Bijdrage Economische Samenwerking Halderberge

Door het uitlopen op de planning die aanvankelijk een startdatum had per januari 2024, is er nu een start gepland per juli 2024 met het aantrekken van een medewerker. Redenen voor de vertraging liggen op de moeizame werving van geschikte mensen. De medewerker zal zich vanaf die datum dan bezighouden met het samenstellen van het ESH team en is de verwachting dat deze december en begin 2025 volledig zal aanvangen.

Bijdrage Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Op basis van de conceptbegroting 2024 van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, behandeld in de raadsvergadering van 19 juni 2024, wordt de bijdrage meerjarig bijgesteld.

Haven Oudenbosch

Door de overgang van de exploitatie per 1 april 2024 van de haven naar een andere vom met de stichting "Waterpoort naar Rome" is ook de kostenstructuur herzien. Tevens zal er meer borging komen op het toezicht van de exploitatie administratie, welke in eerste instantie kostenverhogend zal werken. Ook is de erfpacht van 5.000 per maand komen te vervallen.

Exploitatie gebouwen

De energielasten, beveiligingskosten en de kosten van waterlevering, maar ook de huuropbrengsten van het pand aan de Christian Huijgensstraat (stichting Surplus) en het pand aan de Constantijn Huijgensplein te Hoeven (school de Lindenlommer), beide beoogd voor verkoop eind 2023 en begin 2024, maar welke nu dus nog steeds in eigen beheer zijn met ook relatief hoog energieverbruik.

Leges omgevingsvergunningen

De raming van de legesopbrengsten van de reguliere en projectmatige omgevingsvergunningen is herzien en bijgesteld op basis van de actuele verwachte aantallen vergunningen. Ook de actuele planning van het woningbouwprogramma is hierin meegenomen. De legesopbrengsten komen structureel hoger uit. Naast de actualisering van aantallen en planning komt dit ook doordat er in de raming geen rekening meer is gehouden met een lagere raming van de leges van 25%. In voorgaande jaren werd dit voorzichtigheidshalve wel gedaan. De werkelijke legesopbrengsten kwamen hierdoor afgelopen jaren vaak hoger uit dan geraamd. Op basis hiervan is deze marge nu uit de raming is gehaald. Dit betekent wel dat eventuele tegenvallers in de legesopbrengsten in de toekomst een direct effect hebben op de exploitatie.

Opstellen Omgevingsplan

Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft elke gemeente 1 omgevingsplan voor hun grondgebied. Het omgevingsplan bevat de gemeentelijke regels voor de fysieke leefomgeving. De gemeente heeft op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, automatisch een omgevingsplan: een omgevingsplan van rechtswege (de bestaande bestemmingsplannen). Dit tijdelijke omgevingsplan zet de gemeente stapsgewijs om tot een volledig omgevingsplan. Gemeenten krijgen tot eind 2029 de tijd om het tijdelijke deel van het omgevingsplan en andere regels over de fysieke leefomgeving om te zetten naar een nieuw omgevingsplan. Het opstellen van het omgevingsplan is een omvangrijke klus, die wij als kleine gemeente niet volledig zelf kunnen. Hierin zullen wij ondersteund moeten worden door externe adviesbureaus. Hoe hoog de kosten gaan worden is nog niet zeker, vandaar dat er voor de komende 3 jaar een PM-post is opgenomen. Voor de implementatie van de Omgevingswet ontvangt de gemeente ook bijdrages vanuit het Rijk. Mogelijk dat een deel van de kosten hieruit gedekt kunnen worden.

Duurzaamheid

Vanwege het niet uitvoeren van een duurzaamheidscan in 2024 kan het budget hiervoor van 20.000 incidenteel vervallen.

Btw component afvalstoffenheffing

Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing stijgen, stijgt ook de btw component die kan worden meegerekend bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing.

Formatie ruimtelijke ordening

De gemeente werkt hard aan het uitwerken van ruimtelijk-strategische visies en plannen. Daarnaast willen we waarborgen dat ruimtelijke keuzes integraal worden gemaakt. De omgevingsvisie staat aan de basis hiervan en uiteindelijk willen we de komende jaren toewerken naar een goed omgevingsplan voor de hele gemeente. Al jaren zien wij het aantal initiatieven van inwoners en ondernemers groeien, die we vanaf de eerste verkenning tot en met de planologische procedures begeleiden. Na het vertrek van enkele ervaren krachten is, mede om de werkdruk acceptabel te houden, in eerste instantie gekozen voor (relatief dure) inhuur. Deze hebben ook een rol hebben gepakt in het opleiden van onze nieuwe vaste (onervaren) medewerkers. Inmiddels zijn deze krachten goed ingewerkt, maar de werkdruk blijft onverminderd. Hierdoor blijft inhuur noodzakelijk om de werkdruk niet onacceptabel te laten toenemen en onze dienstverlening naar initiatiefnemers te kunnen waarborgen. Omdat we voorzien dat het aantal ruimtelijke en maatschappelijke initiatieven niet zal afnemen, wordt voorgesteld om de formatie structureel met 1 fte te verhogen en de kosten hiervan voor de eerste jaren (t/m 2026) te dekken uit de reserve invoering Omgevingswet.

Advieskosten voorbereiding grondexploitaties

Voor kosten die gemaakt worden ter voorbereiding van projecten waarvoor nog geen grondexploitatie is vastgesteld wordt een jaarlijks bedrag geraamd van 50.000. Inmiddels zijn twee projecten in voorbereiding. Voor deze projecten is de verwachting dat er 175.000 benodigd is. Hiervoor wordt het geraamde bedrag verhoogd met 125.000. Aangezien dit voorbereidende kosten ten behoeve van grondexploitatie projecten zijn, worden deze kosten gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve grondexploitaties.

Top