Gemeenschappelijke regeling GGD West-Brabant

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid. Het samenwerkingsverband beheert de GGD West-Brabant.

Beleidsvoornemens:

‘Op naar de gezondste regio van Nederland’ dat is en blijft de ambitie van GGD West-Brabant ondanks de coronacrisis. De GGD werkt hier in 2022 aan binnen de thema’s

  • Gezonde en veilige leefomgeving,
  • Gelijke gezondheidskansen voor iedereen,
  • Preventie verbreden en verdiepen
  • Borging van moderne, eigentijdse dienstverlening.

Het is onduidelijk hoe lang de COVID-pandemie nog duurt en in welke mate die ook in 2022 inzet van de GGD vraagt. Indien er voor 2022 een opdracht vanuit het ministerie van VWS voor de bestrijding van het coronavirus komt, dan pakt de GGD dit op naast de reguliere publieke gezondheid die in opdracht van de gemeenten wordt uitgevoerd.

Richtlijnen 2023

Beleidsmatige richtlijnen

  1. De GGD voert in West-Brabant de in de Wet Publieke gezondheid (Wpg) aan de gemeenten opgedragen taken uit. Op onderdelen betreft dit ook taken die vallen onder de Jeugdwet, Omgevingswet, wet op de Kinderopvang en de wet op de Veiligheidsregio’s. Leidraad in het handelen van de GGD is het bewaken, beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid.
  2. De COVID-19 pandemie heeft aangetoond dat snel reageren en inspelen op een grote crisis veel vraagt van de GGD. Ook is duidelijk (geworden) dat er in de governance en uitvoeringskracht van de publieke gezondheid en in de afstemming met de Veiligheidsregio nog verbetering mogelijk is. Graag zien wij dat de GGD:
    • Er naartoe werkt dat een grote publieke gezondheidscrisis minder invloed zal hebben op het reguliere werk dat de GGD op basis van de Wpg voor de gemeenten uitvoert,
    • In afstemming met de Veiligheidsregio Midden en West-Brabant en omringende GGD-en werkt aan een robuustere organisatie die het makkelijker maakt om in te spelen op crises.
    • Daarbij is ons duidelijk dat de GGD hierin mede afhankelijk is van landelijke beleidskeuzes.

Gemeenschappelijke regeling GGD West-Brabant

  1. De in het vernieuwde Meerjarenbeleidsplan opgenomen (hoofd)ambities zijn leidend voor de opstelling van de Begroting 2023. De GGD zorgt ervoor dat in deze begroting:
    • De in overleg met gemeenten aangescherpte prestatie-indicatoren zijn opgenomen, met het doel beter zicht te verkrijgen op de te behalen resultaten binnen taken.
    • Rekening gehouden wordt met ontwikkelingen binnen basistaken die impact kunnen hebben op de hoogte van de gemeentelijke bijdrage. Indien van toepassing vermeldt de GGD deze duidelijk in de Begroting. Voorts is het voorstelbaar dat ook in 2023 nog sprake is van meer druk (inhoudelijk en financieel) op het basistakenpakket als gevolg van toename kwetsbare situaties door corona.
  2. Een belangrijke ambitie van de GGD is het versterken en verbreden van de preventieve taken. Het Nationale Preventieakkoord vraagt om regionaal en lokaal invulling te geven aan de in dit akkoord gestelde doelen. Op lokaal niveau geeft de GGD samen met gemeente en lokale partners vorm aan en/of levert een bijdrage aan maatregelen die inwoners stimuleren “de gezonde keuze te maken”. In Halderberge gebeurt dit o.a. via de JOGG-aanpak en het Lokaal Preventieakkoord.
  3. Voor de ambitie ‘Modernisering van de GGD-dienstverlening’ heeft de GGD op basis van een AB-besluit een bestemmingsreserve van 300.000 gevormd. De GGD geeft in de begroting 2023 aan wat de belangrijkste structurele effecten van de ingezette modernisering zijn op de manier van werken en de financiën.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2023 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling Regionale Ambulancevoorziening Brabant, Midden-West-Noord (RAV)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Regionaal ambulancevervoer.

Beleidsvoornemens:

De RAV streeft kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg na, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. In 2022 blijven de volgende onderwerpen beleidsmatig van belang.

  • Wet ambulancezorg: de wet is per 2021 van kracht geworden. De RAV spant zich niet alleen in om aan deze eisen te voldoen, maar wil zich onderscheiden door te excelleren. Zorgcoördinatie, zorgdifferentiatie (de juiste ambulancezorgverlener voor de juiste acute zorgvraag) en het sturen op inhoudelijke zorgindicatoren zijn belangrijke thema’s. Het zwaartepunt zal verschuiven van tijdigheid naar kwaliteit van zorg.
  • Personeelstekort: Door functiedifferentiatie en interne opleidingen probeert de RAV te voorzien in voldoende personeel. Bij volledige invulling van de paraatheid én onder normale omstandigheden verwacht de RAV in 2022 95% dekking te kunnen behalen.

Richtlijnen 2023

  1. De RAV waarborgt onder de nieuwe wet ambulancezorg de kwaliteit en continuïteit van de ambulancezorg in heel haar werkgebied. De ambulancezorg dient blijvend te worden uitgevoerd zonder gemeentelijke financiële bijdragen.
  2. In haar begroting beschrijft de RAV hoe zij voldoet aan het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0. Dit kwaliteitskader bevat 26 indicatoren waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg wordt gemeten. Tijdigheid in het spoedvervoer is hier één van. De indicatoren zijn onderverdeeld in zeven segmenten: Bereikbare en beschikbare zorg, Patiënt centraal, Veilige zorg, Professionaliteit, Samenwerken, Continue verbeteren en Basis op orde.

Gemeenschappelijke regeling Regionale Ambulancevoorziening Brabant, Midden-West-Noord (RAV)

  1. De ambulancesector heeft een dynamisch karakter. De wereldwijde Covid-19-pandemie bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. De RAV heeft in samenwerking met de zorgverzekeraars verbeterplannen opgesteld met als doel het zo vaak mogelijk behalen van de 15-minunten-norm bij urgentie. In de begroting geeft de RAV aan hoe zij uitvoering geeft aan deze plannen, inclusief een tijdsplanning van de uit te voeren paraatheidsuitbreidingen. Uitgangspunt dient te zijn dat in het hele werkgebied de responstijd voor A1 ritten niet meer dan 5% wordt overschreden (melding-aankomst meer dan 15 minuten).
  2. Het Algemeen Bestuur heeft de definitieve besluitvorming over de meest geschikte rechtsvorm voor de RAV uitgesteld totdat er duidelijkheid is over de nieuwe ordening van de ambulancezorg. De RAV informeert de gemeenten over de mogelijkheden om over te gaan naar de meest geschikte rechtsvorm. De overgang mag voor gemeenten niet leiden tot nadelige (financiële) gevolgen.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2023 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Westelijk Noord-Brabant (WVS)

Doel of belang dat wordt behartigd:

In het rechtsgebied uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening door een op zo doelmatige wijze taken en bevoegdheden op het terrein van gesubsidieerde arbeid en arbeidsre-integratie te behartigen en het bieden van leerwerktrajecten en overige ondersteuningsdiensten voor de doelgroepen uit de Participatiewet.

Beleidsvoornemens:

Sinds de invoering van de Participatiewet is de toegang tot de WSW afgesloten. WSW-werknemers met een dienstbetrekking houden hun rechten en plichten, maar onder deze wetswijziging worden door uitstroom vrijkomende plekken niet langer door nieuwe WSW’ers ingevuld.

De WVS wordt omgevormd naar een leerwerkbedrijf. en speelt daarmee samen met het Werkplein Hart van West-Brabant en ISD Brabantse Wal een belangrijke rol bij de invulling van de Participatiewet. WVS kan met haar kennis en ervaring bijdragen aan de re-integratie van mensen die onder de Participatiewet vallen en dan met name voor de voor de Werkpleinen nieuwe doelgroepen.

De ketensamenwerking tussen WVS, Werkplein Hart van West-Brabant en ISD Brabantse Wal krijgt steeds meer vorm en wordt gemonitord door middel van een ketenmonitor en jaarplannen. Hierdoor kan steeds beter ingespeeld worden op ontwikkelingen. De visie van WVS en Werkplein Hart van West-Brabant is om binnen de ketensamenwerking te werken als een gezamenlijk ontwikkelbedrijf, waar inwoners die binnen het werkgebied wonen en vallen onder de Participatiewet optimaal worden ondersteund bij hun ontwikkeling naar een betaalde baan of als dat niet haalbaar is betaalde detachering óf vrijwilligerswerk.

Door de ketensamenwerking zijn zowel WVS als ook Werkplein Hart van West-Brabant in staat:

  • Invulling te geven aan hun veranderende rol binnen de Participatiewet;
  • effectief en efficiënt samen te kunnen werken met, en aan te kunnen sluiten bij het Werkplein Hart van West-Brabant en ISD Brabantse Wal;
  • toekomstige financiële tekorten te kunnen terugdringen en het gezamenlijk resultaat te optimaliseren.

Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Westelijk Noord-Brabant (WVS)

Richtlijnen 2023

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. De begroting 2023 van WVS is opgesteld in lijn met de in 2022 geformuleerde ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met het Werkplein HvWB en de ISD BW en in lijn met de in 2022 in dit kader te formuleren ambities en doelstellingen. Het Werkplein HvWB, de ISD BW en de WVS dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn. Dit dient tot uitdrukking te komen in een integrale ketenbegroting.
  2. WVS houdt inzichtelijk welke activiteiten en risico’s verbonden zijn aan de afbouw van het huidige SW bestand in combinatie met de opdrachtportefeuille en stelt maatregelen voor om nadelige financiële gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken.
  3. WVS besteedt in de begroting aandacht aan de visie en ambitie rondom de doorontwikkeling van het leerwerkbedrijf. Daarbij verwachten we dat de gemaakte keuzes rond de verschillende PMC’s en leerlijnen vertaald worden in concrete interne doelstellingen en acties die bijdragen aan het realiseren van de ketensamenwerking.
  4. In de begroting 2023 worden, voor zover te voorzien en nog nodig, maatregelen opgenomen om de financiële gevolgen van de coronacrisis (gedeeltelijk) op te vangen.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2022 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling Werkplein Hart van West-Brabant (HvWB)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het Werkplein Hart van West-Brabant (hierna: het Werkplein) ondersteunt inwoners waarvan het (tijdelijk) niet lukt om deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Zo ondersteunt het Werkplein inwoners bij het vinden van een plek op de arbeidsmarkt. Wanneer dit niet direct mogelijk is helpt het Werkplein inwoners middels begeleiding, bemiddeling en scholing (kort, vakgericht) bij de groei en ontwikkeling naar de arbeidsmarkt. Dit met als doel om inwoners weer financieel zelfredzaam te laten zijn.

Inwoners die niet economisch zelfredzaam zijn, biedt het Werkplein een financieel vangnet in de vorm van een uitkering. Wie echt niet kan werken, wordt ondersteund bij de groei en ontwikkeling zodat zij naar vermogen mee kunnen doen aan de samenleving.

Daarnaast voert het Werkplein per 2022 regie op de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering met het doel om inburgeraars zich tot het hoogst mogelijke niveau te laten ontwikkelen, zodat zij maximaal kunnen deelnemen aan de samenleving.

Beleidsvoornemens:

Het Werkplein streeft ernaar zoveel mogelijk inwoners van de deelnemende gemeenten naar vermogen te laten participeren op de reguliere arbeidsmarkt of, indien dit niet haalbaar is, in de samenleving.

In 2022 zet het Werkplein in op de verdere ontwikkeling naar een ‘groene organisatie’, waarbij in de dienstverlening niet de regels maar de ondersteuningsbehoefte van de inwoner leidend zijn. Onderdeel van deze ontwikkeling is het versterken van de samenwerking met de partners in het sociaal domein én de aansluiting bij de lokale toegang.

De ketensamenwerking tussen het Werkplein, de WVS en ISD Brabantse Wal krijgt steeds meer vorm en wordt gemonitord door middel van een ketenmonitor en jaarplannen. Hierdoor kan steeds beter ingespeeld worden op ontwikkelingen. De visie van het Werkplein en de WVS is om binnen de ketensamenwerking te werken als een gezamenlijk ontwikkelbedrijf, waar inwoners die binnen het werkgebied wonen en vallen onder de Participatiewet optimaal worden ondersteund bij hun ontwikkeling naar een betaalde baan of als dat niet haalbaar is betaalde detachering óf vrijwilligerswerk.

Door de ketensamenwerking zijn zowel WVS als ook Werkplein Hart van West-Brabant in staat:

  • Invulling te geven aan hun veranderende rol binnen de Participatiewet;
  • effectief en efficiënt samen te werken met, en aan te sluiten bij de WVS en ISD Brabantse Wal;
  • toekomstige financiële tekorten terug te dringen en het gezamenlijk resultaat te optimaliseren.

Richtlijnen 2023

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. Het Werkplein HvWB stelt een begroting voor het jaar 2023 op waarin de ambities van de deelnemende gemeenten tot het duurzaam beperken van het aantal uitkeringsgerechtigden en -lasten tot uitdrukking komt.
  2. Het Werkplein HvWB gaat voorafgaand aan het opstellen van de begroting 2023 met de deelnemende gemeenten in gesprek over de concrete ambities van de gemeenten voor 2023 op het terrein van werk, inkomensondersteuning en inburgering.
  3. Het Werkplein maakt concreet welke acties ondernomen worden en resultaten behaald zijn in 2023 in het kader van de organisatieontwikkeling.
  4. De begroting 2023 dient een duidelijke onderbouwing te bevatten van de manier waarop het Werkplein HvWB de hiervoor genoemde (1 t/m 3) ambities gaat realiseren, alsmede de lasten die daarmee gepaard gaan.
  5. De onderbouwing bevat concrete maatregelen die afdoende zijn om aanspraak te kunnen maken op een uitkering in het kader van de vangnetregeling mocht er over 2023 uiteindelijk onverhoopt toch sprake zijn van een overschrijding van de BUIG-budgetten.
  6. In de begroting 2023 worden, voor zover te voorzien en nog nodig, maatregelen opgenomen om de financiële gevolgen van de coronacrisis (gedeeltelijk) op te vangen.
  7. De begroting 2023 van het Werkplein HvWB is opgesteld overeenkomstig het gedachtegoed van de integrale ketensamenwerking met de WVS. Het Werkplein HvWB en de WVS dienen beiden hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn. Dit dient tot uitdrukking te komen in een integrale ketenbegroting.

Financiële richtlijnen:

Voor de financiële richtlijnen 2023 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling inzake Geweld in Afhankelijkheidsrelaties en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (Veilig Thuis)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Met Veilig Thuis is er één advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling voor de regio West-Brabant. De missie van Veilig Thuis is om huiselijk geweld en kindermishandeling te stoppen, terug te dringen en de schade ervan te beperken en zo de cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie te doorbreken. Ook heeft Veilig Thuis de taak sinds 2019 om te zorgen voor één Meldpunt Crisiszorg in de regio West-Brabant.

Beleidsvoornemens

Veilig Thuis richt zich op:

  1. 1. In 2022 zal er met de veiligheidsteams gewerkt worden aan de gekozen toekomstscenario voor de jeugd- en gezinsbescherming.
  2. Meer inzet en gebruik van expertise van Veilig Thuis op het gebied van mishandeling en verwaarlozing van ouderen.
  3. In 2019 is het meldpunt crisiszorg van start gegaan. Stap voor stap zijn er meerdere bestaande bereikbaarheidsfuncties (zoals meldpunt overlast) aan het crisismeldpunt gekoppeld worden. In 2022 zullen ook de niet-acute zorgmeldingen van de politie worden doorgezet worden naar dit meldpunt.
  4. 2022 staat in het teken van het van het verbeteren van de regionale samenwerking tussen organisaties om seksueel geweld te voorkomen, (duurzaam) te stoppen en passende (herstelgerichte) hulp te bieden.
  5. In 2022 zal veilig thuis het ‘’interventieteam huiselijk geweld’’ verder door ontwikkelen op het gebied van systeemgericht werken, pleger aanpak en kindermishandeling.
  6. 2022 staat in het teken van het verder implementeren, monitoren en aanscherpen van de nieuwe samenwerkingsafspraken tussen de organisatie Veilig Thuis en de lokale teams.

Richtlijnen 2023

Niet van toepassing.

Top