E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Op 8 maart 2018 heeft de gemeenteraad besloten om medewerking te verlenen aan de ver- en nieuwbouw van het Markland College. De school is, evenals de markt, in ontwikkeling, Om deze reden wordt er naar verschillende scenario’s gekeken om de gewenste herontwikkeling te kunnen realiseren. Uit een eerste verkenning is inmiddels gebleken dat er scenario’s zijn welke nader uitgewerkt en onderzocht dienen te worden. De komende periode wordt benut, in samenwerking met het Markland, voor de verdere uitwerking van de scenario’s. De verwachting is dat in het 4e kwartaal van dit jaar de resultaten van de volledige scenariostudie voorgelegd kunnen worden aan uw gemeenteraad.
Met ingang van 2020 vervallen in het kader van de harmonisatie buitensport de exploitatielasten van het tennispark Oudenbosch als gevolg van overdracht van het tennispark aan OTC'34. De vereniging ontvangt vervolgens in lijn met de andere buitensportverenigingen een onderhoudsbijdrage.
Conform het raadsbesluit van 23 mei 2019 met betrekking tot de harmonisatie buitensport, zijn de onderhoudsbijdragen voor de sportverenigingen met ingang van 2021 aangepast. Intergraal onderdeel van de harmonisatie is de taakstelling op de buitensportaccommodaties van € 25.000. De taakstelling voor 2020 kan niet worden gerealiseerd. De structurele taakstelling is met het raadsbesluit vanaf 2021 eveneens komen te vervallen.
In het jaarlijkse onderhoudsbudget voor de kunstgrasvelden wordt naast het reguliere onderhoud ook rekening gehouden met extra of meer onderhoudswerkzaamheden als gevolg van slijtage of gedeeltelijke vervanging de toplaag. De afgelopen jaren was het jaarlijkse onderhoudsbudget voor de kunstgrasvelden ruimschoots voldoende. Zo resteerde over 2018 nog ruim € 35.000. In 2019 worden de reguliere werkzaamheden conform planning uitgevoerd. Voorgesteld wordt om het onderhoudsbudget voor de kunstgrasvelden voor 2019 met in totaal € 10.000 af te ramen. Er resteert dan nog voldoende financiële ruimte om eventueel extra onderhoud en/of aanvullend onderhoud uit te voeren als gevolg van slijtage e.d..
Op basis van de reeds ingediende en het nog te verwachte aantal aanvragen voor 2019 en de ervaringscijfers over de voorgaande jaren, kan worden geconcludeerd dat voor 2019 ruim voldoende budget beschikbaar is. Het totale budget voor 2019 kan met € 20.000 worden afgeraamd.
De subsidie voor peuters zonder recht op KOT en zonder VVE-indicatie wordt met ingang van 2020 verhoogd. Afhankelijk van de financiële ruimte zal 8 uur per week voor 40 weken worden vergoed, tegen een tarief van € 8,02 minus de eigen bijdrage volgens de VNG-tabel (deze is leidend voor het aantal uur per week dat wordt vergoed).
Op basis van de vier peildata in 2018 zijn de peuteropvangbeschikkingen voor 2019 verleend. Als gerekend wordt met een eigen bijdrage van € 250, dan komt de berekening van de subsidie voor 2020 uit op ca. € 76.000. Hierbij is rekening gehouden met een stijgend aantal peuters (35 t.o.v. 25). Dit betekent voor 2020 een besparing van ca. € 28.000 ten op zichte van het beschikbare budget van € 104.000.
Voor 2020 wordt tevens bekeken of de subsidies omgezet kunnen worden in een systeem van facturering op basis van daadwerkelijke cijfers.
Kijkend naar de bedragen en de eventuele afbouwregeling subsidiestroom kan naar verwachting een besparing van € 20.000 worden gerealiseerd.
In de reguliere begroting is € 9.000 opgenomen voor advieskosten. Het beschikbare budget is net toereikend voor de reguliere adviesplicht. Nu het project religieus erfgoed doorgaat zal de advisering door de Monumentencommissie de komende jaren intensiveren. Een structurele verhoging van het budget naar € 15.000 is daarom noodzakelijk.
De doelen uit het beleidsplan sociaal domein worden gekoppeld aan de maatschappelijke effecten van het welzijnssubsidiebeleid. Zo kan met de verstrekking van welzijnssubsidies worden bijgedragen aan de doelen van de gemeente. Daarnaast kan het subsidieproces vereenvoudigd worden. Hierbij worden de mogelijkheden onderzocht om subsidies te harmoniseren en procedures te versimpelen. Hervoor wordt input opgehaald bij de subsidiepartners en raadsleden.
Momenteel loopt de aanbesteding van het leerlingenvervoer met ingang van het schooljaar 2019-2020. De resultaten van de aanbesteding en het actuele aantal leerlingen dat in het nieuwe schooljaar gebruik maakt van het leerlingenvervoer worden meegenomen bij het opstellen van de Programmabegroting 2020.