Toelichting verschillen

Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie 3 decentralisaties (x 1.000).

Taakveld

Verschil

V/N

Toelichting

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

23

V

De kosten voor mantelzorg zijn lager dan geraamd. Naast het mantelzorgsteunpunt worden ook de mantelzorgcomplimenten uit deze post bekostigd. We zien al een aantal jaar dat dit onderdeel van het budget niet geheel wordt benut. We zien wel elk jaar een stijgend aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment. De verwachting is dat op termijn het totale budget benut wordt.

6.2 Wijkteams

-46

N

De kosten voor de inzet van jeugdprofessionals zijn hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat de jeugdprofessionals op een eerder moment bij een hulpvraag worden ingezet en door een piek in het aantal complexen zaken, met name in het laatste kwartaal van 2018.

23

V

Er hebben minder cliënten dan verwacht een beroep gedaan op cliëntondersteuning. Hierdoor zijn de kosten voor cliëntodersteuning lager uitgevallen.

6.5 Arbeidsparticipatie

25

V

In de Begroting 2018 werd er van uitgegaan dat de ontvangen rijksmiddelen (aangevuld met 50.000 vanuit het college- werkprogramma) voor re-integratie volledig zouden worden besteed. De kosten van de re-integratieactiviteiten en -trajecten in 2018 (grotendeels uitgevoerd door het Werkplein HvWB) zijn lager geweest dan de beschikbare middelen. Er resteert een bedrag van 25.000.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

-186

N

Bij alle maatwerkvoorzieningen zien we een toename van de aanvragen. Dit komt mede doordat onze inwoners de gemeente beter weten te vinden met hun vraag. Ook is de samenwerking van de wijkteams met andere professionals verbeterd waardoor dit ook leidt tot een eerdere onderkenning van ondersteuningsvragen van onze inwoners. Deze toename leidt tot hogere uitgaven voor begeleiding.

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-124

N

De kosten voor Jeugdzorg Plus zijn hoger dan geraamd. Jeugdzorg Plus (veelal gesloten jeugdzorg) wordt incidenteel ingezet. De kosten per jeugdige voor deze vorm van jeugdhulp zijn hoog en inzet van Jeugdzorg Plus laat zich vooraf lastig inschatten. Drie jeugdigen zijn pas in het laatste kwartaal 2018 gestart met hulp vanuit Jeugdzorg Plus, waardoor dit niet meer in de begroting kon worden verwerkt.

128

V

De kosten voor maatregelen jeugdbescherming/jeugdreclassering (JB/JR) zijn lager dan geraamd. In vergelijking met de regiogemeenten zijn er in Halderberge minder jeugdigen met een JB/JR maatregel. De jeugdprofessionals in Halderberge hebben veel kennis en kunde op het gebied van gezinsveiligheid. Dat maakt dat zij zelf veel inzet plegen in gezinnen waarvan de veiligheid en/of de ontwikkeling van kinderen wordt bedreigd.

-320

N

De kosten voor jeugdzorgarrangementen zijn hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. Daarnaast zijn er nog facturen ontvangen over voorgaande jaren. Met de invoering van het regionaal administratieprotocol komt hier vanaf 2019 naar verwachting meer grip op.

-106

N

De kosten voor het Landelijk Transitie Arrangement (LTA) zijn hoger dan geraamd. Enkele jeugdigen ontvingen zeer specialistische behandeling met opname vanuit het LTA. Dit zijn noodzakelijke trajecten die fors drukken op het budget. Daarnaast heeft de VNG een landelijk administratieprotocol voor LTA opgesteld. Met de invoering van het landelijk administratieprotocol komt hier vanaf 2019 naar verwachting meer grip op.

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

200

V

Bij aanvang van 2018 was de verwachting dat er een extra bijdrage aan de centrumgemeente Bergen op Zoom nodig zou zijn voor beschermd wonen. Door het inzetten van een aantal beheersmaatregelen is nu gebleken dat de extra bijdrage niet benodigd is. Hierdoor valt de bijdrage aan beschermd wonen lager uit dan verwacht en resteert er een bedrag van 200.000.

0.10 Mutaties reserves

321

V

Het gerealiseerde saldo op de drie decentralisaties in 2018 bedraagt ca. 867.000 negatief. Ten opzichte van het begrote saldo van 508.000 negatief (stand Slotwijziging 2018) betekent dit een negatief verschil van 359.000. Conform de uitgangspunten in de Begroting 2018 wordt het negatief saldo op de drie decentralisaties onttrokken aan de reserve decentralisaties. De reserve decentralisaties biedt echter onvoldoende ruimte om het volledige negatieve saldo op de 3 decentralisaties te kunnen onttrekken. De onttrekking aan de reserve bedraagt 830.000, een verschil ten opzichte van de geraamde onttrekking van 321.000. Het resterende negatief saldo bedraagt 38.000. Dit bedrag maakt onderdeel uit van het saldo van de Jaarrekening 2018.

Overige afwijkingen

24

V

Totaal

-38

N

Top