E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
In de Programmabegroting 2019 zijn in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing de 10 grootste risico’s opgenomen en toegelicht. In deze paragraaf wordt een terugblik gegeven op bestaande risico’s uit de Programmabegroting 2019.
In de Programmabegroting 2019 waren de volgende 10 grootste risico’s opgenomen.
Risico | Bedrag |
---|---|
Herstructurering WVS | € 786.000 |
Aanzuigende werking abonnementstarief eigen bijdragen Wmo | € 696.000 |
Datalekken; het beschikbaar stellen privacy gevoelige gegevens aan niet geautoriseerde mensen | € 551.000 |
Sanering vervuilde grond Lindelommer / Kompas in Hoeven | € 423.000 |
Niet doorgaan van projecten | € 392.000 |
Tekort Jeugdzorg: open einde financiering | € 392.000 |
CAO en andere loonontwikkelingen | € 286.000 |
Tekort Wmo: open einde financiering begeleiding | € 239.000 |
Wateroverlast | € 217.000 |
Solidariteit jeugdzorg | € 211.000 |
Met de komst van de Participatiewet per 1 januari 2015 hebben de 9 deelnemende gemeenten besloten dat WVS hèt leerwerkbedrijf van de negen gemeenten wordt. WVS biedt, in opdracht van de ISD Brabantse Wal en het Werkplein Hart van West-Brabant, kortlopende leerwerktrajecten aan mensen met een (grotere) afstand tot de arbeidsmarkt aan met als doel deze mensen weer meer kansen te bieden op betaald werk op de reguliere arbeidsmarkt. De omvorming van een SW-bedrijf (dat vooral gericht is op het bieden van werk, het uitvoeren van productie en het genereren van financiële opbrengsten) naar een leerwerkbedrijf (dat vooral de focus heeft op (arbeids-)ontwikkeling en training van mensen) zal niet van het ene op het andere moment gerealiseerd zijn. Verwacht wordt dat deze omvorming (herstructurering) ongeveer 5 jaar in beslag zal nemen. In de afgelopen jaren heeft WVS al ervaring opgedaan met verschillende werkgelegenheidsprojecten waarvan sommigen in opdracht van gemeenten en bedrijfsleven werden verricht. In 2019 heeft de omvorming niet tot extra kosten voor de deelnemende gemeenten geleid.
Door het wegvallen van het inkomensafhankelijke deel van de eigen bijdrageregeling Wmo werd een groter beroep op de maatwerkvoorzieningen Wmo verwacht. Met name bij de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. Indien de beoordeling of de ondersteuning nodig is positief is voor de inwoner, zal de inwoner niet langer meer de afweging maken of zij de ondersteuning niet beter zelf kan bekostigen. Er gaat geen remmende werking meer uit van de eigen bijdrage regeling. In 2019 is ook gebleken dat het beroep op de huishoudelijke ondersteuning flink is toegenomen. In de Zomernota 2019 en Najaarsnota 2019 is het budget voor huishoudelijke ondersteuning met totaal € 375.000 verhoogd.
In 2019 zijn er 13 vermoedens van datalekken gemeld. In 11 gevallen was er daadwerkelijk sprake van een datalek. De risico’s voor de betrokkenen waren in alle gevallen laag. Daarom zijn de datalekken niet gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Melding is pas verplicht als het risico hoog is. Omdat het risico voor betrokkenen laag was, was ook de verplichting en noodzaak om betrokkenen te informeren betreffende de datalekken niet van toepassing. Zie verder de paragraaf Bedrijfsvoering voor nadere informatie.
Door de realisatie van de nieuwe basisschool in de kern Hoeven komen de huidige schoollocaties vrij, waaronder die van de Lindelommer. De gemeente heeft eerder aangegeven dat de schoollocatie ontwikkeld kan worden ten behoeve van woningbouw. Naast de herontwikkeling van de schoollocatie speelt er ook een vraagstuk met betrekking tot de functie ‘buurthuis’ (Het Kompas), dat direct grenst aan de locatie van de school en bibliotheek en daarmee van invloed is de herontwikkelingsmogelijkheden in dit gebied.
In de afgelopen jaren zijn er diverse bodemonderzoeken op en rondom het perceel Bovenstraat 20 uitgevoerd. Uit de onderzoeken is gebleken dat er een vervuiling in het grondwater en grond zit en dat deze verontreiniging ook aanwezig is onder het Kompas en de huidige schoollocatie van de Lindelommer.
In het kader van herontwikkeling van het gebied met woningbouw is het noodzakelijk de verontreiniging te saneren. In september 2019 is het perceel Bovenstraat 20 met opstallen aangekocht. De saneringkosten worden geschat tussen de € 320.000 en € 500.000.
Aan de OMWB is gevraagd een plan van aanpak te maken zodat we een concreet saneringsplan kunnen opzetten.
Het is mogelijk dat projecten door wet- en regelgeving niet langer uitgevoerd kunnen worden op de manier zoals die eerder gepland waren. Hierdoor kunnen financiële verliezen. Binnen de grondexploitaties bestaat er bij twee projecten nog enige onzekerheid of de ontwikkeling die gepland is wel door kan gaan. Het gevolg van het niet doorgaan van de geplande ontwikkeling betekend dat een (groot) gedeelte van de boekwaarde afgewaardeerd zal moeten worden.
In december 2019 is door de gemeenteraad voor 1 van de projecten (Bornhemweg) een grondexploitatieberekening vastgesteld. Hiermee is de onzekerheid over dit project niet meer aanwezig. Voor het andere project (Pagnevaartdreef) is bij de slotwijziging 2019 op basis van de BBV de boekwaarde verplicht afgewaardeerd tot een reële taxatiewaarde. Het financiële risico voor dit project is hiermee komen te vervallen.
Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is in de begroting ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg. Het tekort op jeugdzorg bedroeg in 2019 € 281.000 ten opzichte van de raming. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de verschillenanalyse in het programma Zorg, jeugd en participatie.
Bij het opstellen van de Begroting 2019 was nog geen cao afgesloten voor 2019 en volgende jaren. In de meerjarenraming bij de Begroting 2019 was een loonsverhoging opgenomen van 2% per jaar voor de jaren 2019 en 2020 en 1% per jaar voor de jaren 2021 en 2022. Daarnaast was een risico opgenomen voor het geval dat de loonstijging als gevolg van een nieuwe cao hoger zou uitkomen. De vastgestelde cao 2019 - 2020 heeft voor het jaar 2019 niet geleid tot een stijging van de salariskosten.
Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Voor begeleiding is dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget. In 2019 is ook gebleken dat het beroep op de begeleiding is toegenomen en zijn de kosten gestegen als gevolg van cao-ontwikkelingen. In de Zomernota 2019 en Najaarsnota 2019 is het budget voor begeleiding met totaal € 480.000 verhoogd.
Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijk gebied neemt daarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. Er is in 2019 geen sprake geweest van grootschalige wateroverlast binnen de gemeente.
In de Begroting 2019 was nog een risico opgenomen voor solidariteit jeugdzorg. Wanneer het tekort van een gemeente op de niet vrij toegankelijke zorg hoger was dan 10% van het budget droegen de overige gemeenten in de regio hierin bij. In 2019 hebben de gemeenten in de regio afgesproken om de financiële solidariteit los te laten en vooral inhoudelijk solidair te zijn en samen te werken. Deze solidariteit is niet gericht op de gezamenlijke dekking van tekorten zoals in het verleden, maar op een gezamenlijke bekostiging van voorzieningen die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verder vormgeven van de transformatie en het aanbieden en in stand houden van een kwalitatief en een dekkend zorglandschap. Hierbij gaat het vooral om regionale voorzieningen die nu nog lokaal georganiseerd en bekostigd worden. Hiermee is het (financiële) risico solidariteit jeugdzorg komen te vervallen.
De uitbraak van COVID-19 (Corona) eind februari 2020 heeft een enorme impact op ons allemaal. De wereldwijde pandemie leidt tot ongekende omstandigheden. Voor de aanpak van COVID-19 voeren we de landelijke maatregelen van het Rijk en de adviezen van de VNG uit. Dit raakt veel beleidsterreinen van onze organisatie. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden en van noodzakelijke (digitale) besluitvorming en hebben daarvoor de nodige interne maatregelen genomen. De uiteindelijke financiële impact van de coronacrisis op onze organisatie is op dit moment nog niet in te schatten. In de Zomernota 2020 en Begroting 2021 zal dit zo goed als mogelijk in beeld worden gebracht.
De lening van Agora21 A BV is in 2019 volledig afgelost. Risico’s verbonden aan deze (hypothecaire) geldlening hebben zich in 2019 niet voor gedaan.
ZAB heeft aangegeven de ontwikkellocatie Sint Anna niet meer te kunnen realiseren conform de samenwerkingsovereenkomst. Anders gezegd, de ontwikkellocatie Sint Anna komt terug naar de gemeente. Dit houdt onder meer in dat er geen sprake meer is van een zekere netto verkoopopbrengst van Sint Anna van € 1,8 miljoen. Het risico bestaat dat de gemeente voor de ontwikkellocatie Sint Anna minder zal gaan ontvangen. Met het uitbreken van het coronavirus is de kans dat de gemeente voor de ontwikkellocatie Sint Anna € 1,8 miljoen ontvangt kleiner geworden.