Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (RBL)

Doel of belang dat wordt behartigd:

De gemeenschappelijke regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Leerplichtwet 1969 en de Regionale Meld en Coördinatiefunctie.


Beleidsvoornemens:

RBL West-Brabant richt zich in 2025 op de volgende speerpunten en aandachtsgebieden: 

Speerpunt 1. Basis op orde 
In de eerste begrotingswijziging 2024 is aangegeven dat RBL vanaf augustus 2024 de basisformatie structureel op orde brengt. Deze inzet om de basis op orde te brengen wordt voortgezet in 2025. 

Speerpunt 2. Thuiszitters: 
De kerntaak binnen RBL West-Brabant is het uitvoeren van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) voor voortijdig schoolverlaten. Met een diploma op zak heeft een jongere een betere uitgangspositie in de samenleving dan zonder. 

Speerpunt 3. Sluitend regionaal vangnet voor jongeren van 12 tot 23 jaar:
RBL wil iedere jongere in een kwetsbare positie tijdig in beeld hebben om hen zoveel mogelijk de kans te bieden om een startkwalificatie te behalen. De negatieve maatschappelijke gevolgen van schooluitval zijn groot en hebben daarnaast een langdurig impact op de loopbaanontwikkeling van jongeren. 

RBL, onderwijs, sociaal domein en alle andere partners in de verzuimketen spannen zich in om het recht op onderwijs voor alle jongeren te waarborgen. 

Speerpunt 4. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt:
Elke jongere verdient een duurzame toekomst met perspectief. Daarom wil de overheid voorkomen dat jongeren zonder startkwalificatie van school gaan. Voortijdig schoolverlaten vergroot de afstand tot de arbeidsmarkt: zonder startkwalificatie hebben jongeren minder kans om duurzaam aan het werk te komen.   Om gelijke kansen te bevorderen, werkt het ministerie van OCW aan een integrale aanpak van school naar werk. De kern van deze aanpak is een pakket aan maatregelen waarmee jongeren die dit nodig hebben, begeleiding krijgen in de overstap van school naar werk. In de voorgestelde aanpak krijgen gemeenten bijvoorbeeld een rol om kwetsbare jongeren naar werk te begeleiden. Ook wil de overheid de RMC-leeftijd verhogen van 23 naar 27 jaar, zodat jongeren zonder startkwalificatie langer in beeld blijven. 

Speerpunt 5. Specifieke doelgroepen: 
RBL probeert schoolverzuim en -uitval zoveel mogelijk te voorkomen door aan de voorkant een sluitend vangnet te creëren, maar het lukt niet altijd om alle jongeren binnenboord te houden. Daarom is er ook aandacht aan de achterkant zijn voor jongeren die extra ondersteuning nodig hebben. 

Richtlijnen 2026

Beleidsmatige richtlijnen:
Er zijn voor 2026 geen beleidsmatige richtlijnen voor het RBL opgesteld. Dit omdat Halderberge, samen met de gemeenten Bergen op Zoom, Roosendaal, Woensdrecht en Steenbergen, de beleidstaken uitvoert op het niveau van 5 West-Brabant West gemeenten (netwerksamenwerking WBW) en deze niet van het RBL afneemt. Deze netwerkgemeenten zijn de zogenaamde “Niveau 1 gemeenten”, die slechts de leerlingenadministratie van het RBL afnemen. De vijf gemeenten hebben hun beleidsvoornemens rond de aanpak van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten in het LMC Uitvoeringsplan West-Brabant West 2021-2025 verwoord.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2026 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.

Top