E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Ruimtelijke en ecnomische ontwikkelingen (x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | 75 | V | De Economische Samenwerking Halderberge (ESH) is nog niet opgericht. Hierdoor is het volledige budget in 2023 niet uitgegeven. Wel is een deel van het budget in overleg met vertegenwoordiging van ondernemers ingezet. Daarnaast is het ontwerp van de herinrichting van de winkelstraten doorgeschoven naar Q3 2024. Eerst wordt de verkeersvisie opgesteld. De realisatie van de banners aan lantaarnpalen in de winkelgebieden is doorgeschoven naar Q2 2024. |
7.3 Afval | 50 | V | De huidige milieuparkjes worden gefaseerd ondergronds gemaakt. Het uitvoeringsbesluit bevat een bijlage waarin de beleidsregels voor ondergrondse milieuparkjes zijn opgenomen. Aangezien de materialen niet tijdig geleverd zijn, zijn in 2023 geen milieuparkjes ondergronds gebracht. Wel hebben er vooronderzoeken plaatsgevonden en zijn er voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Streven is dat eind 2024 alle milieuparkjes ondergronds zijn gebracht. |
-25 | N | Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing in 2023 lager waren dan geraamd, komt ook de Btw-component lager uit. Aangezien de Btw-component wordt meegerekend bij het saldo van de afvalstoffenheffing, kan hier een lager bedrag aan worden toegerekend dan geraamd. Dit betekent een budgettair nadeel van € 25.000. | |
7.4 Milieubeheer | 89 | V | Het werkprogramma 2023 van de OMWB bestaat uit een aantal taakvelden. Op verschillende taakvelden is budget over. In het taakveld vergunningverlening waren 2 projecten opgenomen. Voor het uit voeren van één van de projecten was minder tijd nodig dan geraamd. De werkzaamheden voor het andere project gebeurt op natuurlijke momenten bijv. bij het indienen van een aanvraag/melding. Dit geeft een onderbesteding van ongeveer € 46.000. Op het taakveld toezicht is niet het gehele werkprogramma uitgevoerd. Dit geeft een onderbesteding van € 25.470. Doordat niet alle controles worden uitgevoerd zijn ook minder hercontroles uitgevoerd. Onderbesteding van ongeveer € 8.000. Voor het taakveld Externe Veiligheid zijn minder werkzaamheden uitgevoerd, waardoor hier een onderbesteding van ongeveer € 14.000 is ontstaan. |
24 | V | In 2023 heeft een beperkt aantal dumpingen plaatsgevonden, waardoor het voordeel op het buget is ontstaan. | |
55 | V | Het klimaatteam is opgeheven. Hier zijn in 2023 geen kosten voor gemaakt. Het klimaatportaal heeft door prioriteiten bij het tegelwippen en de klimaatsubsidie minder aandacht gekregen dan gehoopt afgelopen jaar. Daardoor is ook hier geen budget aan besteed. Streven is om hier in 2024 wel uitvoering aan te geven. Daarnaast zijn de kosten voor de duurzaamheidsscans in 2023 beperkt gebleven. Dit alles bij elkaar heeft geleid tot een voordeel van ca € 55.000. | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 21 | V | In 2023 is er minder gebruik gemaakt van extern advies bij ruimtelijke ordeningsvragen. Dit komt doordat het aantal initiatieven en procedures fluctueert en ook de complexiteit van plannen wisselt. Daarnaast zijn sommige procedures ook niet meer in 2023 opgestart gelet op de komst van de omgevingswet en het niet meer haalbaar was om bijvoorbeeld een ontwerpbestemmingsplan op tijd ter visie te kunnen leggen. Daar is in sommige gevallen nu meer tijd voor genomen en worden dit jaar in de vorm van een Bopa (Buitenplanse omgevingsplanactiviteit) in gediend. Dit alles heeft geeft een voordeel van ca € 21.000. |
-53 | N | De opgenomen raming van € 60.000 is voor de kosten van belastingen en verzekeringen terwijl de werkelijke uitgaven alleen de kosten voor belastingen betreffen. De verzekeringspremies zijn verantwoord op de post verzekeringen binnen dit taakveld. In totaliteit zijn per saldo de kosten ca. € 24.000 lager dan geraamd. De werkelijke kosten voor aardgas en ectra van de onder deze post vallende panden zijn enkel berekend op grond van voorschotten die gebaseerd zijn op aannames. De energieleveranciers is inmiddels gestopt met leveringen maar heeft heeft tot op heden nog geen afrekeningen over 2023 verzorgd. | |
8.3 Bouwen en wonen | 32 | V | Als gevolg van de invoering van de nieuwe Omgevingswet werd verwacht dat er in de laatste maanden van 2023 extra aanvragen zouden worden ingediend om nog gebruik te kunnen maken van de regels van de oude Wabo wetgeving. Dit is ook gebeurd waarbij er niet te voorzien was dat er 58 aanvragen pas in de laatste 10 dagen van 2023 zouden worden ingediend. De advieskosten hiervan komen ten laste van het budget 2024. Daarnaast was een budget geraamd voor de proefprojecten Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen). Hierbij was vooraf niet in te schatten hoeveel/hoe groot de proefprojecten zouden zijn daar men hierbij ook afhankelijk was van de aanvrager en zijn aannemer om aan een dergelijk proefproject deel te willen nemen. Er zijn uiteindelijk twee kleinere proefprojecten uitgevoerd waarbij de uitgaven minimaal zijn geweest. |
278 | V | De raming van de legesopbrengsten is opgebouwd uit vier onderdelen. Reguliere omgevingsvergunningen, woningbouwprojecten, Borchwerf en overige. Binnen deze onderdelen treden verschillen op tussen de raming en de werkelijke legesontvangsten. Ten opzichte van de huidige raming zijn bij het onderdeel regulier € 36.000 meer leges ontvangen, bij het onderdeel projecten € 92.000 meer, bij Borchwerf € 110.000 meer en bij het onderdeel overig is € 40.000 meer aan leges ontvangen. Deze extra legesopbrengsten waren bij de laatste actualisatie niet voorzien. | |
Rente | 66 | V | Voor de toerekening van rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten- en baten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de Begroting 2023 bedroeg dit gemiddelde percentage 1,25%. Doordat de gerealiseerde rentebaten in 2023 hoger waren dan de toe te rekenen rentekosten, is het rentepercentage in de Jaarrekening 2023 gecorrigeerd naar 0%. Voor een nadere toelichting op de rente wordt verwezen naar de paragraaf financiering. Op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen ontstaat hierdoor een voordeel van € 66.000. |
Onderhoud gebouwen | 1 | V | Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Meerjaren Onderhoudsplanning 2023-2027 vastgesteld. Hierbij is besloten om per jaar € 75.000 te besparen op het onderhoud. Voor elk gebouw is de storting in de voorziening gemeentelijke eigendommen hierdoor iets lager dan geraamd. Dit leidt tot een voordeel op de taakvelden van de verschillende gebouwen en een nadeel op het taakveld onderhoud gebouwen. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het voordeel op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen staat een nadeel op het programma Openbare ruimte. |
Toerekening personele lasten aan investeringen | -23 | N | Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Omdat er in 2023 minder is uitgegeven aan verschillende projecten dan geraamd, kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Dit leidt ook tot een lagere toevoeging aan de reserve flexibe schil. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel van € 23.000 op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen staat een voordeel op overhead. |
Directe personele lasten programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen | 4 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2023 bedraagt € 44.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 4.000 op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | 76 | V | |
Totaal | 670 | V |