In 2016 is het beleidsplan voor wegbeheer vastgesteld, waarbij de uitgangspunten zijn verwerkt in de planning voor wegen 2016 – 2020. Het college en de raad hebben ervoor gekozen om het beheer en het onderhoud te relateren aan de verkeersveiligheid van de desbetreffende weg en geen prioriteit te stellen aan de functie. Er wordt nu geen extra prioriteit gesteld aan trottoirs en fietspaden.

Voor de jaren 2016 tot en met 2020 is de inzet van middelen uit het investeringsprogramma gebaseerd op de wegeninspectie van 2015. In de afgelopen jaren zijn er enkele grote infrastructurele werken uitgevoerd (zoals de aanleg van de rondweg en de doorgaande route in Oudenbosch). Vanuit de budgetten van onderhoud en gelet op het aspect werk met werk maken zijn er middelen besteed aan met name het onderhoud van de doorgaande route.

Verder is met het beleidsprogramma meer budget vrijgekomen voor het klein onderhoud. In 2019 is door de inhuur van een koppel stratenmakers veel kleinschalig onderhoud opgepakt. Het uitgangspunt hierbij was het voorkomen van groot onderhoud.

In 2019 zijn de plannen voor de aanpak van de N640 door de Provincie verder concreet gemaakt en voorgelegd aan de bewoners en de gemeente. Naar verwachting volgt de uitvoering in 2021.

Door de PFAS-problematiek zijn de werkzaamheden aan de asfaltwegen doorgeschoven naar 2020. Het onderhoud aan elementenverhardingen is uiteindelijk een gecombineerd bestek geworden, waarin de aanpak van de Wilgenstraat en de Olmenstraat in Oudenbosch is gecombineerd met de rioolwerkzaamheden en het saneren van de waterleiding door Brabant Water. In het voorjaar van 2020 wordt het onderhoud aansluitend aan de sanering van Brabant Water opgepakt.

De planning voor de aanpak van wegen in 2019 en 2020 is door het college vastgesteld en verwerkt in een onderhoudsbestek. Hierin zijn ook de reconstructiewerkzaamheden voor 2019 meegenomen. Het bestek is eind 2019 op de markt gezet voor het aanbesteden van de werkzaamheden. De gunning zal in februari 2020 plaatsvinden.

Een paar wegen in het buitengebied van Hoeven (AB Weg/Gors en Eerste Molenweg) vertonen droogteschade. Deze wegen zijn in 2019 nader gemonitord. Hieruit is gebleken dat de ondergrond (klei en veen) nog steeds niet stabiel is en dat het uitvoeren van groot onderhoud nog moet worden uitgesteld. In 2020 wordt dit verder opgepakt.

Top