3.4.15 Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen

Naast de op de balans genoemde rechten en verplichtingen, kunnen er nog rechten en verplichtingen zijn die niet nader op de balans hoeven te worden benoemd, maar die op korte of lange termijn financiële gevolgen voor de gemeente hebben. Dit betreft naast wettelijke verplichtingen over het algemeen contracten die met leveranciers of dienstverleners zijn afgesloten.

Alleen contracten met een vooraf bepaalde looptijd en met een materieel belang worden weergegeven (bedragen > 50.000 per jaar). Contracten die jaarlijks stilzwijgend verlengd worden, zijn niet in dit overzicht opgenomen.

Omschrijving

Jaar van afsluiten contract

Eerste jaar van contract

Laatste jaar contract

Volledige omvang contract

Resterende omvang na 2021

Bedrijfsvoering

Publicatie weekblad

2017

2018

2021

200.000

0

Accountantscontrole 2020 - 2022

2020

2020

2022

203.000

135.000

Beheer & Onderhoud

Klein onderhoud elementen en rioleringen

2017

2017

2021

438.000

0

Klein onderhoud elementen en rioleringen

2021

2021

2022

853.000

782.000

Reinigen en preventief en correctief onderhoud mini- en rioolgemalen

2019

2019

2022

399.000

80.000

Reinigen en inspecteren riolering

2021

2021

2023

482.000

362.000

Maaien gazons

2020

2020

2021

290.000

0

Onkruidbeheersing

2020

2021

2022

217.000

174.000

Boomonderhoud (perceel 1)

2021

2021

2022

60.000

30.000

Boomonderhoud (perceel 2)

2021

2021

2022

60.000

30.000

Onderhoud openbare verlichting

2021

2021

2022

190.000

126.000

Sociaal domein**

Begeleiding WMO

2017

2017

2022

16.460.000

2.916.000

WMO hulpmiddelen

2015

2015

2021

2.151.000

0

Jeugdzorg arrangementen

2017

2018

2022

22.332.000

3.722.000

Jeugdzorg plus

2019

2020

2023

1.120.000

320.000

Jeugdbescherming/jeugdreclassering

2020

2020

2022

2.100.000

300.000

Jeugdprofessionals

2018

2019

2022

3.332.000

833.000

Mantelzorgondersteuning

2019

2020

2022

450.000

150.000

WMO hulp bij het huishouden

2019

2020

2021

4.460.000

0

Deeltaxi

2015

2016

2023

3.350.000

860.000

Trapliften

2020

2020

2024

600.000

375.000

Overig

Leerlingenvervoer

2019

2019

2022

2.400.000

467.000

1 Maxmimale jaarlijkse omvang van het contract is gelijk aan jaarlijks beschikbaar budget dan wel contractwaarde.
2 Betreft open eind regeling. De resterende omvang na 2020 is gebaseerd op het jaarlijks in de begroting opgenomen budget.

Arrangementen jeugdhulp

De gemeente is per ultimo 2021 voor ca. 1.209.000 gebonden aan voorlopige verplichtingen uit contracten Jeugdzorg.

De regio Jeugdhulp West-Brabant West sluit met zorgaanbieders raamcontracten voor de inkoop van jeugdzorg. Met de raamcontracten zijn de algemene randvoorwaarden vastgelegd en krijgt de zorgaanbieder toegang tot de regio West-Brabant West. Met de zorgaanbieders worden door de gemeenten resultaatgerichte arrangementen gesloten, waarin, voor de intensiteiten Perspectief en Intensief en met ingang van 2018 voor hoogcomplex de intensiteiten A en B, twee door de zorgaanbieder te leveren prestaties zijn opgenomen:

  • het opstellen van behandelplan en arrangement bij start zorg en
  • het behalen van het resultaat bij einde zorg.

NB: Wanneer het resultaat bij einde zorg niet wordt behaald heeft de zorgaanbieder geen recht op het overeengekomen tarief. De gemeente toetst of het resultaat is behaald. Op basis van ervaringscijfers blijkt dat de succesfactor gemiddeld 92,4% beloopt. Het arrangement is juridisch het contract. In de arrangementen zijn geen afspraken opgenomen over looptijd van het zorgtraject. Het arrangementensysteem van de regio West-Brabant West werkt met profiel intensiteit combinaties (PIC). Een PIC is een doelgroepomschrijving. Het profiel omschrijft de aard van het probleem en de intensiteit de zwaarte van het probleem. De diversiteit van zorg binnen een profiel intensiteit combinatie is groot en aan verandering onderhevig.

Het zorgtraject wordt beïnvloed door de bijdragen die de gemeente, het gezin en het netwerk kunnen leveren. Dat maakt het verloop en de doorlooptijd van ieder zorgtraject weer anders. Statistisch is aangetoond dat de doorlooptijd geen betrouwbare indicator vormt om de niet uit de balans blijkende voorlopige verplichting van de PIC’s te kunnen bepalen. Dat betekent dat ten aanzien van de nog niet afgeronde zorgtrajecten de tweede 50% volledig wordt verantwoord bij einde zorg na het behalen van het resultaat.

Wachtgeldregelingen

Op dit moment zijn twee wachtgeldregeling van kracht. Het betreft regelingen voor twee oud-bestuurders welke respectievelijk lopen tot 14 februari 2023 en 19 mei 2026.

Gewaarborgde geldleningen

Onder de balans staat voor ca. 41,8 miljoen aan gewaarborgde geldleningen. Dit zijn leningen van stichtingen, verenigingen, woningcorporaties en enkele andere organisaties waarbij de gemeente garant staat voor (een deel van) de lening. Zolang deze organisaties aan hun verplichtingen voldoen, is er niets aan de hand. Als dat niet meer het geval is, zal de gemeente worden aangesproken op grond van de borgstelling of de ingenomen achtervangpositie. Die aanspraak kan bij gegarandeerde leningen bestaan uit het betalen van de verplichtingen voor aflossing en rente. Bij achtervangleningen bestaat de aanspraak op het verstrekken van renteloze leningen. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij u naar de paragraaf financiering.

Toelichting op de gewaarborgde geldleningen.

  • Het totaal aan leningen waarvoor de gemeente Halderberge een achtervangpositie bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw inneemt bedraagt eind 2021 ca. 163,8 miljoen. De achtervangpositie houdt in dat de gemeente Halderberge borg staat voor ongeveer 25% van de leningen. Dit is 25% x 163,8 = ca. 41 miljoen.
    Het risico voor de gemeente bestaat uit het verstrekken van renteloze leningen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf financiering.
  • Door de Bank Nederlandse Gemeenten is een kredietfaciliteit verstrekt aan het Werkplein Hart van West-Brabant. De kredietfaciliteit heeft een maximum van 5 miljoen. De gemeente Halderberge staat borg voor het aandeel van de gemeente in de gemeenschappelijke regeling. Eind 2021 bedroeg dit 11,2% x 5 miljoen = 560.000.
  • De gemeente heeft in 2020 met de Kredietbank Rotterdam een overeenkomst afgesloten voor kredietfaciliteiten voor sociale en saneringskredieten. Eind 2021 was hier geen beroep op gedaan.
  • De waarde van de overige leningen die door de gemeente worden gewaarborgd bedraagt ca. 320.000. Hiervan is ca. 258.000 geborgd door de gemeente Halderberge.
Top