3.5 Verschillenanalyse Programmabegroting 2022 - 2023

Onderwerp

Lasten

V/N

Baten

V/N

Toelichting

Te verklaren verschil

Saldo begroting 2022

1.311

V

Saldo begroting 2023

316

V

-995

N

Bestuur en burgerzaken

Actieplan lokale democratie

-25

N

De benodigde budgetten voor de uitvoering van het Actieplan versterken Lokale Democratie zijn meerjarig in de begroting verwerkt. Dit geeft een nadeel in 2023 ten opzichte van 2022.

Bijdrage VNG

-24

N

In de Begroting 2023 is een hogere bijdrage aan de VNG opgenomen voor het fonds GGU (Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering).

Overheids- en burgerparticipatie

-34

N

In 2023 zijn voor de participatie extra budgetten opgenomen in het collegewerkprogramma. De budgetten zijn bedoeld voor de evaluatie van de samenwerking van de inwoners, een plan om jongeren te bereiken en te betrekken van jongeren. Dus een nadeel in 2023 ten opzichte van 2022.

Burgerzaken

-27

N

De ramingen van de diverse producten van Burgerzaken zijn geactualiseerd. Hierdoor zijn ook de rijksafdrachten en leges bijgesteld. Daarnaast zijn ook de acties vanuit het collegewerkprogramma opgenomen. Per saldo geeft dit een nadeel van 27.000 ten opzichte van 2022.

Veiligheid

Bijdrage Veiligheidsregio

-80

N

Op basis van de vastgestelde begroting van de Veiligheidsregio Midden- en West Babant is de bijdrage in 2023 hoger dan in 2022 wat resulteert in een nadeel.

Veiligheid en handhaving

-131

N

In het collegewerkprogramma zijn budgetten opgenomen voor het opstellen van beleid, het maken van een plan van aanpak en onderzoek naar veiligheid en handhaving. In de Zomernota 2022 op pagina 34 zijn deze nader gespecificeerd.

Openbare ruimte

Onderhoud civieltechnische kunstwerken

-594

N

Op 14 juli 2022 is het beleidsplan Civieltechnische kunstwerken door de gemeenteraad vastgesteld. De benodigde budgetten en investeringskredieten die in het plan zijn opgenomen zijn nu meerjarig in de begroting verwerkt.

Onderhoud groen

-189

N

In 2021 is het Groenbeleidsplan door de gemeenteraad vastgesteld. De benodigde budgetten die in het plan zijn opgenomen geven voor 2023 een nadeel. Ook zijn de kosten voor de inhuur van de WVS voor het plantsoenonderhoud gestegen.

Snoeien

28

V

Het snoeien van struiken en bomen wordt vanaf 2023 in eigen beheer gedaan door een nieuw serviceteam. In de Zomernota 2022 op pagine 35 is dit al aangegeven. Door het in eigen beheer te doen resulteert het voor de begroting in een voordeel vanaf 2023.

Baggeren vijvers

127

V

In 2022 was een extra budget opgenomen voor het baggeren van vijvers in Oudenbosch. Dit was een eenmalig budget in 2022 waardoor dit ten opzichte van 2022 een voordeel is.

Btw component riolering

68

V

Doordat de kosten die betrekking hebben op de rioolheffing in de Begroting 2023 hoger zijn dan in de Begroting 2022, is ook de btw component die kan worden meegerekend bij het bepalen van de tarieven voor de rioolheffing gestegen.

Ruimtelijke en economische ontwikkelingen

Visie jachthavens

-25

N

In het collegewerkprogramma is het opstellen van een visie voor de havens in Oudenbosch en Stampersgat opgenomen verdeelt over 2022 en 2023. In de primaire begroting 2022 was dit echter nog niet opgenomen, vandaar het nadeel nu.

Toeristenbelasting

90

V

De bijdrage aan de Economische Koepel Halderberge werd mede gedekt door een verhoging van de OZB. De basis hiervoor was co-financiering. Bij het vaststellen van de Economische Visie (oa Visit Halderberge) is dit komen te vervallen maar is de toeristenbelasting verhoogd. Dit geeft een voordeel in 2023 en verder.

Evenementenkasten

-31

N

In 2023 worden enkele evenementenkasten vervangen. Deze worden gebruikt voor onder andere de weekmarkten.

Btw component afval

43

V

Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing in de Begroting 2023 hoger zijn dan in de Begroting 2022, is ook de btw component die kan worden meegerekend bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing gestegen.

Mileuparkjes ondergronds brengen

-50

N

In het collegewerkprogramma is een structureel budget van 50.000 per jaar opgenomen voor het ondergronds brengen van milieuparkjes. Om de stijging van de lastendruk voor de inwoners van Halderberge te beperken worden deze kosten voor 2023 incidenteel niet doorgerekend in de afvalstoffenheffing.

Vergoeding zwerfafval

-39

N

In 2023 komt de vergoeding voor de kosten van het opruimen van zwerfafval te vervallen. Voor de jaren daarna is dit nog onzeker. Een nadeel in 2023 ten opzichte van 2022 dus.

Ruimtelijke ordening

-93

N

In het collegewerkprogramma zijn enkele budgetten opgenomen voor ontwikkelingen in de Ruimtelijke ordening. Zie hiervoor de Zomernota op pagina 35.

Actualisatie BAG en BGT

32

V

In 2022 was een incidenteel budget opgenomen voor actualisatie van de systemen voor de BAG en BGT. Ten opzichte van 2022 is dit een voordeel.

Leges omgevingsvergunningen

-132

N

Met de invoering van de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) wordt een deel van de werkzaamheden voor vergunningverlening (toetsing) extern gedaan. Hierdoor kunnen we voor deze werkzaamheden die niet meer verricht worden ook geen leges meer heffen wat leidt tot een nadeel.

Zorg, jeugd en participatie

Exploitatie cultuurcluster

-25

N

Met het raadsbesluit van 3 november 2021, de kaderstelling voor het Religieus Erfgoed, zijn verschillende onderzoekskosten in de begroting verwerkt. Ten opzichte van 2022 levert dit in 2023 een nadeel op.

Exploitatie kapel St. Anna

-60

N

Met het raadsbesluit van 3 november 2021, de kaderstelling voor het Religieus Erfgoed, is de exploitatie van de kapel van St Anna met ingang van 2023 in de begroting opgenomen.

Exploitatie kapel St. Louis

-132

N

Idem aan hierboven maar dan voor de kapel van St Louis.

Bijdrage Werkplein HvWB

27

V

Op basis van de begroting 2023 van het Werkplein Hart van West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2023 lager dan in 2022.

Rijksbijdrage BUIG

-446

N

Op basis van het nader voorlopig budget 2022 en de (landelijk) verwachte ontwikkelingen in aantallen bijstandsontvangers en minimumloon is een inschatting gemaakt van de BUIG-uitkering. Op basis hiervan is de verwachte BUIG-uitkering in 2023 lager dan in de Begroting 2022.

Minimabeleid

-40

N

In de Begroting 2023 wordt voorgesteld de bijdrage voor maatschappelijke participatie (te besteden via de Webshop Meedoen) te verhogen. De extra kosten hiervan bedragen ca. 40.000 per jaar.

Bijdrage WVS

-43

N

Op basis van de begroting 2023 van WVS is de geraamde gemeentelijke bijdrage in 2023 hoger dan in 2022.

Wijk GGZ

-57

N

In het collegewerkprogramma is het voortzetten van de Wijk GGZ vanaf 2023 opgenomen.

Bijdrage GGD

-70

N

Op basis van de begroting 2023 van de GGD is de geraamde bijdrage in 2023 hoger dan in 2022.

Prenataal huisbezoek

-25

N

Een van de acties vanuit het collegewerkprogramma betreft het prenataal huisbezoek. Ten opzichte van de begroting 2022 geeft dit een stijging van 25.000.

Jeugdzorg

-870

N

De raming van de uitgaven voor jeugdzorg is geactualiseerd op basis van de regionale werkbegroting jeugdzorg 2022, de realisatie 2021 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2022. Ten opzichte van de de Begroting 2022 komen de totale kosten voor jeugdzorg (arrangementen, LTA, PGB, jeugdbescherming en jeugdprofessionals) 870.000 hoger uit.

Wmo-uitgaven

30

V

De raming van de Wmo-uitgaven is geactualiseerd op basis van de realisatie 2021 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2022. Ten opzichte van de de Begroting 2022 komen de totale kosten voor Wmo (voorzieningen, huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, vevoer en PGB) 30.000 lager uit.

Onderwijs, sport en cultuur

Huisvesting basisonderwijs

54

V

De exploitatielasten (belastingen en verzekeringen) de huisvesting van het basisonderwijs vallen ten opzichte van 2022 hoger uit. Daar staat tegenover dat de huuropbrengsten voor het gebruik van de lokalen door de kinderopvang in 2023 toenemen. Ten opzichte van 2022 geeft dit een voordeel van 54.000.

Huur units Markland college

-218

N

Voor de tijdelijke huisvesting van het Markland College worden noodlokalen gehuurd voor de periode van 15 september 2022 tot 1 april 2024 of zoveel langer als nodig is. De huurkosten voor 2023 worden geraamd op 218.000.

Leerlingenvervoer

-33

N

De geraamde kosten voor het leerlingenvervoer zijn in de Begroting 2022 33.000 hoger dan in de Begroting 2022 als gevolg van de jaarlijkse indexering.

Welzijnssubsidies

-109

N

De belangrijkste oorzaken voor de stijging ten opzichte van 2022 wordt veroorzaakt door de indexering van de budgetsubsidies, een hogere subsidie voor de bibliotheek en reguliere mutaties binnen basissubsidies. Per saldo geeft dit een stijging van 109.000.

Exploitatiebijdrage Baarlebossche

-26

N

LACO ontvangt jaarlijks een exploitatiebijdrage voor de exploitatie van zwembad De Baarlebossche. Conform de overeenkomst wordt deze jaarlijks vastgesteld. Ten opzichte van 2022 geeft dit een nadeel van 26.000.

Sportparken

-42

N

De kosten van de sportparken vallen ten opzichte van 2022 hoger uit gevolg van de aanleg van de kunstgrasvelden van SC Gastel en de keuringskosten van een aantal kunstgrasvelden. Daarnaast ontvang TC Pagnevaart een onderhoudsbijdrage voor de padelbanen KV Juliana en KV Springfield voor het beachcourt.

Algemene dekkingsmiddelen

Bijdrage BWB

-83

N

Op basis van de begroting 2023 van de Belastingsamenwerking West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2023 hoger dan in 2022.

Opbrengst OZB

29

V

Op basis van de actuele gegevens van de Belastingsamenwerking West-Brabant met betrekking tot de WOZ-capaciteit en de tarieven voor 2023 is de OZB opbrengst berekend. Ten opzichte van 2022 stijgt de opbrengst met 29.000.

Uitkeringen gemeentefonds

5.026

V

Bij de bepaling van de uitkeringen uit het gemeentefonds in 2023 is rekening gehouden met de laatst bekende aantallen en bedragen per eenheid uit de septembercirculaire 2022 en de extra middelen voor jeugdzorg. De geraamde uitkering uit het gemeentefonds in 2023 is 5.026.000 hoger dan de geraamde uitkering in de begroting 2022.

Stelpost energiekosten

-100

N

In de Begroting 2023 is een stelpost van 100.000 opgenomen voor de stijgende energiekosten.

Toevoeging reserve generatiepact

137

V

Op basis van de verwachte kosten voor het generatiepact vindt jaarlijks een storting in de reserve plaats. In 2023 is deze storting 137.000 lager dan de geraamde storting in de begroting 2022.

Toevoeging reserve flexibele schil

-750

N

In het collegewerkprogramma is opgenomen dat in 2023 een bedrag van 750.000 wordt toegevoegd aan de reserve flexibele schil.

Overhead/algemeen

Personeelslasten

-1.303

N

De personeelslasten zijn in de begroting 2023 hoger geraamd dan in de de begroting 2022. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de geraamde loonstijging van 3% en een toename van de formatie met 11,48 fte (zie paragraaf Bedrijfsvoering).

Inkoop

-24

N

Het aantal dagdelen dat bij het SIW wordt afgenomen is verhoogd van 8 naar 10 dagdelen per week. Per saldo geeft dit een nadeel van 24.000 ten opzichte van 2022.

Communicatie

-130

N

Om te kunnen voldoen aan de impuls op het gebied van communicatie in het collegewerkprogramma is extra inzet nodig. Ten opzichte van de begroting 2022 geeft dit een nadeel van 130.000.

Verzekeringen

-43

N

Op basis van de werkelijke kosten van 2022 zijn de verzekeringen voor 2023 opnieuw berekend. Ten opzicht van 2022 geeft dit een nadeel van 43.000

Kapitaallasten

-424

N

De kapitaallasten zijn in de Begroting 2022 lager geraamd dan in de Begroting 2021 als gevolg van het doorschuiven van een aantal investeringen.

Toerekening personele lasten

-37

N

Op basis van de vastgestelde uitgangspunten in de Zomernota 2022 worden de personele lasten doorberekend aan de taakvelden afval, riolering en grondexploitaties. Daarnaast worden kosten doorberekend aan projecten van derden en investeringen. Per saldo is de doorberekening van personele lasten in 2023 37.000 lager dan in 2022.

Overige verschillen

-122

N

Dit betreft meerdere verschillen kleiner dan
25.000.

Totaal

-5.527

N

4.532

V

Verklaard verschil

-995

N

Top