E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Onderwerp | Lasten | V/N | Baten | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Te verklaren verschil | |||||
Saldo begroting 2023 | 316 | V | |||
Saldo begroting 2024 | 768 | V | |||
452 | V | ||||
Bestuur en burgerzaken | |||||
Representatie college | -28 | N | Het budget voor representatie is conform de Zomernota 2023 bijgesteld. Dit geeft een nadeel van € 28.000 ten opzichte van 2023. | ||
Burgerzaken | 189 | V | De ramingen van de diverse producten van Burgerzaken zijn geactualiseerd. Hierdoor zijn ook de rijksafdrachten en leges bijgesteld. Per saldo geeft dit een voordeel van € 189.000 ten opzichte van 2023. | ||
Veiligheid | |||||
Bijdrage Veiligheidsregio | -105 | N | Op basis van de vastgestelde begroting van de Veiligheidsregio Midden- en West Babant is de bijdrage in 2024 hoger dan in 2023 wat resulteert in een nadeel. | ||
Veiligheid en handhaving | 61 | V | In het collegewerkprogramma waren voor 2023 diverse incidentele budgetten opgenomen voor het opstellen van beleid, het maken van een plan van aanpak en onderzoek naar veiligheid en handhaving. Dit betekent een voordeel voor 2024 ten opzichte van de begroting 2023. | ||
Openbare ruimte | |||||
Meerjaren Onderhoudsplanning Gebouwen | -426 | N | Conform het raadsbesluit van 13 juli 2023 is het budget van de Meerjaren Onderhoudsplanning Gebouwen bijgesteld. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel van € 426.000. | ||
Voet- en fietspaden | -234 | N | Conform het raadsbesluit van 13 juli 2023 is het budget voor voet- en fietspaden bijgesteld. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel van € 234.000 | ||
Onderhoud civieltechnische kunstwerken | 261 | V | Op 14 juli 2022 is het beleidsplan Civieltechnische kunstwerken door de gemeenteraad vastgesteld. De benodigde budgetten en investeringskredieten die in het plan zijn opgenomen zijn meerjarig in de begroting verwerkt. Ten opzichte van 2023 geeft dit een voordeel van € 261.000. | ||
Onderhoud straatmeubilair | -32 | N | Het onderhoudsbudget voor straatmeubilair is conform de Zomernota 2023 verhoogd. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel van € 32.000. | ||
Mobiliteitsvisie | -170 | N | Op 25 mei 2023 is de Mobiliteitsvisie door de gemeenteraad vastgesteld. De benodigde budgetten zijn in de begroting verwerkt. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel van € 170.000. | ||
Onderhoud waterwegen | -34 | N | Het budget voor het onderhoud van waterwegen is conform de Najaarsnota 2023 structureel verhoogd. Dit geeft voor 2024 een nadeel van € 34.000 ten opzichte van 2023. | ||
Onderhoud groen | -81 | N | Conform de Zomernota 2023 zijn de onderhoudsbudgetten voor openbaar groen structureel verhoogd. Daarnaast zijn de onderhoudsbudgetten geïndexeerd, Per saldo geeft dit een nadeel van € 81.000. | ||
Ruimtelijke en economische ontwikkelingen | |||||
Openbare ruimte haven Stampersgat | -35 | N | Op 13 april 2023 heeft de gemeenteraad de Visie Waterrecreatie vastgesteld. Een van de onderdeel uit het uitvoeringsprogramma betreft de herinrichting van de openbare ruimte tussen de haven en het dorpshuis. Hiervoor wordt in 2024 een ontwerpvisie opgesteld. Dit geeft een nadeel van € 35.000 ten opzichte van 2023. | ||
Actiekaart bedrijventerreinen | -25 | N | Conform de Economische visie Halderberge 2021 - 2025 (vastgesteld op 7 oktober 2021) is voor 2024 een bedrag van € 50.000 beschikbaar voor het opstellen van actiekaarten voor de bedrijventerreinen. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel van € 25.000. | ||
Parkmanagement Borchwerf | -32 | N | Het onderhoudsbudget is vanaf 2024 structureel verhoogd. Dit geeft een nadeel van € 32.000. | ||
Evenementenkasten | 30 | V | In 2023 zijn enkele evenementenkasten vervangen. Deze worden gebruikt voor onder andere de weekmarkten. Dit geeft een voordeel van € 30.000 ten opzcihte van 2024. | ||
Btw component afval | 43 | V | Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing in de Begroting 2024 hoger zijn dan in de Begroting 2023, is ook de btw component die kan worden meegerekend bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing gestegen. | ||
Mileuparkjes ondergronds brengen | 50 | V | In het collegewerkprogramma is een structureel budget van € 50.000 per jaar opgenomen voor het ondergronds brengen van milieuparkjes. Om de stijging van de lastendruk voor de inwoners van Halderberge te beperken zijn deze kosten in 2023 incidenteel niet doorgerekend in de afvalstoffenheffing. Voor 2024 geeft dit een voordeel van € 50.000. | ||
Vergoeding zwerfafval | 41 | V | In 2023 is de vergoeding voor de kosten van het opruimen van zwerfafval komen te vervallen. In 2024 wordt deze vergoeding weer wel ontvangen. Dit geeft voor 2024 een voordeel van € 41.000 ten opzichte van 2023. | ||
Bijdrage Omgevingsdienst | -152 | N | Op basis van de begroting 2024 van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2024 hoger dan in 2023. | ||
Leges bestemmingsplanwijzigingen | 98 | V | In verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt de legesverordening voor 2024 aangepast, waarbij 100% kostendekkendheid het uitgangspunt is. Dit betekent een stijging van de legesopbrengst ten opzichte van de Begroting 2023. | ||
Invoering Omgevingswet | 138 | V | Voor de invoering van de omgevingswet was tot en met 2023 incidenteel budget opgenomen. Voor 2024 geeft dit een voordeel van € 138.000. | ||
Zorg, jeugd en participatie | |||||
Exploitatie De Blokhut | -73 | N | Vanaf 2024 is een exploitatiesubsidie voor het dorpshuis in Bosschenhoofd opgenomen. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel van € 73.000. | ||
Bijdrage Werkplein HvWB | -1.097 | N | Op basis van de begroting 2024 van het Werkplein Hart van West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2024 hoger dan in 2023. | ||
Rijksbijdrage BUIG | 844 | V | Op basis van het nader voorlopig budget 2023 en de (landelijk) verwachte ontwikkelingen in aantallen bijstandsontvangers en minimumloon is een inschatting gemaakt van de BUIG-uitkering. Op basis hiervan is de verwachte BUIG-uitkering in 2024 hoger dan in de Begroting 2023. | ||
Bijdrage WVS | -46 | N | Op basis van de begroting 2024 van WVS is de geraamde gemeentelijke bijdrage in 2024 hoger dan in 2023. | ||
Bijdrage GGD | -102 | N | Op basis van de begroting 2024 van de GGD is de geraamde bijdrage in 2024 hoger dan in 2023. | ||
Jeugdzorg | -1.205 | N | De raming van de uitgaven voor jeugdzorg is geactualiseerd op basis van de regionale werkbegroting jeugdzorg 2023, de realisatie 2022 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2023. Ten opzichte van de de Begroting 2023 komen de totale kosten voor jeugdzorg (arrangementen, LTA, PGB, jeugdbescherming en jeugdprofessionals) € 1.205.000 hoger uit. | ||
Wmo-uitgaven | -123 | N | De raming van de Wmo-uitgaven is geactualiseerd op basis van de realisatie 2022 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2023. Ten opzichte van de de Begroting 2023 komen de totale kosten voor Wmo (voorzieningen, huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, vevoer en PGB) € 123.000 hoger uit. | ||
Onderwijs, sport en cultuur | |||||
Herinrichting schoolpleinen | -40 | N | Voor de herinrichting van de schoolpleien voor basisschool De Klinkert en Uniek is € 40.000 beschikbaar. Ten opzichte van 2023 geeft dit een nadeel. | ||
Huuropbrengst basisonderwijs | -61 | N | De planning van de realisatie van de uitbreiding van basisschool De Klinkert en Uniek is aangepast. Hierdoor vallen ook de huuropbrengsten lager uit. Dit geeft per sado een nadeel van € 61.000 ten opzichte van 2023. | ||
Huur units Markland college | -161 | N | De huurperiode van de tijdelijke huisvesting van het Markland College is verlengd tot en met 31 juli 2024. Dit betekent een nadeel en opzichte van 2023. | ||
Leerlingenvervoer | 60 | V | De geraamde kosten voor het leerlingenvervoer zijn in de Begroting 2024 € 60.000 lager dan in de Begroting 2023 als gevolg van een lager aantal leerlingen. | ||
Bijdrage onderwijs combinatiefuncties | -30 | N | Met ingang van de 1-1-2024 is de regeling combinatiefunctionarissen aangepast. Zij mogen vanaf dan geen bewegingsonderwijs meer verzorgen. Hierdoor vervalt de bijdrage van het onderwijs voor de inzet van de combinatiefunctionarissen. Ten opzichte van 2023 betekent dit een nadeel van € 30.000. | ||
Welzijnssubsidies | -122 | N | De belangrijkste oorzaken voor de stijging ten opzichte van 2023 wordt veroorzaakt door de indexering van de budgetsubsidies, een hogere subsidie voor de bibliotheek en Surplus Welzijn en reguliere mutaties binnen basissubsidies. Per saldo geeft dit een stijging van € 91.000. | ||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Bijdrage BWB | -56 | N | Op basis van de begroting 2024 van de Belastingsamenwerking West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2024 hoger dan in 2023. | ||
Opbrengst OZB | 744 | V | Op basis van de actuele gegevens van de Belastingsamenwerking West-Brabant met betrekking tot de WOZ-capaciteit en de tarieven voor 2024 is de OZB opbrengst berekend. Ten opzichte van 2023 stijgt de opbrengst met € 744.000. | ||
Uitkeringen gemeentefonds | 4.881 | V | Bij de bepaling van de uitkeringen uit het gemeentefonds in 2024 is rekening gehouden met de laatst bekende aantallen en bedragen per eenheid uit de septembercirculaire 2023. De geraamde uitkering uit het gemeentefonds in 2024 is € 4.881.000 hoger dan de geraamde uitkering in de begroting 2023. | ||
Post onvoorziene uitgaven | -100 | N | In de Begroting 2024 is de post onvoorziene uitgaven verhoogd naar € 200.000. Ten opzichte van de Begroting 2023 betekent dit een nadeel van € 100.000. | ||
Toevoeging reserve flexibele schil | 750 | V | In het collegewerkprogramma is opgenomen dat in 2023 een incinteel bedrag van € 750.000 wordt toegevoegd aan de reserve flexibele schil. Dit betekent een voordeel voor 2024 ten opzichte van de begroting 2023. | ||
Overhead/algemeen | |||||
Personeelslasten | -2.123 | N | De personeelslasten zijn in de begroting 2024 hoger geraamd dan in de de begroting 2023. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de loonstijging 2023 van (gemiddeld) 7,7%, de geraamde loonstijging voor 2024 van 4% en een toename van de formatie met 10,97 fte (zie paragraaf Bedrijfsvoering). | ||
Facilitaire voorzieningen | -27 | N | Door onder andere de groei van het aantal medewerkers en een prijsstijging van de gangbare kantoor- en vergaderkosten is het budget voor faclitaire voorzieningen verhoogd. Dit geeft een nadeel van € 27.000 ten opzcihte van 2023. | ||
Buitendienst | -30 | N | In lijn met de zomernota 2023 zijn de budgetten voor de buitendienst bijgesteld. Per saldo geeft dit ten opzichte van 2023 een nadeel. | ||
Bijdrage WBA | -53 | N | Op basis van de begroting 2024 van de West-Brabants Archief is de geraamde bijdrage in 2024 hoger dan in 2023. | ||
Automatisering | -74 | N | Als gevolg van indexering, aanschaf van een aantal applicaties en projecten van het IBP vallen de kosten voor automatisering per saldo € 74.000 hoger uit ten opzichte van 2023. | ||
Transitie SaaS/Cloud | -200 | N | Momenteel wordt onderzocht hoe de route naar een SaaS applicatielandschap voor Halderberge gaat lopen en wordt er een migratieplan opgesteld. Op basis van ervaringen bij andere gemeenten wordt geraamd dat we € 200.000 aan eenmalige kosten in 2024 kunnen verwachten. | ||
Kapitaallasten | -424 | N | De kapitaallasten zijn in de Begroting 2024 lager geraamd dan in de Begroting 2023 als gevolg van het doorschuiven van een aantal investeringen. | ||
Overige verschillen | -237 | N | Dit betreft meerdere verschillen kleiner dan | ||
Totaal | -6.254 | N | 6.706 | V | |
Verklaard verschil | 452 | N |