3.5 Verschillenanalyse Programmabegroting 2024 - 2025

Onderwerp

Verschil

V/N

Toelichting

Te verklaren verschil

Saldo begroting 2024

799

V

Saldo begroting 2025

1.737

V

938

V

Bestuur en burgerzaken

Viering 80-jarige bevrijding

-39

N

In 2025 vindt de viering van de 80-jarige bevrijding plaats. Ten opzichte van de Begroting 2024 geeft dit voor 2025 een nadeel van 39.000.

Verkiezingen

72

V

Voor 2025 staan er geen verkiezingen gepland. Dit geeft een voordeel ten opzichte van 2024 van 72.000.

Burgerzaken

101

V

De ramingen van de diverse producten van Burgerzaken zijn geactualiseerd. Hierdoor zijn ook de rijksafdrachten en leges bijgesteld. Per saldo geeft dit een voordeel van 101.000 ten opzichte van 2024.

Veiligheid

Bijdrage Veiligheidsregio

-84

N

Op basis van de begroting 2025 van de Veiligheidsregio Midden- en West Babant is de bijdrage in 2025 hoger dan in 2024 als gevolg van doorgerekende salarisindexaties in de bijdragen van de deelnemende gemeenten.

Onderhoud brandkranen

-54

N

Conform de Zomernota 2024 is voor het onderhoud van brandkranen een bedrag van 54.000 geraamd in 2025.

Handhaving oneigenlijk gebruik vakantieparken

60

V

Waar het in 2023 met name ging om het maken van een plan van aanpak en onderzoek naar veiligheid en handhaving, heeft in 2024 vooral de uitvoering plaatsgevonden in met name de handhaving. Voor 2025 staan deze grootschalige acties niet gepland. Dit geeft een voordeel ten opzichte van 2024 van 60.000.

Openbare ruimte

Onderhoud civieltechnische kunstwerken

109

V

Op 14 juli 2022 is het beleidsplan Civieltechnische kunstwerken door de gemeenteraad vastgesteld. De benodigde budgetten en investeringskredieten die in het plan zijn opgenomen zijn meerjarig in de begroting verwerkt. Ten opzichte van 2024 geeft dit een voordeel van 109.000.

Klein onderhoud wegen

63

V

Conform de zomernota 2024 is er een bedrag van 50.000 structureel afgeraamd. Door indexering van de budgetten klein onderhoud wegen voor wegen, straten, pleinen en civieltechnische kunstwerken ontstaat er per saldo een voordeel ten opzichte van 2024 van 43.000. Daarnaast zit er een voordeel ten opzichte van 2024 van 20.000 in de raming van de Mobiliteitsvisie (vastgesteld op 25 mei 2023).

Onderhoud groen

-61

N

Conform de zomernota 2024 is er structureel 38.000 bijgeraamd voor maaien door derden en 9.500 voor onkruidbestrijding. Naast deze verhogingen zijn de budgetten geïndexeerd. Per saldo geeft dit een nadeel ten opzichte van 2024 van 61.000.

Boombeleid 2025-2035

-39

N

Conform het raadsvoorstel van 17-10-2024 zijn er middelen opgenomen ten behoeve van de actualisatie van het boombeleid 2025-2035. Ten opzichte van 2024 geeft dit een nadeel van 64.000. 25.000 hiervan, bestemt voor boomaanplant buiten bebouwde kom, komt uit de reserve Groenfonds.

Recht van opstal 380kv tracé

242

V

Conform de Zomernota 2024 is er voor de vergoeding voor het vestigen van het recht van opstal een bedrag van ca. 242.000 geraamd in 2025.

Onderhoud begraafplaatsen

-42

N

Op basis van diverse indexeringen op budgetten personeel van derden ontstaat er een nadelig verschil ten opzichte van 2024. Daarnaast is bij de zomernota 2024 structureel 18.575 bijgeraamd ten behoeve van onderhoud begraafplaatsen.

Ruimtelijke en economische ontwikkelingen

Actiekaart bedrijventerreinen

50

V

Conform de Economische visie Halderberge 2021 - 2025 (vastgesteld op 7 oktober 2021) heeft de uitvoering in 2024 naast de dorpskernen ook plaatsgevonden bij de bedrijventerreinen. Deze laatste staan voor 2025 niet gepland.

Parkmanagement Borchwerf

34

V

Voor 2025 zijn de cijfers gebaseerd op de recente ontwikkeling in de jaarrekening van Beheer Borchwerf II, waarbij er een postieve bijstelling voor 2025 gerealiseerd kan worden.

Ontwerp en aanbesteding openbare ruimte Stampersgat

35

V

Realisatie vindt plaats in 2024 en is incidenteel, deze activiteiten zullen afgerond zijn in 2025. Ten opzichte van 2024 geeft dit een voordeel van 35.000.

Commissie omgevingskwaliteit

-52

N

In de begroting 2024 was een PM post opgenomen voor de commissie omgevingskwaliteit. Voor 2025 is, conform het raadsbelsuit van december 2023, een bedrag geraamd van 52.000.

Bijdrage exploitatie haven Oudenbosch

-45

N

Overgang oude bestuur haven Oudenbosch naar "Waterpoort naar Rome" en de daarbij horende bijdrage in het verder opstarten van het beheer exploitatie 2025.

Bijdrage OMWB

-164

N

Op basis van de begroting 2025 van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2025 hoger dan in 2024 met als voornaamste reden de in de bijdrage doorgerekende algehele salarisverhogingen.

Leges omgevingsvergunningen

565

V

Aan de hand van het woningbouwprogramma 2025-2028 zijn de opbrengsten legesopbrengsten doorgerekend. Hierbij zijn er substantieel meer woningen geraamd tov 2024, ook zijn er conform de Zomernota 2024 conservatieve aannames hierin geschrapt, omdat er vaak sprake was van positieve bijstellingen.

Zorg, jeugd en participatie

Viering 750 jaar Oud Gastel en Oudenbosch

-76

N

Conform het raadsbesluit van 8 februari 2024 is voor de viering van het 750 jarig bestaan van Oud Gastel en Oudenbosch voor 2025 een bedrag van circa 50.000 opgenomen. Ten opzichte van 2024 geeft dit een nadeel van van circa 76.000.

Exploitatiebijdragen

42

V

Van een aantal dorpshuizen zijn de exploitatiebijdragen geactualiseerd. Dorpshuis de Blokhut ontvangt 17.500 minder ten opzichte van 2024. Dorpshuis de Steiger ontvangt 7.500 meer ten opzichte van 2024 en Dorpshuis Hoeven ontvangt 66.500 minder ten opzichte van 2024.

SIM-subisidies

48

V

Voor het onderhoud aan de St. Jan de Doper kerk in Hoeven is een SIM-subsidie ontvangen 36.000, voor kapel St. Louis is dit 7.724 en voor het Zouavenmuseum 4.396. Ten opzichte van de begroting 2024 geeft dit voor 2025 een voordeel van circa 48.000.

Cultuurcluster

75

V

In 2024 was er een post opgenomen voor onvoorzien cultuurcluster. Deze is in 2025 niet meer opgenomen, en dit geeft dus een voordeel van 75.000 ten opzichte van 2024.

Dorpshuis Oud Gastel (het Veerhuis)

-47

N

Conform het raadsvoorstel van 19 juni 2024 is er voor het dorpshuis Oud Gastel (het Veerhuis) 50.000 opgenomen voor de inhuur van een beheerder en horeca-exploitant en 30.000 voor het oprichten van een stichting. Verwachting is dat we ca. 33.000 aan huur ontvangen. Ten opzichte van 2024 geeft dit per saldo een nadeel van 47.000.

Bijdrage Werkplein HvWB

-1.313

N

Op basis van de begroting 2025 van het Werkplein Hart van West-Brabant is de geraamde bijdrage in 2025 hoger dan in 2024.

Rijksbijdrage BUIG

1.448

V

Op basis van het voorlopig budget BUIG 2025 en de (landelijk) verwachte ontwikkelingen in aantallen bijstandsontvangers en minimumloon is een inschatting gemaakt van de BUIG-uitkering. Op basis hiervan is de verwachte BUIG-uitkering in 2025 hoger dan in de Begroting 2024.

Bijdrage WVS

322

V

Op basis van de (concept) herziene begroting 2025 van WVS is de geraamde bijdrage in 2025 lager dan in 2024.

Bijdrage GGD

-91

N

Op basis van de begroting 2025 van de GGD is de geraamde bijdrage voor 2025 hoger dan in 2024.

Wmo-uitgaven

-651

N

De raming van de Wmo-uitgaven is geactualiseerd op basis van de realisatie 2023 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2024. Ten opzichte van de de Begroting 2024 komen de totale kosten voor Wmo (voorzieningen, huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, vervoer en PGB) 651.000 hoger uit.

Jeugdzorg

-1.734

N

De raming van de uitgaven voor jeugdzorg is geactualiseerd op basis van de regionale werkbegroting jeugdzorg 2023, de realisatie 2022 en de actuele zorgkosten- en toekenningen tot en met augustus 2024. Ten opzichte van de de Begroting 2024 komen de totale kosten voor jeugdzorg (arrangementen, LTA, PGB, jeugdbescherming en jeugdprofessionals) 1.734.000 hoger uit.

Onderwijs, sport en cultuur

Herinrichting schoolpleinen

40

V

In 2024 was er incidenteel budget opgenomen voor de herinrichting van schoolpleinen. Dit budget is in 2025 niet opgenomen, waardoor er een voordeel ontstaat van 40.000 ten opzichte van 2024.

Huisvesting bijzonder voortgezet onderwijs

81

V

In de Begroting 2024 was incidenteel een verhoging opgenomen voor de overige uitgaves bij het voortgezet onderwijs. In de Begroting 2025 is deze post niet meer opgenomen. Ten opzichte van 2024 levert dit een voordeel op van ca. 81.000.

Tijdelijke huisvesting Uniek

69

V

In de Begroting 2024 was voor de tijdelijke huisvesting van basisschool Uniek budget opgenomen. Dit budget is niet beschikbaar voor 2025. Daarnaast waren er in 2024 middelen opgenomen voor het gymnastiekonderwijs in het Veerhuis. Per saldo levert het een voordeel op van 69.000 ten opzichte van 2024.

Huuropbrengst

140

V

Conform het raadsvoorstel van 13 juli 2023 zijn er in 2024 en 2025 verhuuropbrengsten. Deze verhuuropbrengsten zijn in 2025 hoger dan in 2024. Dit levert een voordeel op van ca. 140.000 op.

Tijdelijke huisvesting Markland College

296

V

In de Begroting 2024 was een budget opgenomen voor de tijdelijke huisvesting voor het Markland College. In de Begroting 2025 zijn hier geen middelen voor opgenomen. Ten opzichte van 2024 levert dit een voordeel op van 296.000.

Leerlingenvervoer

-52

N

Conform de Zomernota 2024 is het budget voor het leerlingenvervoer verhoogd. De twee belangrijkste ontwikkelingen zijn de stijging van de cao-lonen met 8% in 2023 en de stijging van de brandstofkosten. De geraamde kosten voor het leerlingenvervoer zijn in de Begroting 2025 52.000 hoger dan in de Begroting 2024.

Afkoopbijdrage onderhoud sportaccommodaties

-62

N

Conform het raadsvoorstel van 19 juni 2024 zijn de onderhoudsbijdragen voor de sportverenigingen herijkt. Deze herijking, in combinatie met de al vaststaande indexeringen levert in 2025 een nadeel ten opzichte van 2024 van ca. 37.000. Daarnaast is er 25.000 beschikbaar gesteld voor de herijking van het tarief voor de tennisbanen. Per saldo komt dit neer op 62.000.

Visie op Cultuur

-75

N

Conform het raadsvoorstel van 30 mei 2024 zijn er middelen opgenomen voor de Visie op Cultuur. Voor het werkbudget voor de uitvoering van de visie is voor 2025 25.000 geraamd. Voor het onderhoud en beheer van de kunstwerken in de openbare ruimte is 50.000 geraamd.

Welzijnssubsidies

-245

N

Ten opzichte van het subsidiebudget 2024 is het totaalvolume in 2025 gestegen met 245.361. De belangrijkste verschillen ten opzichte van 2024 komen door de mutaties en indexering in de budget- en basissubsidies, hogere subsidies voor St. Anna, Dorpshuis Bosschenhoofd en voor de bibliotheek. Voor St. Louis en Dorpshuis Hoeven zijn de subisidies lager in 2025 ten opzichte van 2024.

Algemene dekkingsmiddelen

OZB Opbrengst

433

V

Op basis van de actuele gegevens van de Belastingsamenwerking West-Brabant met betrekking tot de WOZ-capaciteit en de tarieven voor 2025 is de OZB opbrengst berekend. Ten opzichte van 2024 stijgt de opbrengst met 433.000.

Uitkeringen gemeentefonds

4.149

V

Bij de bepaling van de uitkeringen uit het gemeentefonds in 2025 is rekening gehouden met de laatst bekende aantallen en bedragen per eenheid uit de septembercirculaire 2024. De geraamde uitkering uit het gemeentefonds in 2025 is 4.149.000 hoger dan de geraamde uitkering in de Begroting 2024.

Reserve generatiepact

-86

N

De storting in de reserve generatiepact 2020-2023 is in 2025 86.000 hoger dan in 2024.

Overhead/algemeen

Personele lasten

-1.286

N

De personeelslasten zijn in de Begroting 2025 hoger geraamd dan in de Begroting 2024. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de geraamde loonstijging 2025 van 3% en een toename van de formatie met 8,17 fte (zie paragraaf bedrijfsvoering).

Kosten automatisering

-89

N

Conform de zomernota is het budget voor automatisering bijgesteld. Hierin zijn de ontwikkelingen van het nieuwe informatiebeleidsplan en kosten van de SaaS-transitie meegnomen. Ten opzichte van de begroting 2024 geeft dit een nadeel van circa 89.000 voor 2025.

Facilitaire voorzieningen

-33

N

Conform de zomernota 2024 is het budget voor facilitaire voorzieningen (schoonmaak, beveiliging, catering, e.d.) structureel verhoogd. Per saldo geeft dit voor 2025 een nadeel van 33.000 ten op zichte van 2024.

Energielasten

-130

N

De budgetten voor de energielasten structureel bijgesteld. Per saldo geeft dit voor 2025 een nadeel van circa 130.000 ten opzichte van de begroting 2024.

Kapitaallasten

-775

N

De kapitaallasten zijn in de Begroting 2025 hoger geraamd dan in de Begroting 2024. De afschrijvings- en rentelasten nemen toe door de uitvoering van het investeringsprogramma.

Overige verschillen

-213

N

Dit betreft meerder verschillen kleiner dan 25.000.

Verklaard verschil

938

V

Top