E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
In onderstaande tabel is het totale risicobedrag weergegeven (x € 1.000).
Risico's | Risico-bedrag |
|---|---|
Incidentele risico's | 806 |
Structurele risico's | 3.405 |
Totaal risicobedrag | 4.210 |
Waarvan risico's sociaal domein | 2.148 |
De 10 grootste risico's worden hierna toegelicht.
Risico | Risico-bedrag |
|---|---|
Herstructurering WVS | 819 |
Tekort jeugdzorg | 553 |
CAO en andere loonontwikkelingen | 295 |
Niet doorgaan van grondexploitatieprojecten | 268 |
Tekort Wmo begeleiding | 263 |
Wateroverlast | 228 |
Tekort Wmo hulp bij het huishouden | 219 |
Ontwikkelingsrisico verbonden aan de gronden van Agora21 A BV | 124 |
Vorst- en dooischade | 114 |
Tekort BUIG | 110 |
Tijdens het opstellen van de begroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 van WVS-Groep waren nog veel zaken onvolledig, onduidelijk of onbekend. De (financiële) gevolgen van de ontwikkeling van WVS in verband met de invoering van de Participatiewet naar een leerwerkbedrijf zijn nog onduidelijk. In het door de gemeenteraad vastgestelde herstructureringsplan zijn ook de risico’s met betrekking tot de herstructurering in kaart gebracht. Voor de komende jaren is op dit moment nog niet te voorzien hoeveel de totale kosten van het herstructureringsproces bedragen.
Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg.
Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De huidige cao voor gemeenteambtenaren is per 1 januari 2019 afgelopen. In de huidige meerjarenraming is een loonsverhoging opgenomen van 2% per jaar voor de jaren 2019 en 2020 en 1% per jaar voor de jaren 2021 en verder. In deze Zomernota wordt voorgesteld om ook voor de jaren 2021 en verder een loonstijging van 2% per jaar in de meerjarenraming op te nemen. Een extra loonstijging van 1% betekent voor Halderberge een structurele stijging van de loonkosten met ca. € 135.000 per jaar.
Het is mogelijk dat projecten door wet- en regelgeving niet langer uitgevoerd kunnen worden op de manier zoals die eerder gepland waren. Hierdoor kunnen financiële verliezen. Binnen de grondexploitaties bestaat er bij één project nog enige onzekerheid of de ontwikkeling die gepland is wel door kan gaan. Het gevolg van het niet doorgaan van de geplande ontwikkeling betekend dat een (groot) gedeelte van de boekwaarde afgewaardeerd zal moeten worden.
Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor begeleiding.
Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijk gebied neemt daarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De gevolgen van waterlast kunnen zijn:
In de begroting is geen rekening gehouden met deze gebeurtenissen. Wel zijn er middelen voor het onderhoud aan wegen en riolering ter voorkoming van mogelijke overlast. Weersomstandigheden blijven echter een risico.
Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening hulp bij het huishouden een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voorhulp bij het huishouden.
In 2018 hebben zich de risico’s verbonden aan de verstrekking van de hypothecaire geldlening aan Agora21 A BV niet voorgedaan. BVBA Groep Heylen Business & Building staat 100% onherroepelijk en onvoorwaardelijk garant voor de betalingsverplichtingen verbonden aan de hypothecaire geldlening (beheersmaatregel), zodat de risico’s die de gemeente loopt minimaal zijn. Op 31 oktober 2018 verviel, in beginsel, de hypothecaire geldlening van € 2,8 miljoen.
Agora21 A BV heeft in de loop van 2018 het college verzocht de hypothecaire geldlening nogmaals te verlengen. Het college heeft op 11 september 2018 besloten de hypothecaire geldlening, onder gelijkblijvende condities, te verlengen voor een periode van maximaal 1 jaar. Aan deze verlenging is, ter reductie van onze risico’s verbonden aan de geldlening, wederom de voorwaarde verbonden dat BVBA Groep Heylen Business & Building 100% onvoorwaardelijk en onherroepelijk garant staat voor de betalingsverplichtingen die uit de hypothecaire geldlening aan Agora21 A BV voortvloeien. Daarnaast heeft het college als aanvullende voorwaarde voor de verlenging in de (ondertekende) vaststellingsovereenkomst en de gewijzigde hypotheekakte laten opnemen dat Agora21 A BV gedurende de looptijd van de geldlening op de laatste dag van elke maand € 50.000 aflost. Het maandelijks aflossen van de hypothecaire geldlening is een extra beheersmaatregel om de - inmiddels geringe - risico’s verbonden aan de geldlening verder te verlagen. Tot slot heeft het college besloten dat de hypothecaire geldlening na deze verlenging van maximaal 1 jaar volledig moet zijn afgelost. Dit houdt dus in dat de hypothecaire geldlening aan Agora 21A BV op uiterlijk 31 oktober 2019 definitief afloopt. De raad is in september 2018 per brief op de hoogte gesteld van het collegebesluit over de verlenging van de geldlening.
Op 31 december 2018 bedroeg de restantschuld van de hypothecaire geldlening € 2,7 miljoen (hoofdsom verminderd met 2 maanden aflossing ad € 50.000).
Jaarlijks is er financieel ruimte voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen, verhardingen en kunstwerken. In de begroting is geen rekening gehouden met mogelijke schades als gevolg van een dergelijke weersomstandigheden. Die hebben zich tot op heden nog niet voorgedaan, maar vormen wel een risico.
Van het rijk wordt een gebundelde uitkering (BUIG) ontvangen voor de uitvoering van de Particiaptiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Omdat de uitvoering hiervan een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 7,5% van de rijksbijdrage. Bij een (stuctureel) tekort van meer dan 7,5% kan een beroep worden gedaan op de vangnetregeling.