Op basis van de weerstandscapaciteit en de verwachte risico’s kan een uitspraak worden gedaan over het weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om financiële tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat de normale bedrijfsvoering wordt aangetast. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit (de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te dekken) en de benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s waarvoor geen voorzieningen of verzekeringen zijn afgesloten). Deze relatie kan op een eenvoudige wijze in de volgende vergelijking worden weergegeven:

Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit / Benodigde weerstandscapaciteit (risico's).

De ratio weerstandsvermogen is berekend op 15.390.000 / 4.210.000 = 3,66.

De ratio voor het weerstandsvermogen is als volgt gecategoriseerd.

Situatie

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis weerstandsvermogen

A

X > 2,0

Hoog

B

1,5 < X < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < X < 1,5

Voldoende

D

0,5 < X < 1,0

Onvoldoende

E

X < 0,5

Ruim onvoldoende

De ratio van het weerstandsvermogen is voor 2020 berekend op 3,66. Dit is te categoriseren als hoog.

Zoals ook bij de eerder genoemde uitgangspunten is aangegeven, is bij de berekening van benodigde weerstandscapaciteit rekening gehouden met zowel incidentele als structurele risico’s. Hierdoor heeft het benodigde weerstandsvermogen ook een meerjarig karakter voor de komende 4 jaar. Dit zal vervolgens jaarlijks bij de Zomernota en Begroting worden bijgesteld met de inzichten op dat moment.

De stijging ten opzichte van de ratio, zoals die voor het jaar 2019 was berekend in de Programmabegroting 2019 (2,94), is het gevolg van een daling van de risico's met 2,0 miljoen (33%) en een daling van de weerstandscapaciteit met 3,0 miljoen (16%).

De daling van de risico’s is het gevolg van het actualiseren van alle risico’s. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  1. Het risico op boetes voor datalekken is aanzienlijk verlaagd omdat er intern diverse maatregelen zijn getroffen om datalekken te voorkomen. Dit is één van de belangrijke eisen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Verder heeft de Autoriteit Persoonsgegevens op 19 februari 2019 de boetebeleidsregels vastgesteld. De hoogte van de opgelegde boetes door de AP is tot op heden lager dan waarmee rekening is gehouden, zeker indien kan worden aangetoond dat intern maatregelen zijn getroffen om datalekken te voorkomen en/of vroeftijdig te signaleren en te herstellen. Op basis van deze twee gegevens is het risico financieel aanzienlijk lager geworden;
  2. In de begroting was melding gemaakt van 2 projecten binnen de grondexploitaties, waarbij de onzekerheid bestond of de geplande ontwikkeling wel of niet door kan gaan. Dit risico heeft nog maar betrekking op 1 ontwikkeling waardoor het totale risico is afgenomen;
  3. het risico van de sanering van de vervuilde grond onder de Lindelommer/het Kompas in Hoeven is komen ter vervallen omdat de kosten hiervoor zijn opgenomen in de grondexploitatie die in juni aan de gemeenteraad is voorgelegd.

De daling van de weerstandscapaciteit is met name het gevolg van diverse mutaties in de reserves ten opzichte van de Begroting 2019:

  1. Een daling van de algemene reserve met 1,1 miljoen als gevolg van:
    • het onttrekken van een bedrag van 300.000 voor het vitaal buitengebied (raadsbesluit 18 april 2019);
    • het onttrekken van 375.000 voor het dekken van het nadelige saldo van 2019 conform de vastgestelde Zomernota 2018 (raadsbesluit van 5 juli 2018);
    • Het onttrekken van 486.000 doordat de reserve decentralisaties niet toereikend is. Zie hiervoor ook de toelichting bij programma Zorg, jeugd en participatie onder "Dekking incidentele subsidies".
  2. Een daling van de algemene reserve grondexploitaties met 0,8 miljoen als gevolg van het lagere resultaat 2018 en de verwachte resultaten in 2019 op basis van de grondexploitaties zoals deze bij de Jaarrekening 2018 zijn vastgesteld en het actuele woningbouwprogramma.
  3. Een daling van de reserve sociaal domein met 1,0 miljoen als gevolg van het negatieve saldo op de drie decentralisaties bij de Jaarrekening 2018.
Top