In de gemeenteraadsvergadering van 5 juni 2021 is het beleid voor de jaren 2022 tot en met 2026 vastgesteld. Voor het opstellen van het plan zijn eind 2020-begin 2021 wegeninspecties uitgevoerd. Naar aanleiding van de kaderstellende uitspraken door de raad is er een vijfjarenplanning opgesteld. Gekozen is voor een kwaliteitsmodel waarbij op basis van de ernst en omvang de reparaties aan verhardingen worden uitgevoerd en waarbij er dus geen prioriteitsstelling wordt aangehouden voor bepaalde wegen. Hierbij is de ondergrens voor het onderhoudsniveau C- kwaliteit, zoals vastgesteld door het CROW.

De gemeenteraad heeft in 2023 besloten om extra middelen beschikbaar te stellen voor de kwaliteit van trottoirs en fietspaden en om deze naar een CROW B-niveau te krijgen. In 2024 en 2025 worden hiervoor de verschillende onderhoudswerkzaamheden op ingezet mede in afstemming met de verschillende Samenstichtingen. Vanuit de wegeninspectie zal de controle volgen op deze ambitie ook goed wordt ingevuld. In het huidige en nieuwe beleid wordt verder met name ingegaan op de aanpak van klein onderhoud waardoor groot onderhoud en mogelijk ook investeringen worden uitgesteld.

Voor het behalen van het minimale onderhoudsniveau van C (CROW) is de wegenplanning leidend om eventueel werk met werk te maken. Een ideale combinatie van werk met werk maken kan dan alleen als de desbetreffende weg ook voorkomt op de onderhoudsplanning voor groot onderhoud 2022-2026. Verder worden bij elementenverhardingen alleen die gedeelten aangepakt die ook echt in slechte staat zijn. Een aantal gebreken in deze wegen worden geaccepteerd tenzij de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Doordat het budget voor klein onderhoud ook wordt verhoogd kunnen er veel kleinschalige oneffenheden worden weggehaald en kan er ook worden geïnvesteerd op het voorkomen van groot onderhoud aan wegen De aanpak van de trottoirs en fietspaden voor een hoger B niveau wordt in een apart project gegoten.

Top