E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Hierbij bieden wij u de Programmabegroting 2024 en de meerjarenraming 2025 - 2027 aan.
In deze programmabegroting geven wij de beleidskaders en de financiële kaders voor het komende begrotingsjaar aan. Aan de basis voor de Begroting 2024 staan het Collegewerkprogramma 2022-2026, Samen aan de Slag! en de Zomernota 2023.
Verder heeft u bij de vaststelling van de Zomernota 2023 in het onderdeel “Kadernota 2024” de uitgangspunten voor de Begroting 2024 vastgesteld.
De Programmabegroting bestaat uit een beleidsbegroting en een financiële begroting. De beleidsbegroting is onderverdeeld in een programmaplan en paragrafen.
In het programmaplan zijn per programma de speerpunten aangegeven die zijn opgenomen in het Collegewerkprogramma 2022-2026, Samen aan de Slag! Vervolgens wordt voor het jaar 2024 aangegeven welke activiteiten ondernomen worden om bij te dragen aan het bereiken van deze speerpunten. De beleidslijnen van een aantal aspecten van het beheersproces treft u aan in de paragrafen.
In de financiële begroting geven wij u een toelichting op de financiële positie van de gemeente in de komende vier jaar.
Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Zomernota 2023, met daarin de Kadernota 2024, vastgesteld. Bij de Zomernota 2023 werd voor de jaren 2024 en 2025 een positief sluitende begroting verwacht en werd voor de jaren 2026 en 2027 een negatief sluitende begroting verwacht.
Na de vaststelling van de Zomernota 2023 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan, waardoor het financieel beeld voor de jaren 2024-2027 is gewijzigd ten opzichte van de Zomernota 2023. In de uiteenzetting financiële positie zijn alle mutaties ten opzichte van de Zomernota 2023 toegelicht. Hierbij is ook een aantal onzekerheden uit de Zomernota verder geconcretiseerd. Enkele onderwerpen worden nog verder uitgewerkt en zijn als PM-post opgenomen.
In de voorliggende Programmabegroting 2024 sluiten zowel het begrotingsjaar 2024 als de meerjarenraming voor de jaren 2025 en 2027 met een positief saldo. Alleen voor het jaar 2026 resteert nog een negatief saldo.
Samenvattend ontstaat voor de jaren 2024 – 2027 het volgende beeld.
2024: € 768.000 positief
2025: € 2.817.000 positief
2026: € 1.038.000 negatief
2027: € 92.000 positief
Zowel het begrotingsjaar 2024 als de meerjarenraming voor de jaren 2025 en 2027 is reëel sluitend, zoals ook het overzicht incidentele baten en lasten laat zien.
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. Zoals in de Zomernota 2023 is aangegeven, heeft er naast een inventarisatie van nieuwe risico’s ook een herijking van de bestaande risico’s plaatsgevonden.
Het weerstandsvermogen is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de Begroting 2023 en blijft in de categorie hoog. De ratio van het weerstandsvermogen is voor 2024 berekend op 4,61.
In de paragraaf lokale heffingen wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende lokale lasten en de lastendruk voor de inwoners.
De tarieven van de OZB stijgen met het inflatiepercentage van 4%, waarna bij het opstellen van de verordening voor 2024 een correctie plaatsvindt voor de waardeontwikkeling.
Uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is het principe van 100% kostendekkendheid.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing bestaat uit een vast en een variabel deel: het vaste deel is voor iedere belastingplichtige gelijk, het variabele deel van het tarief wordt bepaald door de wijze van aanbieding van het afval, via een container of via inworp in een ondergrondse container, en het volume van de container, 140 of 240 liter.
De tarieven van de afvalstoffenheffing zijn gebaseerd op het gemiddeld aantal van 10 ledigingen per jaar voor een 140-liter container en 12 ledigingen per jaar voor een 240-liter container. Voor het aantal inworpen in een ondergrondse container is uitgegaan van 38.
In 2024 wordt een incidentele onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing gedaan van € 105.000 om de tariefstijging beperkt te houden. Vanaf 2025 zal de afvalstoffenheffing gebaseerd zijn op een nieuw afvalbeleidsplan.
Uitgangspunt voor de rioolheffing is het principe van 100% kostendekkendheid.
De rioolheffing wordt gebaseerd op het in september 2023 vastgestelde Gemeentelijk Waterprogramma
2024 - 2027.
In 2024 wordt een onttrekking aan de voorziening overschotten riolering gedaan van € 277.000 om de tariefstijging van de rioolheffing te beperken tot 0,5% en de stijging van de totale lastendruk te beperken tot het inflatiepercentage. Vanaf 2025 wordt de inzet van de voorziening afgebouwd en stijgt de rioolheffing geleidelijk.
Voor meerpersoonshuishoudens met een eigen woning of een huurwoning stijgen de woonlasten in 2024 met iets meer dan 4% ten opzichte van 2023. Voor eenpersoonshuishouden is dat net iets minder dan 4%.
De Programmabegroting 2024 laat een positieve ontwikkeling zien. Zowel het begrotingsjaar 2024 als de jaren 2025 en 2027 sluiten met een positief saldo. Alleen voor het jaar 2026 resteert nog een negatief saldo. De ambities uit het collegewerkprogramma 2022-2026, Samen aan de slag! zijn financieel vertaald in de begroting en er is voor zover mogelijk rekening gehouden met de stijgende kosten als gevolg van loon- en prijsstijgingen. Het overzicht incidentele baten en lasten laat zien dat de begroting ook reëel en structureel sluitend is en het weerstandsvermogen blijft in de categorie hoog.
De stijging van de lokale lasten wordt beperkt gehouden. Het OZB-tarief stijgt enkel met het inflatiepercentage en de tariefstijging van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing wordt beperkt door het inzetten van de voorzieningen die afgelopen jaren zijn opgebouwd. De stijging van de totale lastendruk voor de inwoners blijft hierdoor in 2024 beperkt tot het inflatiepercentage van 4%.
Burgemeester en Wethouders,
Oudenbosch, 10 oktober 2023