Op basis van de weerstandscapaciteit en de verwachte risico’s kan een uitspraak worden gedaan over het weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om financiële tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat de normale bedrijfsvoering wordt aangetast. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit (de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te dekken) en de benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s waarvoor geen voorzieningen of verzekeringen zijn afgesloten). Deze relatie kan op een eenvoudige wijze in de volgende vergelijking worden weergegeven:

Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit / Benodigde weerstandscapaciteit (risico's).

De ratio weerstandsvermogen is berekend op 17.197.000 / 4.034.000 = 4,26.

De ratio voor het weerstandsvermogen is als volgt gecategoriseerd.

Situatie

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis weerstandsvermogen

A

X > 2,0

Hoog

B

1,5 < X < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < X < 1,5

Voldoende

D

0,5 < X < 1,0

Onvoldoende

E

X < 0,5

Ruim onvoldoende

De ratio van het weerstandsvermogen is berekend op 4,26. Dit is te categoriseren als hoog.

Zoals ook bij de eerder genoemde uitgangspunten is aangegeven, is bij de berekening van benodigde weerstandscapaciteit rekening gehouden met zowel incidentele als structurele risico’s. Hierdoor heeft het benodigde weerstandsvermogen ook een meerjarig karakter voor de komende 4 jaar. Dit zal vervolgens jaarlijks bij de Zomernota en Begroting worden bijgesteld met de inzichten op dat moment.

De daling ten opzichte van de ratio, zoals die voor het jaar 2023 was berekend in de Programmabegroting 2023 (4,57), is met name het gevolg van een daling van de weerstandscapaciteit met 608.000 (3,5%). De risico's zijn met 139.000 gestegen (4%).

De daling van de weerstandscapaciteit is met name het gevolg van:

  1. Het toevoegen van het positieve saldo van de Slotwijziging 2022 van 0,7 miljoen aan de algemene reserve.

  2. Het toevoegen het positieve saldo van de Jaarrekening 2022 van 3,6 miljoen aan de algemene reserve.

  3. Een lagere toevoeging winstuitkering Borchwerf 2022 aan de algemene reserve van 0,7 miljoen.

  4. Het onttrekken van 1,4 miljoen aan de algemene reserve voor het achterstallig onderhoud aan gemeentelijke gebouwen.

  5. Het onttrekken van 1,0 miljoen aan de algemene reserve voor de afwaardering van een deel van het Markland College.

  6. Het onttrekken van 0,4 miljoen aan de algemene reserve voor Fideï et Arti.

  7. Het onttrekken van 0,3 miljoen aan de algemene reserve voor dorpshuis De Steiger.

  8. Een lagere onbenutte belastingcapaciteit van 1,0 miljoen als gevolg van een lager tarief 'redelijk peil OZB' in de meicirculaire 2023.

De stijging van de risico's is met name het gevolg van:

  1. Een stijging van het totale risicobedrag voor het Sociale Domein met 290.000 met name op de jeugdzorg en de tekorten BUIG.

  2. Een daling van het risico op de verwachte stijging van de materiaalkosten op investeringen van 180.000. Dit komt doordat het investeringsprogramma geactualiseerd is met inachtneming van de laatste prijsontwikkelingen. Omdat de markt nog steeds grillig is blijft er een risico.

Top