RBL West-Brabant richt zich in 2025 op de volgende speerpunten en aandachtsgebieden: Speerpunt 1. Basis op orde In de eerste begrotingswijziging 2024 is aangegeven dat RBL vanaf augustus 2024 de basisformatie structureel op orde brengt. Deze inzet om de basis op orde te brengen wordt voortgezet in 2025. Speerpunt 2. Thuiszitters: De kerntaak binnen RBL West-Brabant is het uitvoeren van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) voor voortijdig schoolverlaten. Met een diploma op zak heeft een jongere een betere uitgangspositie in de samenleving dan zonder. Speerpunt 3. Sluitend regionaal vangnet voor jongeren van 12 tot 23 jaar: RBL wil iedere jongere in een kwetsbare positie tijdig in beeld hebben om hen zoveel mogelijk de kans te bieden om een startkwalificatie te behalen. De negatieve maatschappelijke gevolgen van schooluitval zijn groot en hebben daarnaast een langdurig impact op de loopbaanontwikkeling van jongeren. RBL, onderwijs, sociaal domein en alle andere partners in de verzuimketen spannen zich in om het recht op onderwijs voor alle jongeren te waarborgen. Speerpunt 4. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt: Elke jongere verdient een duurzame toekomst met perspectief. Daarom wil de overheid voorkomen dat jongeren zonder startkwalificatie van school gaan. Voortijdig schoolverlaten vergroot de afstand tot de arbeidsmarkt: zonder startkwalificatie hebben jongeren minder kans om duurzaam aan het werk te komen. Om gelijke kansen te bevorderen, werkt het ministerie van OCW aan een integrale aanpak van school naar werk. De kern van deze aanpak is een pakket aan maatregelen waarmee jongeren die dit nodig hebben, begeleiding krijgen in de overstap van school naar werk. In de voorgestelde aanpak krijgen gemeenten bijvoorbeeld een rol om kwetsbare jongeren naar werk te begeleiden. Ook wil de overheid de RMC-leeftijd verhogen van 23 naar 27 jaar, zodat jongeren zonder startkwalificatie langer in beeld blijven. Speerpunt 5. Specifieke doelgroepen: RBL probeert schoolverzuim en -uitval zoveel mogelijk te voorkomen door aan de voorkant een sluitend vangnet te creëren, maar het lukt niet altijd om alle jongeren binnenboord te houden. Daarom is er ook aandacht aan de achterkant zijn voor jongeren die extra ondersteuning nodig hebben. |