Aanbiedingsbrief

Inleiding

Hierbij bieden wij u de Programmabegroting 2022 en de meerjarenraming 2023 - 2025 aan.

In deze programmabegroting geven wij de beleidskaders en de financiële kaders voor het komende begrotingsjaar aan. Aan de basis voor de Begroting 2022 staan het raads- en collegewerkprogramma 2018-2022 Samen vooruit! en de Zomernota 2021.

Verder heeft u bij de vaststelling van de Zomernota 2021 in het onderdeel “Kadernota 2022” de uitgangspunten voor de Begroting 2021 vastgesteld.

Indeling Programmabegroting 2022

De programmabegroting bestaat uit een beleidsbegroting en een financiële begroting. De beleidsbegroting is onderverdeeld in een programmaplan en paragrafen.

In het programmaplan zijn per programma de doelstellingen aangegeven die zijn opgenomen in het collegewerkprogramma 2018-2022, Samen Vooruit! Vervolgens wordt voor het jaar 2022 aangegeven welke activiteiten ondernomen worden om bij te dragen aan het bereiken van deze doelstellingen. De beleidslijnen van een aantal aspecten van het beheersproces treft u aan in de paragrafen.

In de financiële begroting geven wij u een toelichting op de financiële positie van de gemeente in de komende vier jaar.

Paragraaf gevolgen coronacrisis

In de begroting 2022 is de paragraaf Gevolgen coronacrisis niet meer opgenomen. Naar verwachting zal de impact van de coronacrisis op de begroting 2022 zeer beperkt zijn. Indien in 2022 de gevolgen van corona weer toenemen en er sprake gaat zijn van rijksmaatregelen die ook een impact hebben op onze lokale samenleving, dan zullen wij u hier uiteraard over informeren.

Financieel meerjarenbeeld

Op 15 juli 2021 heeft de gemeenteraad de Zomernota 2021, met daarin de Kadernota 2022, vastgesteld. Bij de Zomernota 2021 werd een tekort verwacht voor de jaren 2022 tot en met 2024. Het college heeft daarbij aangegeven dat er op dat moment nog geen noodzaak was om aanvullende (bezuinigings)maatregelen te treffen of ambities bij te stellen om te komen tot een sluitende Programmabegroting 2022 en meerjarenraming.

In het raadsvoorstel bij de Zomernota is, middels een novelle, in een drietal scenario's een inschatting gemaakt van de te verwachten extra middelen voor jeugdzorg. In alle scenario's was de verwachting dat er voldoende middelen beschikbaar zouden komen om de negatieve saldi in de jaren 2022 tot en met 2024 op te kunnen vangen.

Op 29 juni 2021 heeft het Ministerie van BZK Een brief op haar website geplaatst met daarin het indicatief bedrag vermeld wat elke gemeente in 2022 ontvangt aan extra rijksmiddelen jeugd. Het volledige bedrag van ca. 1,3 miljard wordt verdeeld via de algemene uitkering. Voor Halderberge bedragen de extra rijksmiddelen voor 2022 1.779.000. In de novelle bij het raadsvoorstel van de Zomernota 2021 is dit opgenomen als scenario 3. De definitieve verdeling van de middelen voor het jaar 2022 is opgenomen in de septembercirculaire 2021 en komt overeen met het scenario 3 uit de novelle.

Voor het jaar 2023 en volgende jaren is nog niet bekend hoeveel extra middelen er door het Rijk beschikbaar worden gesteld voor jeugdzorg. Een nieuw kabinet zal moeten besluiten over de structurele financiën en noodzakelijke aanpassingen aan het jeugdhulpstelsel om de jeugdzorg in de toekomst effectief en beheersbaar te houden. Het oordeel van de Commissie van Wijzen dient daarbij als zwaarwegende inbreng. Op basis van de afspraken tussen het Rijk, IPO en de VNG mogen gemeenten in de meerjarenraming bij de Begroting 2022 uitgaan van 75% van de bedragen waar de Commissie van Wijzen vanuit gaat. Voor Halderberge betekent dit een bedrag van 1.073.000 in 2023 en 982.000 in 2024. Ook dit komt overeen met het scenario 3 uit de novelle bij de Zomernota.

Na de vaststelling van de Zomernota 2021 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan, waardoor het financieel beeld voor de jaren 2022-2025 is gewijzigd ten opzichte van de Zomernota 2021. In de uiteenzetting financiële positie zijn alle mutaties ten opzichte van de Zomernota 2021 toegelicht. Hierbij is ook een aantal onzekerheden uit de Zomernota verder geconcretiseerd. Enkele onderwerpen worden nog verder uitgewerkt en zijn als PM-post opgenomen.

In de voorliggende Programmabegroting 2022 sluiten zowel het begrotingsjaar 2022 als de meerjarenraming 2023 – 2025 met een positief saldo.

Samenvattend ontstaat voor de jaren 2022 – 2025 het volgende beeld.
2022: 1.311.000 positief
2023: 480.000 positief
2024: 259.000 positief
2025: 548.000 positief

Zowel het begrotingsjaar 2022 als de meerjarenraming is reëel sluitend, zoals ook het overzicht incidentele baten en lasten laat zien.

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. Zoals in de Zomernota 2021 is aangegeven, heeft er naast een inventarisatie van nieuwe risico’s ook een herijking van de bestaande risico’s plaatsgevonden.

Het weerstandsvermogen daalt licht ten opzichte van de Begroting 2021 maar blijft in de categorie hoog. De ratio van het weerstandsvermogen is voor 2022 berekend op 3,77.

Lastendruk inwoners

In de paragraaf lokale heffingen wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende lokale lasten en de lastendruk voor de inwoners.

  • In het collegewerkprogramma is opgenomen dat de tarieven van de OZB stijgen met maximaal het inflatiepercentage. Voor 2022 is dat 1,5%.
  • De tarieven van de afvalstoffenheffing zijn gebaseerd op het gemiddeld aantal van 12 ledigingen per jaar voor een 140-liter container en 13 ledigingen per jaar voor een 240-liter container. Voor het aantal inworpen in een ondergrondse container is uitgegaan van 46. Hierbij is tevens uitgegaan van het nieuwe afvalbeleidsplan dat in oktober 2019 door uw raad is vastgesteld.
  • De rioolheffing wordt gebaseerd op het in september 2019 vastgestelde Gemeentelijk Riolerings Plan. Om de stijging van de lastendruk voor de inwoners van Halderberge te beperken wordt in 2022 een bedrag van 107.000 onttrokken aan de voorziening overschotten riolering.

Per saldo stijgen de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een eigen woning in 2022 met 3,57%. Voor eenpersoonshuishouden met een eigen woning stijgen de woonlasten met 3,38%. Voor huishoudens met een huurwoning stijgen de woonlasten met 4,63% voor meerpersoonshuishoudens en 4,62% voor eenpersoonshuishoudens.

Conclusie

De Programmabegroting 2022 laat een positieve ontwikkeling zien. Zowel het begrotingsjaar 2022 als de meerjarenraming 2023 - 2025 sluiten met een positief saldo. Het overzicht incidentele baten en lasten laat zien dat de begroting reëel en structureel sluitend is en het weerstandsvermogen blijft in de categorie hoog.

In het Collegewerkprogramma 2018-2022, Samen Vooruit! heeft het college de ambitie opgenomen om te werken aan een verbetering van de vermogenspositie. Tweemaal per jaar, bij de jaarrekening en bij de begroting, wordt de voortgang getoetst door middel van de financiële kengetallen.

In de begroting van de afgelopen jaren werd de verwachting aangegeven dat het herstel van de financiële positie een verbetering zal laten zien zodra de grote investeringen zijn gerealiseerd. Dat is nog steeds zo, maar dat is niet eerder dan vanaf 2025.

Burgemeester en Wethouders,

Oudenbosch, oktober 2021

Top