E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Op basis van de gehanteerde uitgangspunten, bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit € 4.105.000
Risico's | Risico-bedrag |
---|---|
Incidentele risico's | 647 |
Structurele risico's | 3.458 |
Totaal risicobedrag | 4.105 |
Waarvan risico's sociaal domein | 2.103 |
De 10 grootste risico's worden hierna toegelicht.
Risico | Risico-bedrag |
---|---|
Herstructurering WVS | 810 |
Tekort jeugdzorg | 556 |
Tekort Wmo begeleiding | 299 |
CAO en andere loonontwikkelingen | 292 |
Niet doorgaan van grondexploitatieprojecten | 267 |
Tekort Wmo hulp bij het huishouden | 249 |
Wateroverlast | 224 |
Vorst- en dooischade | 113 |
Schade aan wegen agv omleidingsroutes en sluipverkeer | 113 |
Tekort Wmo voorzieningen | 101 |
Tijdens het opstellen van de begroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 van WVS-Groep waren nog veel zaken onvolledig, onduidelijk of onbekend. De (financiële) gevolgen van de ontwikkeling van WVS in verband met de invoering van de Participatiewet naar een leerwerkbedrijf zijn nog onduidelijk. In het door de gemeenteraad vastgestelde herstructureringsplan zijn ook de risico’s met betrekking tot de herstructurering in kaart gebracht. Voor de komende jaren is op dit moment nog niet te voorzien hoeveel de totale kosten van het herstructureringsproces bedragen.
Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg.
Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Voor begeleiding is dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget.
Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De huidige cao voor gemeenteambtenaren loopt tot eind 2020. Voor de jaren 2021 en verder is in een loonstijging van 1,5% per jaar in de meerjarenraming opgenomen. Een extra loonstijging van 1% betekent voor Halderberge een structurele stijging van de loonkosten met ca. € 135.000 per jaar.
Het is mogelijk dat projecten door wet- en regelgeving niet langer uitgevoerd kunnen worden op de manier zoals die eerder gepland waren. Hierdoor kunnen financiële verliezen. Binnen de grondexploitaties bestaat bij het project Pagnevaartdreef in Bosschenhoofd nog enige onzekerheid of de ontwikkeling die gepland is wel door kan gaan. Het gevolg van het niet doorgaan van de geplande ontwikkeling betekend dat een (groot) gedeelte van de boekwaarde afgewaardeerd zal moeten worden.
Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening hulp bij het huishouden een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voorhulp bij het huishouden.
Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijk gebied neemt daarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De gevolgen van waterlast kunnen zijn:
In de begroting is geen rekening gehouden met deze gebeurtenissen. Wel zijn er middelen voor het onderhoud aan wegen en riolering ter voorkoming van mogelijke overlast. Weersomstandigheden blijven echter een risico.
Bij winterse omstandigheden en dan met name de wisseling van vriezen en dooien komt het voor dat deze temperatuurswisselingen problemen veroorzaken in relatie tot de draagkracht van een rijbaan of een andere verhardingsconstructie. Er ontstaat dan veel extra schade aan beton- en asfaltwegen. Met deze mogelijke schades is geen rekening gehouden in de begroting maar vormt wel een risico.
Door reconstructies aan wegen kunnen schades ontstaan aan die wegen die worden aangewezen als omleidingsroute bij deze werkzaamheden. Daarnaast worden wegen ook gebruikt door sluipverkeer omdat het verkeer naast de omleidingsroutes haar eigen weg kiest. Met deze mogelijke schades is geen rekening gehouden in de begroting maar vormt wel een risico.
Omdat de uitvoering van de Wmo-voorzieningen (rolstoelen, scootmobielen, woningaanpassingen) een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor de Wmo-voorzieiningen.