Op basis van de gehanteerde uitgangspunten, bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit 3.895.000.

Risico's

Risico-bedrag

Incidentele risico's

289

Structurele risico's

3.606

Totaal risicobedrag

3.895

Waarvan risico's sociaal domein

1.890

De 10 grootste risico's worden hierna toegelicht.

Risico

Risico-bedrag

Tekort jeugdzorg

903

CAO en andere loonontwikkelingen

368

Tekort Wmo begeleiding

331

Tekort Wmo huishoudelijke ondersteuning

331

Stijging materiaalkosten investeringen

303

Wateroverlast

247

Tekort BUIG

200

Tekort Wmo voorzieningen

125

Schade aan wegen agv omleidingsroutes en sluipverkeer

125

Vorst- en dooischade

124

Tekort jeugdzorg

Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg.

CAO en andere loonontwikkelingen 

Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De cao voor gemeenteambtenaren is per 1 januari 2023 afgelopen. In de meerjarenraming 2023 - 2026 is, in afwachting van een nieuwe cao, een loonstijging van 3% per jaar in 2023 en 2024 en 1,5% per jaar vanaf 2025 opgenomen. Een extra loonstijging van 1% betekent voor Halderberge een structurele stijging van de loonkosten met ca. 170.000 per jaar.

Tekort Wmo begeleiding

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor begeleiding.

Tekort Wmo hulp bij het huishouden 

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening hulp bij het huishouden een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor hulp bij het huishouden

Stijging materiaalkosten investeringen

Door de huidige marktsituatie, met name als gevolg van de oorlog in Oekraïne, stijgen de materiaal- en brandstofkosten bij aannemers en leveranciers. Het risico bestaat dat de investeringskredieten die in het Investeringsprogramma zijn opgenomen niet meer toereikend zijn om de geplande werkzaamheden binnen het geraamde bedrag uit te kunnen voeren.

Wateroverlast 

Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijk gebied neemt daarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De gevolgen van waterlast kunnen zijn:

  • Verzakkingen van wegen als gevolg van uitspoeling.
  • Herstellen verzakkingen en breuken in het riool.
  • Schoonmaken van ondergelopen gebieden.
  • Inzet van pompen voor het wegpompen van water in de ondergelopen gebieden.
  • In ernstige gevallen evacueren en opvangen bewoners.

In de begroting is geen rekening gehouden met deze gebeurtenissen. Wel zijn er middelen voor het onderhoud aan wegen en riolering ter voorkoming van mogelijke overlast. Weersomstandigheden blijven echter een risico.

Tekort BUIG 

Van het rijk wordt een gebundelde uitkering (BUIG) ontvangen voor de uitvoering van de Particiaptiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Omdat de uitvoering hiervan een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 7,5% van de rijksbijdrage. Bij een (stuctureel) tekort van meer dan 7,5% kan een beroep worden gedaan op de vangnetregeling.

Tekort Wmo voorzieningen

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorzieningen (woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelen) een openeinde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor Wmo-voorzieningen.

Schade aan wegen als gevolg van omleidingen en sluiproutes

Door reconstructies aan wegen kunnen schades ontstaan aan die wegen die worden aangewezen als omleidingsroute bij deze werkzaamheden. Daarnaast worden wegen ook gebruikt door sluipverkeer omdat het verkeer naast de omleidingsroutes haar eigen weg kiest. Met deze mogelijke schades is geen rekening gehouden in de begroting maar vormt wel een risico.

Vorst en dooischade

Jaarlijks is er financieel ruimte voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen, verhardingen en kunstwerken. In de begroting is geen rekening gehouden met mogelijke schades als gevolg van een dergelijke weersomstandigheden. Die hebben zich tot op heden nog niet voorgedaan, maar vormen wel een risico.

Top