E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Naast de op de balans genoemde rechten en verplichtingen, kunnen er nog rechten en verplichtingen zijn die niet nader op de balans hoeven te worden benoemd, maar die op korte of lange termijn financiële gevolgen voor de gemeente hebben. Dit betreft naast wettelijke verplichtingen over het algemeen contracten die met leveranciers of dienstverleners zijn afgesloten.
Alleen contracten met een vooraf bepaalde looptijd en met een materieel belang worden weergegeven (bedragen > € 50.000 per jaar). Contracten die jaarlijks stilzwijgend verlengd worden, zijn niet in dit overzicht opgenomen.
Omschrijving | Jaar van afsluiten contract | Eerste jaar van contract | Laatste jaar contract | Volledige omvang contract | Resterende omvang na 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | |||||
Publicatie weekblad | 2017 | 2018 | 2021 | 200.000 | 0 |
Accountantscontrole 2020 - 2022 | 2020 | 2020 | 2022 | 203.000 | 135.000 |
Beheer & Onderhoud | |||||
Klein onderhoud elementen en rioleringen | 2017 | 2017 | 2021 | 438.000 | 0 |
Klein onderhoud elementen en rioleringen | 2021 | 2021 | 2022 | 853.000 | 782.000 |
Reinigen en preventief en correctief onderhoud mini- en rioolgemalen | 2019 | 2019 | 2022 | 399.000 | 80.000 |
Reinigen en inspecteren riolering | 2021 | 2021 | 2023 | 482.000 | 362.000 |
Maaien gazons | 2020 | 2020 | 2021 | 290.000 | 0 |
Onkruidbeheersing | 2020 | 2021 | 2022 | 217.000 | 174.000 |
Boomonderhoud (perceel 1) | 2021 | 2021 | 2022 | 60.000 | 30.000 |
Boomonderhoud (perceel 2) | 2021 | 2021 | 2022 | 60.000 | 30.000 |
Onderhoud openbare verlichting | 2021 | 2021 | 2022 | 190.000 | 126.000 |
Sociaal domein** | |||||
Begeleiding WMO | 2017 | 2017 | 2022 | 16.460.000 | 2.916.000 |
WMO hulpmiddelen | 2015 | 2015 | 2021 | 2.151.000 | 0 |
Jeugdzorg arrangementen | 2017 | 2018 | 2022 | 22.332.000 | 3.722.000 |
Jeugdzorg plus | 2019 | 2020 | 2023 | 1.120.000 | 320.000 |
Jeugdbescherming/jeugdreclassering | 2020 | 2020 | 2022 | 2.100.000 | 300.000 |
Jeugdprofessionals | 2018 | 2019 | 2022 | 3.332.000 | 833.000 |
Mantelzorgondersteuning | 2019 | 2020 | 2022 | 450.000 | 150.000 |
WMO hulp bij het huishouden | 2019 | 2020 | 2021 | 4.460.000 | 0 |
Deeltaxi | 2015 | 2016 | 2023 | 3.350.000 | 860.000 |
Trapliften | 2020 | 2020 | 2024 | 600.000 | 375.000 |
Overig | |||||
Leerlingenvervoer | 2019 | 2019 | 2022 | 2.400.000 | 467.000 |
1 Maxmimale jaarlijkse omvang van het contract is gelijk aan jaarlijks beschikbaar budget dan wel contractwaarde.
2 Betreft open eind regeling. De resterende omvang na 2020 is gebaseerd op het jaarlijks in de begroting opgenomen budget.
De gemeente is per ultimo 2021 voor ca. € 1.209.000 gebonden aan voorlopige verplichtingen uit contracten Jeugdzorg.
De regio Jeugdhulp West-Brabant West sluit met zorgaanbieders raamcontracten voor de inkoop van jeugdzorg. Met de raamcontracten zijn de algemene randvoorwaarden vastgelegd en krijgt de zorgaanbieder toegang tot de regio West-Brabant West. Met de zorgaanbieders worden door de gemeenten resultaatgerichte arrangementen gesloten, waarin, voor de intensiteiten Perspectief en Intensief en met ingang van 2018 voor hoogcomplex de intensiteiten A en B, twee door de zorgaanbieder te leveren prestaties zijn opgenomen:
NB: Wanneer het resultaat bij einde zorg niet wordt behaald heeft de zorgaanbieder geen recht op het overeengekomen tarief. De gemeente toetst of het resultaat is behaald. Op basis van ervaringscijfers blijkt dat de succesfactor gemiddeld 92,4% beloopt. Het arrangement is juridisch het contract. In de arrangementen zijn geen afspraken opgenomen over looptijd van het zorgtraject. Het arrangementensysteem van de regio West-Brabant West werkt met profiel intensiteit combinaties (PIC). Een PIC is een doelgroepomschrijving. Het profiel omschrijft de aard van het probleem en de intensiteit de zwaarte van het probleem. De diversiteit van zorg binnen een profiel intensiteit combinatie is groot en aan verandering onderhevig.
Het zorgtraject wordt beïnvloed door de bijdragen die de gemeente, het gezin en het netwerk kunnen leveren. Dat maakt het verloop en de doorlooptijd van ieder zorgtraject weer anders. Statistisch is aangetoond dat de doorlooptijd geen betrouwbare indicator vormt om de niet uit de balans blijkende voorlopige verplichting van de PIC’s te kunnen bepalen. Dat betekent dat ten aanzien van de nog niet afgeronde zorgtrajecten de tweede 50% volledig wordt verantwoord bij einde zorg na het behalen van het resultaat.
Op dit moment zijn twee wachtgeldregeling van kracht. Het betreft regelingen voor twee oud-bestuurders welke respectievelijk lopen tot 14 februari 2023 en 19 mei 2026.
Onder de balans staat voor ca. € 41,8 miljoen aan gewaarborgde geldleningen. Dit zijn leningen van stichtingen, verenigingen, woningcorporaties en enkele andere organisaties waarbij de gemeente garant staat voor (een deel van) de lening. Zolang deze organisaties aan hun verplichtingen voldoen, is er niets aan de hand. Als dat niet meer het geval is, zal de gemeente worden aangesproken op grond van de borgstelling of de ingenomen achtervangpositie. Die aanspraak kan bij gegarandeerde leningen bestaan uit het betalen van de verplichtingen voor aflossing en rente. Bij achtervangleningen bestaat de aanspraak op het verstrekken van renteloze leningen. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij u naar de paragraaf financiering.
Toelichting op de gewaarborgde geldleningen.