Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Zorg jeugd en participatie
(x 1.000).

Taakveld

Verschil

V/N

Toelichting

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

22

V

Als gevolg van de coronacrisis heeft de GGD in 2021 niet al het toezicht op de kinderopvang uitkunnen voeren wat geoffreerd was. In de ontvangen eindafrekening zijn enkel de inspecties gefactureerd die daadwerkelijk zijn uitgevoerd.

56

V

Er is met de Stichting Dorpshuizen een juridisch geschil ontstaan over de subsidie 2021. De subsidie is nog niet uitbetaald. Het college heeft op 14 december 2021 besloten de uitbetaling van de subsidie van 2021 aan Stichting Dorpshuizen op te schorten tot een nader te bepalen tijdstip. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar paragraaf 2.2.3 Risico’s waar nader wordt ingegaan op deze kwestie.

17

V

De jaarlijkse interactieve theatervoorstellingen over de gevaren van drank- en drugsmisbruik voor de leerlingen van de tweede klas van het Markland College en Prinsentuin en de leerlingen van groep 8 van het basisonderwijs zijn in 2021 als gevolg van de coronamaatregelen 2021 niet doorgegaan. De voorstellingen staan op de planning voor het tweede helft van het schooljaar 2021 – 2022.

19

V

Voor het schetsontwerp en het voorlopig ontwerp van de openbare ruimte van het deelproject herontwikkeling Sint Anna is bij de Najaarsnota 2021 een budget van 20.000 beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn opgestart maar lopen door in 2022. Deze werkzaamheden hangen samen met de ontwikkeling van het Religieus Erfgoed. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld het resterende budget van 19.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2022.

-50

N

In het jaar 2021 zijn er in het kader van de voorbereidingen voor het kaderstellende raadsbesluit Religieus Erfgoed Oudenbosch meer onderzoeken voor de verschillende deelprojecten uitgevoerd dan eerder voorzien. De meeste onderzoeken zijn dus als het ware naar voren gehaald in de tijd omdat ze in het vervolgtraject toch benodigd zouden moeten zijn.

6.3 Inkomensregelingen

-75

N

In de Begroting 2021 is een raming van 100.000 opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor dubieuze debiteuren. Op basis van de status en ouderdom van de openstaande vorderingen heeft het Werkplein HvWB de noodzakelijke hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken vastgesteld op 403.000. Na alle mutaties in 2021 bedroeg het restant saldo 43.000. Dit betekent dat er een bedrag van 360.000 aan de voorziening is toegevoegd. Het verschil ten opzichte van de raming wordt met name veroorzaakt door de afboeking van oude vorderingen BBZ. Van de ontvangsten uit oude vorderingen BBZ moet 75% worden terugbetaald aan het Rijk. Doordat de vorderingen niet meer worden ontvangen, vervalt ook de terugbetaling. Per saldo resteert een nadeel van ca. 75.000.

135

V

Het verschil tussen de in 2021 gerealiseerde baten en lasten met betrekking tot de gebundelde uitkeringen (BUIG) bedraagt 109.000 positief. Dit is een overschot van 1,57% ten opzichte van het ontvangen BUIG budget. In de Begroting is een verschil tussen baten en lasten geraamd van 26.000 negatief. Het saldo van de verschillen tussen de Begroting en de werkelijke baten en lasten is 135.000 positief. Het positieve verschil ten opzichte van de Begroting wordt veroorzaakt doordat het Werkplein in de 2e begrotingswijziging 2021 voor Halderberge nog uitging van een bestandsstijging van 5,4%. De werkelijke stijging kwam in 2021 lager uit en bedroeg 2,2%.

6.5 Arbeidsparticipatie

71

V

In de Begroting 2021 werd er van uitgegaan dat de ontvangen rijksmiddelen voor re-integratie volledig zouden worden besteed. De kosten van de re-integratieactiviteiten en -trajecten in 2021 (grotendeels uitgevoerd door het Werkplein HvWB) zijn lager geweest dan de beschikbare middelen. Er resteert een bedrag van 71.000. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn minder ontwikkeltrajecten als gevolg van de coronamaatregelen, lagere kosten voor inburgering en jobcoaching, lagere personeelskosten voor maatschappelijk participeren en garantiebanen.

33

V

De oude Wet inburgering levert onvoldoende resultaat op ten aanzien van de integratie en het leveren van een maatschappelijke bijdrage door statusouders. Daarnaast heeft deze doelgroep het lastig gehad tijdens de coronapandemie. Het bestand is toegenomen en op afstand communiceren met mensen die weinig tot geen Nederlands (of Engels) spreken, is lastig. Er konden geen participatie-activiteiten ingezet worden, waardoor de afstand tot taal en participatie groter is geworden. Het Werkplein heeft een intensieve aanpak voor deze zogenaamde ‘ondertussengroep statushouders’ gemaakt, met als doel de participatie en deelname aan de maatschappij van deze groep te verhogen. De uitvoering hiervan loopt door in 2022. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor een budget van 20.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2022.

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

52

V

De kosten voor de woonvoorzieningen zijn in 2021 52.000 lager dan geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt doordag er in 2021 nauwelijks woningaanpassingen zijn toegekend. Er zijn alleen enkele kleine aanpassingen uitgevoerd. Daarnaast is er ook minder PGB voor woonvoorzieningen toegekend dan geraamd. In 2021 hebben we geen grote woningaanpassingen (> 20.000) gehad. Conform de besluitvorming in de Zomernota 2021 is het verschil op de grote woningaanpassingen (100.000 positief) verrekend met de reserve specifieke onderdelen sociaal domein.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

60

V

Het aantal aanvragen voor hulp bij financiële zorgen blijft stabiel en neemt niet toe. Dit kan (deels) verklaard worden door de vroegsignalering van schulden, waardoor inwoners met financiële problemen eerder in beeld komen en er in een eerder stadium actie genomen kan worden, waardoor dure schuldhulpverleningstrajecten vermeden worden. Verder is de dienstverlening van PLANgroep onder de maat geweest, waardoor een heleboel aanvragen van inwoners voor budgetbeheer of schuldhulpverlening (nog) niet in behandeling zijn genomen en er geen traject is opgestart. Daarnaast heeft er maar één bijeenkomst met de vrijwilligers plaats kunnen vinden en zijn een aantal activiteiten niet doorgegaan door corona: de cursus Rondkomen met Inkomen, deelname aan de Week van het Geld, de theatervoorstellingen op het voortgezet onderwijs.

61

V

In november 2020 heeft het Rijk de gemeenten gevraagd om ouders die gedupeerd zijn door de kinderopvangtoeslagaffaire, te ondersteunen bij problemen die zijn ontstaan door de affaire. Via de Belastingdienst zijn gegevens van gedupeerde Halderbergse inwoners verstrekt aan de gemeente. In 2021 hebben de meedenkcoaches met 43 gedupeerde ouders een gesprek gevoerd of is een brief verzonden met een hulpaanbod. Met 26 ouders is een vervolggesprek geweest. Naar aanleiding van dit vervolggesprek is er voor zeven ouders een plan van aanpak opgesteld. De meedenkcoaches hebben deze werkzaamheden binnen hun reguliere taken uitgevoerd.
Vanuit het Rijk is hiervoor compensatie ontvangen. Voor de drie stappen van hulp (brief of eerste gesprek / vervolggesprek / plan van aanpak) is een normbedrag uitgekeerd. Voor onze gemeente komt dit neer op een compensatie van ca. 61.000.

-42

N

De kosten voor Wmo huishoudelijke ondersteuning zijn in 2021 ca. 42.000 hoger dan geraamd. In het tweede half jaar is het aantal voorzieningen sneller toegenomen dan was voorzien.

-66

N

De kosten voor Wmo begeleiding zijn in 2021 ca. 66.000 hoger dan geraamd. In de laaste maanden van het jaar is het aantal voorzieningen licht gedaald. We zien wel een correctie van het aantal voorzieningen in de eerste helft van het jaar, doordat arrangementen met terugwerkende kracht zijn toegekend. Hierdoor komen de totale kosten voor begeleiding alsnog hoger uit dan begroot.

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-330

N

De uitgaven voor jeugdzorg waren in 2021 330.000 hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. In 2021 zien we zien veel PIC (profiel intensiteit combinatie) wijzigingen. Arrangementen worden dan tussentijds opgehoogd naar een zwaarder en daardoor ook duurder arrangement. Reden daarvoor is gewijzigde omstandigheden tijdens de hulp waardoor opschaling nodig was. Mede als gevolg van de coronacrisis hebben kwetsbare jongeren het zwaarder en daardoor ook meer of zwaardere hulp nodig.
Daarnaast zien we in enkele intensievere hulpvormen een toename in aantal. Dit betreft de zowel de duurdere laagcomplex vormen als de dure hoogcomplex vormen.
Bij het LTA (landelijk transitie arrangement) zien we juist een afname van de kosten. Dit past in de regiovisie waarbij jeugdhulp zo veel mogelijk door regionale aanbieders wordt geboden en slechts in uitzonderlijke situatie wordt opgeschaald naar landelijk specialistische hulp. Conform de besluitvorming in de Zomernota 2021 is het verschil op LTA (70.000 positief), evenals de verschillen op jeugdzorg plus (17.000 negatief) en hoogcomplex E (17.000 negatief), verrekend met de reserve specifieke onderdelen sociaal domein.

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

30

V

De kosten voor de pilot Wijk-GGZ zijn in 2021 lager dan geraamd doordat de pilot later is gestart dan gepland. Daarnaast zijn de regionale kosten voor uitvoering van de WvGGZ lager geweest dan de middelen die we hiervoor van het Rijk ontvangen.

7.1 Volksgezondheid

27

V

In 2021 hoefden er geen AED's te worden vervangen. Er zijn wel AED's aangeschaft voor uitbreiding van het netwerk. Daarbij wordt gekeken naar hoeveel AED's nog op voorraad zijn, welke aanvragen er liggen en naar de aanwezigheid van geschikte locaties. De ontvangen bijdrage van de RAV van 5.000 voor versterking van het AED-netwerk is ingezet. Verder is voor de opstelling van het Lokale Preventieakkoord een bijdrage aangevraagd en ontvangen van de VNG. Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is in 2022 gestart, daar is in 2021 geen uitvoeringsbudget voor nodig geweest. Hierdoor is de inzet van het reguliere budget zeer beperkt geweest.

Verschillen in baten en lasten die betrekking hebben op corona

-60

N

Als gevolg van de coronacrisis zijn gedurende het jaar extra kosten gemaakt. Gemeenten zijn voor deze kosten gecompenseerd door het Rijk. De gemaakte kosten en ontvangen compensatie zijn verrekend met de reserve compensatie coronacrisis. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staan voordelen op andere programma's. Voor een nadere toelichting op de lasten en ontvangen compensatie wordt verwezen naar de paragraaf Gevolgen coronacrisis.

Directe personele lasten programma Zorg, jeugd en participatie

127

V

Het totale verschil op de personele lasten 2021 bedraagt 255.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van 127.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Overige afwijkingen

-3

N

Totaal

84

V

Top