E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Ruimtelijke en ecnomische ontwikkelingen (x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | 20 | V | De gemeente zet zich in om de toeristische en recreatieve sector in Halderberge te versterken en te promoten. Om de toerist 24/7 van informatie te voorzien over de bezienswaardigheden, horeca, winkels, fiets- en wandelroutes en evenementen schaft de gemeente toeristische informatiezuilen aan. Er wordt een outdoorzuil geplaatst bij het plein voor de Basiliek, een indoorzuil bij Cluster Bosbad Hoeven en een indoorzuil op een nader te bepalen locatie bij Air Sports cluster (Breda International Airport). De levering en plaatsing vindt pas in 2023 plaats. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van € 20.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023. |
20 | V | Het college heeft Museummakers opdracht gegeven om te komen tot een breed gedragen museumconcept met als uitgangspunt het samenvoegen, moderniseren en levensvatbaar maken van de collecties van het Zouavenmuseum en het Natuurhistorisch en Volkenkundig museum Oudenbosch. Bij het ontwerp wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht met het bredere verhaal van Oudenbosch zodat dit elkaar aanvult en versterkt. De werkzaamheden worden grotendeels in 2023 uitgevoerd. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van € 20.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023. | |
142 | V | De Economische Samenwerking Halderberge was in 2022 nog niet operationeel. De gereserveerde bijdrage is hierdoor niet uitgegeven. Daarnaast is het niet gebruikte deel van de bijdrage aan de Economische Koepel halderberge terug ontvangen. Beiden leiden tot een voordeel. | |
3.4 Economie en promotie | 245 | V | De opbrengst van de toeristenbelasting is hoger door opbrengsten uit voorgaande jaren. Normaal gesproken wordt er jaarlijks een bedrag opgenomen voor nog te ontvangen opbrengsten. Dat bedrag is dan een verwachting die gebaseerd is op voorgaande jaren. Door de Coronajaren 2020 en 2021 kon geen goede verwachting voor nog te ontvangen bedragen over 2021 (die in 2022 zouden worden ontvangen) worden opgesteld en is besloten geen nog te ontvangen bedrag op te nemen. De in 2022 verantwoorde opbrengst over voorgaande jaren ad € 297.000 komt dus geheel ten gunste van 2022 en zorgt voor een positief resultaat. |
-20 | N | Op basis van de afrekening over 2021 en de sterk gestegen energieprijzen zijn de kosten voor de stroomvoorziening van de evenementenkasten sterk gestegen. Dit veroorzaakt een nadeel in 2022. In 2023 is mede hiervoor een stelpost in de begroting opgenomen. | |
7.3 Afval | -51 | N | Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing in 2022 lager waren dan geraamd, komt ook de Btw-component lager uit. Aangezien de Btw-component wordt meegerekend bij het saldo van de afvalstoffenheffing, kan hier een lager bedrag aan worden toegerekend dan geraamd. Dit betekent een budgettair nadeel van € 51.000. |
7.4 Milieubeheer | 46 | V | Begin 2022 was rekening gehouden met een forse afrekening van een sanering van drugsafval. Pas laat in 2022 bleek dat deze kosten eind 2021 al betaald waren waardoor een voordeel is ontstaan in 2022. Dit voordeel van € 29.000 heeft de saneringskosten in 2022 opgevangen waardoor het reguliere budget niet nodig was. Hierdoor ontstaat een voordeel. |
20 | V | De kosten voor de bestrijding van ratten, eikenprocessierups en wespen waren in 2022 lager dan geraamd. De betrijding van ratten en eikenprocessierups is in omvang nagenoeg gelijk geweest als in 2021. Met betrekking tot de aanpak van de eikenprocessierups, is in 2022 meer ingezet op het treffen van preventieve maatregelen. Voor de bestrijding van wespen in het openbaar terrein is in 2022 minder inzet nodig geweest. | |
227 | V | Vanaf 2023 tot en met 2030 krijgen gemeenten meer uitvoeringsmiddelen voor klimaat- en energiebeleid. Om de uitvoering van het bestaande klimaatbeleid in 2022 te kunnen voortzetten, ontvangen gemeenten in 2022 een overbruggingsbudget van € 40 miljoen. Dat is onvoldoende om de reeds in 2022 gewenste versnelling teweeg te brengen. Daarom is van de toekomstige uitvoeringsmiddelen € 74,3 miljoen naar 2022 verschoven. Halderberge heeft in 2022 afgerond € 227.000 ontvangen. Er wordt nog gewerkt aan de maatregelen en acties die hiermee worden ondernomen. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld een bestemmingsreserve klimaatakkoord te vormen en het resterende budget van € 227.000 hierin te storten en in 2023 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het klimaatakkoord. | |
32 | V | In 2022 is een bijdrage aan RES (Regionale Energiestrategie) West Brabant geraamd van € 7.000 voor de uitvoering van RES 1.0, daarnaast is € 25.000 geraamd voor een bijdrage aan een ontwikkelfonds. Het idee is dat gemeenten én marktpartijen een geldbedrag inleggen. Een niet-commerciële initiatiefnemer (zoals energiecoöperatie of burgerinitiatief) kan dat gebruiken om de kosten van eerste onderzoeken te betalen. Beide bijdrages zijn nog niet overgemaakt aan het Waterschap ivm de verder uitwerking van het te voeren beleid. Dit geeft een voordeel in 2022. | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 41 | V | Bij de Najaarsnota is besloten om het budget voor de advieskosten Ruimtelijke Ordening te verhogen met € 25.000 omdat het naar verwachting niet toereikend zou zijn tot eind 2022. Achteraf blijkt het beschikbare budget wel voldoende te zijn dus de verhoging geeft nu een voordeel in 2022. Verder is eind 2022 gestart met het uitvoeren van de woonzorganalyse. Deze wordt in het eerste kwartaal 2023 opgeleverd. Op basis van de analyse wordt in 2023 de woonzorgvisie opgesteld. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van € 10.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023. |
28 | V | Op basis van de Nota Kostenverhaal worden kosten van faciliterend grondbeleid doorberekend aan externe ontwikkelaars. Op basis van de afgesloten overeenkomsten met ontwikkelaars is in 2022 een hoger bedrag doorbelast dan geraamd. | |
50 | V | Doordat de BAG 2.0 (wetgeving) nog niet van kracht is, stellen we de mutatieopgave van luifels inwinnen en karteren nog even uit. Vandaar dat er nu een voordeel is ontstaan. | |
8.3 Bouwen en wonen | 50 | V | Door de uitstel van de Omgevingswet en de uitloop van een bestaand proefproject zijn er geen kosten gemaakt in het kader van de Wet Kwaliteitsborging Bouw in 2022. Wel gaan we het komende jaar starten met ten minste één nieuw proefproject en ons daarmee gereed maken voor de nieuwe geopteerde datum van inwerkingtreding. |
301 | V | De raming van de legesopbrengsten is opgebouwd uit drie onderdelen. Reguliere omgevingsvergunningen, woningbouwprojecten en Borchwerf. Binnen deze onderdelen treden verschillen op tussen de raming en de werkelijke legesontvangsten. Ten opzichte van de huidige raming zijn bij het onderdeel regulier € 47.000 meer leges ontvangen, bij het onderdeel projecten € 153.000 en voor Borchwerf € 101.000. Deze extra legesopbrengsten waren bij de laatste actualisatie niet voorzien. | |
Directe personele lasten programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen | 101 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2022 bedraagt € 241.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 101.000 op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen staan voordelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | -5 | N | |
Totaal | 1.247 | V |