Omgevingsdienst Midden en West Brabant (OMWB)

Doel of belang dat wordt behartigd:

De zorg voor het milieu in de ruimste zin, waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven. Ter behartiging van dit belang verricht de OMWB alle milieutaken van de deelnemers, in die zin dat zij wettelijke milieutaken voorbereidt en uitvoert en over de milieubeleidstaken adviseert aan de deelnemers en na besluitvorming door de deelnemers de uitvoering ter hand neemt.

Deze taken worden volgens de Gemeenschappelijke Regeling namens de 25 gemeenten en provincie Noord Brabant uitgevoerd. De deelnemers hebben alle VTH milieutaken en aanvullende verzoektaken ondergebracht bij de OMWB. In sommige gevallen is zelfs een vergaand mandaat neergelegd bij de OMWB.

Beleidsvoornemens:

Enkele speerpunten:

Omgevingswet – bodem
De invoering is vooralsnog vooruitgeschoven naar medio 2022. Specifiek gaat de bevoegdheid voor de Wet Bodembescherming naar de gemeenten. Gemeenten zijn dan primair beheerder van de bodemkwaliteit voor hun grondgebied.

Energietransitie
OMWB is aan de slag met de uitvoering en verbetering van het verbrede energietoezicht bij bedrijven. Daarnaast zoekt de OMWB naar mogelijkheden om gemeenten te ondersteunen bij de uitdagingen in relatie tot de energietransitie, zoals de RES en de Transitievisie warmte.

Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)
De aandacht blijft voor Zeer Zorgwekkende Stoffen: dit zijn (nieuwe) stoffen die gevaarlijk zijn voor mens en milieu, zoals in afvalstromen, lucht, water en bodem. Er zijn inmiddels 1.400 ZZS aangewezen en ruim 300 potentieel ZZS.

Stikstof
Het stikstofdossier beïnvloedt sinds de uitspraak op 29 mei 2019 het dagelijkse werk. Landelijk wordt nieuwe wetgeving verwacht. De OMWB houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en vertaalt deze zo snel als mogelijk naar de uitvoering.

Omgevingswet - geluid
Doordat er in de Omgevingswet minder direct werkende landelijke regels gelden voor geluid, moeten geluidnormen opgenomen worden in het omgevingsplan. De OMWB kan deze nieuwe taak projectmatig oppakken met advies en berekeningen.

Richtlijnen 2023

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. Geef in de begroting 2023 een meerjarenprognose van de aard en omvang van de te verwachten werkzaamheden in relatie tot toekomstige ontwikkelingen en hoe de organisatie hierop denkt in te spelen. Hierbij dient onder andere te worden ingegaan op de gevolgen van de Omgevingswet, de bezuinigingen bij deelnemers, de dienstverlening en de arbeidsmarkt.
  2. De begroting 2023 moet Omgevingswetproof (incl. bodemtaken) worden opgesteld. Dit betekent concreet dat de organisatorische, financiële en beleidsmatige gevolgen van de Omgevingswet vertaald worden in de begroting.
  3. De resultaten van de evaluatie van de MWB-norm worden concreet (herleidbaar) in de begroting 2023 opgenomen.
  4. Kijk kritisch naar bestaande werkzaamheden en evalueer deze tijdig (nut en noodzaak). Hanteer bij het opstellen van de begroting het principe nieuwe werkzaamheden voor oud.
  5. De resultaten van het aan te schaffen kwaliteitsmanagementsysteem (2022) en de doorontwikkeling van datamanagement en -beheer worden (transparant) verwerkt in de (meerjaren)begroting.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2023 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Borchwerf II

De gemeenteraad wordt middels het jaarverslag van het grondbedrijf apart geïnformeerd over de ontwikkelingen op het industrieterrein Borchwerf II. In deze paragraaf treft u derhalve slechts summiere informatie aan over de beleidsvoornemens.

Halderberge Borchwerf II B.V.

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het doel van de vennootschap is het oprichten en als stille vennoot optreden van de commanditaire vennootschap Borchwerf II CV, die zorg draagt voor en verantwoordelijk is voor de exploitatie van het industrieterrein Borchwerf II.

Beleidsvoornemens:

In 2021 heeft Borchwerf II CV de schuld aan Halderberge Borchwerf II BV volledig afgelost (het nog niet uitbetaalde dividend over 2015). De verwachting is dat Borchwerf II CV en BV in de loop van 2022 zullen worden opgeheven. Het aandeel van de gemeente Halderberge in het resterende dividend zal bij opheffing in 2022 worden uitgekeerd aan Halderberge Borchwerf II BV, waarna vervolgens laatstgenoemde onderneming dividend uitkeert aan de gemeente Halderberge (naar verwachting tussen de 2,0 en 2,5 miljoen, een ander afhankelijk van de gerealiseerde verkoopopbrengsten van de laatste percelen en de nog te maken kosten). Naar verwachting kan Halderberge Borchwerf II BV in 2022 worden opgeheven, nadat Borchwerf II CV en Borchwerf II BV zijn opgeheven.

Borchwerf II B.V.

Doel of belang dat wordt behartigd:

Doel van de vennootschap is het oprichten en als beherend vennoot optreden van de commanditaire vennootschap Borchwerf II en het doen realiseren van de ontwikkeling van het bestemmingsplan / bouwplan Borchwerf II.

Beleidsvoornemens:

Op moment van schrijven is er in 2021 voor circa 2,96 miljoen aan gronden verkocht. Aan nog te verkopen grond resteert er medio 2021 nog zo'n 13 kavels die een opbrengst vertegenwoordigen van afgerond 9,4 miljoen. Het streven c.q. de ambitie om eind 2021 Borchwerf II CV/BV op te kunnen heffen zal naar verwachting niet gerealiseerd kunnen worden. Het verkopen van de laatste percelen op het bedrijventerrein vergt wat meer tijd dan aanvankelijk verwacht (een en ander moet bijvoorbeeld wel passen binnen het vigerende bestemmingsplan). Het is reëler om ervan uit te gaan dat Borchwerf II CV en Borchwerf II BV pas in de loop van 2022 kunnen worden opgeheven. In 2021 heeft Borchwerf II CV wel het nog niet uitbetaalde dividend over 2015 aan Halderberge Borchwerf II BV inclusief rente (afgerond circa 1,52 miljoen) uitgekeerd.

Borchwerf II C.V., gevestigd in Oud Gastel (Gemeente Halderberge)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het doel van de vennootschap is het uitoefenen van een onderneming, omvattende de realisatie van de ontwikkeling van het bedrijventerrein Borchwerf 2 en het beheer van en beschikken over registergoederen, het verstrekken en aangaan van geldleningen en het stellen van zekerheden.

Als beherend vennoot treedt op Borchwerf II B.V.

Beleidsvoornemens:

Zie de bovenstaande toelichting bij het onderdeel beleidsvoornemens bij Borchwerf II B.V.

Richtlijnen 2023

Niet van toepassing

Stichting Beheer Borchwerf II

Doel of belang dat wordt behartigd:

De stichting heeft tot doel het parkmanagement van Borchwerf 2 uit te voeren. De gemeente Halderberge draagt hierin bij en heeft zitting in het bestuur.

Beleidsvoornemens:

Voor 2022 is geen specifiek beleid aangegeven.

Richtlijnen 2023

Niet van toepassing

Brabant Water N.V.

Doel of belang dat wordt behartigd:

De levering van drinkwater van hoge kwaliteit, water op maat en water gerelateerde producten en diensten.

Beleidsvoornemens:

Voor 2022 is geen specifiek beleid aangegeven.

Richtlijnen 2023

Niet van toepassing

Samenwerkingsverband Reinigingsdiensten N.V. (SAVER)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Uitvoering van de wettelijke en autonome taken op het gebied van reiniging en afvalverwijdering.

Beleidsvoornemens:

Verdere reductie van het restafval (Van Afval Naar Grondstof – VANG doelstellingen). Deze doelstellingen zijn 75% afvalscheiding en 100 kg restafval per inwoner per jaar in 2022 en verdere afname naar 30 kg per inwoner per jaar in 2025.

Richtlijnen 2023

Niet van toepassing

REWIN NV

Doel of belang dat wordt behartigd:

De regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant is actief voor een economisch veerkrachtig West-Brabant. REWIN voert daarbij de Economische Agenda uit; de visie voor de regio zoals vastgesteld door de Economic Board West-Brabant, door overheid, onderwijs en bedrijfsleven samen. Met de inzet van regionale programma’s gericht op het versterken en vernieuwen van de sectoren maintenance, logistiek en agrofood/biobased. En door het bevorderen van startups & innovatief mkb en het aantrekken van nieuwe vestigers die een meerwaarde vormen voor de West-Brabantse economie.

Beleidsvoornemens

Voor 2022 is geen specifiek beleid afgegeven.

Richtlijnen 2023

Niet van toepassing

Top