1.8.2 Overzicht overhead

In onderstaand overzicht zijn de totale lasten van de overhead weergegeven voor de jaren 2022 tot en met 2025.

Overhead

2022

2023

2024

2025

Directie en management

1.129.996

1.126.048

1.142.466

1.159.109

Ondersteunende teams

3.928.530

3.967.967

4.062.166

4.095.142

Overige personeelskosten (geen salarislasten)

1.263.046

1.499.863

1.452.181

1.432.141

Huisvesting

843.034

843.564

847.028

850.547

Administratiekosten

188.085

190.834

193.624

196.456

Archief

270.576

270.896

271.221

271.550

Automatiseringskosten

1.653.363

1.467.104

1.462.783

1.476.024

Juridisch en inkoop advies

167.598

170.112

172.663

175.253

Voorlichting en publicaties

92.616

104.005

95.415

106.846

Totaal overhead

9.536.844

9.640.392

9.699.548

9.763.070

Toegerekende overhead aan grondexploitaties

-123.594

-76.832

-54.795

-43.811

Netto overhead

9.413.250

9.563.561

9.644.752

9.719.259

Hieronder word bovenstaand overzicht kort toegelicht.

Directie en management

De salarislasten van de directie en het management mogen niet langer worden toegerekend aan de producten (nu taakvelden) maar behoren tot de overhead.

Ondersteunende teams

De salarislasten van de ondersteunende teams (team advies en team ondersteuning) mogen niet langer worden toegerekend aan de producten (nu taakvelden) maar behoren tot de overhead.

Overige personeelslasten

Naast de salarislasten van het gemeentepersoneel zijn er ook nog andere personele lasten. Hierbij moet gedacht worden aan de kosten voor vergaderingen, koffie- en thee voorziening, studiekosten, werving en selectie van personeel, medische kosten, kosten voor arbo maatregelen en overige voorzieningen voor het personeel.

Huisvesting

Dit betreft de lasten van het gemeentehuis, zoals energieverbruik, onderhoud, schoonmaak en de kapitaallasten van investeringskosten.

Administratiekosten

Onder de administratiekosten vallen de budgetten voor kopieerkosten, meubilair, boeken en abonnementen, drukwerk en papier, postverzorging en telefoonkosten.

Archief

De kosten voor archief betreffen het herstellen van archiefstukken en de bijdrage aan het West-Brabants Archief (WBA).

Automatiseringslasten

Dit zijn de lasten die betrekking hebben op de totale automatiseringskosten binnen de gemeentelijke organisatie. Het gaat hierbij onder andere om vervangingskosten van hardware, aanschaf en onderhoud van software en datacommunicatie. Ook de kapitaallasten van de investeringen zijn hierin opgenomen.

Juridisch en inkoop advies

Dit betreft de kosten voor het inwinnen van extern juridisch advies en de advisering door het Inkoopbureau West-Brabant.

Voorlichting en publicaties

Dit betreft onder andere de kosten voor de publicaties in de Bode, burgerparticipatie (digipanel) en het bekend maken van regelgeving via de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP).

Toegerekende overhead aan grondexploitaties

Een deel van de overhead mag conform de regelgeving worden toegerekend aan de grondexploitaties en in mindering worden gebracht op de kosten van het taakveld overhead. Dat is in bovenstaande tabel als negatieve regel weergegeven. Wat overblijft zijn de netto overheadkosten.

N.B. Zowel bij de toerekening van de overhead aan de grondexploitaties als bij de toerekening aan de kostendekkende tarieven wordt dezelfde methodiek gebruikt. Voor alle berekeningen inzake toerekening van overhead wordt derhalve het bedrag gebruikt wat als totale overhead staat aangegeven.

Top