Vooralsnog wordt hiervoor geen extra investering opgenomen.

Top