3.5 Verschillenanalyse Programmabegroting 2021 - 2022

Onderwerp

Lasten

V/N

Baten

V/N

Toelichting

Te verklaren verschil

Saldo begroting 2021

22

V

Saldo begroting 2022

1.311

V

1.289

V

Bestuur en burgerzaken

Wachtgeld

-51

N

In verband met de gemeenteraadsverkiezingen in 2022, is in de begroting 2022 rekening gehouden met extra kosten voor wachtgeld.

Verkiezingen

-24

N

Naast de reguliere budgetten voor de gemeenteraadsverkiezingen worden er voorafgaand aan de verkiezingen en nadien voor het proces om te komen tot een raadsprogramma extra kosten gemaakt. In de aanloop naar de verkiezingen zal een o.a. Stemwijzer ontwikkeld en wordt een verkiezingskrant uitgebracht. Na de gemeenteraadsverkiezingen zullen kosten gemaakt worden voor o.a. bijeenkomsten in het kader van de coalitievorming en eventuele kosten voor een formateur. Dit alles in tegenstelling tot de Tweede Kamer verkiezingen in 2021. Per saldo geeft dit een nadeel van 24.000 ten opzichte van 2021.

Openbare ruimte

Onderhoud wegen

-202

N

Op 3 juni 2021 is het beleidsplan wegen 2022-2026 vastgesteld. De budgetten en investeringskredieten zijn vervolgens in de meerjarenbegroting verwerkt en leveren ten opzichte van 2021 een nadeel op.

Onderhoud groen

-118

N

Op 3 juni 2021 is het Groenbeleidsplan 2021 vastgesteld. De hierin opgenomen budgetten zijn meerjarig in de begroting 2022 verwerkt. Ten opzichte van 2021 is dit een nadeel.

Baggeren vijvers

-127

N

Uit onderzoeken is gebleken dat de 2 vijvers in de Romelaan in Oudenbosch moeten worden gebaggerd. Door de gemeenteraad is een motie ingediend om te onderzoeken of de werkzaamheden in 2022 plaats kunnen vinden. Het college heeft de motie overgenomen. Het blijkt dat uitvoering in 2022 mogelijk is dus vandaar dat er in 2022 een incidenteel budget van 127.000 beschikbaar is voor het baggeren van de 2 vijvers.

Ruimtelijke en economische ontwikkelingen

Bijdrage Economische Koepel

-50

N

Zoals op blz 138 van de Programmabegroting 2021 bij de ombuigingsvoorstellen is aangegeven is, gezien de nog lopende projecten en het beschikbare budget bij de EKH, de bijdrage in 2021 incidenteel met 50.000 verminderd.

Energieprojecten RES

-25

N

In de Zomernota 2021 is melding gemaakt van een ontwikkelfonds binnen het uitvoeringsprogramma RES. Het bedrag waarmee Halderberge deelneemt in 2022 is geschat op 25.000.

Exploitatie gebouwen

41

V

Diverse gebouwen die onderdeel zijn van het Relgieus Erfgoed worden naar verwachting in 2022 door een nieuwe stichting in exploitatie genomen. Voor deze gebouwen worden vooralsnog geen kosten van nutsvoorzieningen en beveiliging opgenomen.

Leges omgevingsvergunningen

129

V

Voor 2022 wordt een meeropbrengst verwacht in de leges voor de omgevingsvergunningen. In de jaarschijf 2022 in de begroting 2021 was dit ook al aangegeven. De verwachte opbrengst is gebaseerd op inschattingen en berekening van het aantal te verlenen reguliere vergunningen en vergunningen horende bij de verschillende woningbouwprojecten.

Zorg, jeugd en participatie

Exploitatie cultuurcluster

-50

N

Op basis van eerdere raadsbesluiten is de exploitatie van het cultuurcluster in de begroting van 2022 meerjarig opgenomen.

Bijdrage Werkplein HvWB

-351

N

Op basis van de herziene begroting 2022 van het Werkplein Hart van West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2022 hoger dan in 2021.

Bijdrage WVS

-183

N

Op basis van de herziene begroting 2022 van WVS is de geraamde gemeentelijke bijdrage in 2022 hoger dan in 2021.

Transitievergoeding WVS

-200

N

WVS heeft aangegeven geen extra premieheffing meer te verwachten over de jaren 2015 – 2019. De totale compensatie transitievergoedingen vanaf 2015 is door WVS bij het UWV ingediend en inmiddels door het UWV toegekend. Dit bedrg is in 2021 aan de deelnemende gemeenten uitgekeerd. Voor Halderberge betekent dit een nadeel van 200.000 ten op zichte van de Begroting 2021.

Jeugdzorg

-1.092

N

De raming van de uitgaven voor jeugdzorg is geactualiseerd op basis van de regionale werkbegroting jeugdzorg 2021,
de realisatie 2020 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2021. Ten opzichte van de de Begroting 2021 komen de totale kosten voor jeugdzorg (arrangementen, LTA, PGB, jeugdbescherming en jeugdprofessionals) 1.092.000 hoger uit.

Wmo-uitgaven

-300

N

De raming van de Wmo-uitgaven is geactualiseerd op basis van de realisatie 2020 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2021. Ten opzichte van de de Begroting 2021 komen de totale kosten voor Wmo (voorzieningen, huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, vevoer en PGB) 300.000 hoger uit.

Algemene dekkingsmiddelen

Bijdrage BWB

-41

N

Op basis van de begroting 2022 van de Belastingsamenwerking West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2022 hoger dan in 2021.

Opbrengst OZB

316

V

Op basis van de actuele gegevens van de Belastingsamenwerking West-Brabant met betrekking tot de WOZ-capaciteit en de tarieven voor 2022 is de OZB opbrengst berekend. Ten opzicht van de 2021 stijgt de opbrengst met 316.000.

Uitkeringen gemeentefonds

4.753

V

Bij de bepaling van de uitkeringen uit het gemeentefonds in 2021 is rekening gehouden met de laatst bekende aantallen en bedragen per eenheid uit de septembercirculaire 2021 en de extra middelen voor jeugdzorg. De geraamde uitkering uit het gemeentefonds in 2022 is 4.753.000 hoger dan de geraamde uitkering in de begroting 2021.

Toevoeging reserve generatiepact

68

V

Op basis van de verwachte kosten voor het generatiepact vindt jaarlijks een storting in de reserve plaats. In 2022 is deze storting 68.000 lager dan de geraamde storting in de begroting 2021.

Overhead/algemeen

Personeelslasten

-1.130

N

De personeelslasten zijn in de begroting 2022 hoger geraamd dan in de de begroting 2021. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de geraamde loonstijging van 1,5%, een stijging van de pensioenpremies en een toename van de formatie met 6,4 fte (zie paragraaf Bedrijfsvoering).

Buitendienst

-35

N

Het verschil met 2021 kan worden verklaard door ophogingen van enkele budgetten voor schoonmaak, onderhoud vervoersmiddelen en onderhoud materiaal. Daarnaast wordt er in 2022 ook een sneeuwschuiver vervangen.

Informatieveiligheid

-75

N

De veiligheid van het netwerk en de informatie die binnen het netwerk te vinden is, moet gewaarborgd zijn. Om het beveiligingsniveau zo hoor mogelijk te krijgen en te houden, is het noodzakelijk om te beschikken over tools waarmee het netwerk 24/7 bewaakt kan worden. Daarnaast wordt het wachtwoordenbeleid aangescherpt. Om alle medewerkers die gebruik maken van het netwerk van de gemeente Halderberge daarin te ondersteunen, wordt een passwordmanager aangeschaft. Daarmee hoeft iedereen maar één wachtwoord te onthouden en de betreffende tool zorgt voor het juiste beheer van de andere wachtwoorden. Dit geeft ten opzichte van 2021 een nadeel van 75.000.

Vernieuwing Halnet

-35

N

In 2021 stond de vernieuwing van Halnet, het intranet van de gemeente Halderberge op het IP2021. Wegens andere prioiteiten is dit project doorgeschoven naar 2022. Op basis van nieuwe inzichten en oplossingen, blijkt dat het project uit meerdere losse onderdelen is opgebouwd. Hierdoor mag het als project niet meer op het IP worden opgenomen, maar komt het te laste van de exploitatie. Dit geeft ten opzichte van 2021 een nadeel van 35.000.

Kapitaallasten

69

V

De kapitaallasten zijn in de Begroting 2022 lager geraamd dan in de Begroting 2021 als gevolg van het doorschuiven van een aantal investeringen.

Toerekening personele lasten

129

V

Op basis van de vastgestelde uitgangspunten in de Zomernota 2020 worden de personele lasten doorberekend aan de taakvelden afval, riolering en grondexploitaties. Daarnaast worden kosten doorberekend aan projecten van derden en investeringen. Per saldo is de doorberekening van personele lasten in 2022 129.000 hoger dan in 2021.

Overige verschillen

-127

N

Dit betreft meerdere verschillen kleiner dan 25.000.

Totaal

-3.709

N

4.998

V

Verklaard verschil

1.289

V

Top