2.8.2 Toelichting

Bestaand beleid

Formatie Zorg en Jeugd

Op 25 mei 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel verbeteren dienstverlening Zorg en Jeugd. De financiële gevolgen van dit voorstel zijn verwerkt in de Zomernota.

Cao gemeenten 2021-2022

Er is een nieuwe cao gemeenten voor de jaren 2021 en 2022. De totale loonstijging op basis van de nieuwe cao bedraagt 1,5% over 2021 en 2,4% over 2022. Doordat deze stijgingen niet per 1 januari maar op verschillende momenten ingaan, leidt dit in 2022 nog niet tot de volledige extra lasten. Structureel bedraagt de stijging over 2021 en 2022 wel 3,9%, waar in de Begroting 2022 rekening is gehouden met 3% (1,5% per jaar). De extra kosten van de loonstijging op basis van de cao gemeenten 2021-2022 bedragen ca. 160.000 per jaar.

Verlofsparen

In de nieuwe cao gemeenten 2021-2022 is ook de mogelijkheid tot verlofsparen opgenomen. Dit houdt in dat medewerkers hun bovenwettelijke verlof voor onbepaalde tijd kunnen opsparen en op een later moment dit verlof kunnen opnemen. Voor het opgespaarde verlof moet de gemeente een voorziening vormen. De omvang hiervan is op dit moment nog niet aan te geven.

Indexering salarislasten 2023-2024

Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De huidge cao voor gemeenteambtenaren loopt tot 1 januari 2023. In de huidige meerjarenraming is vanaf 2023 een loonsverhoging opgenomen van 1,5% per jaar. Bij de uitgangpunten voor de Programmabegroting 2023 wordt voorgesteld bij de opstelling van de meerjarenbegroting 2023 – 2026, in afwachting van de nieuwe cao, uit te gaan van een loonstijging van 3% per jaar in 2023 en 2024 en 1,5% per jaar vanaf 2025.

Generatiepact

In 2022 is minder gebruik gemaakt van het generatiepact dan werd verwacht. De totale kosten van het generatiepact komen hierdoor lager uit. Voor het egaliseren van de kosten van het generatiepact is een reserve gevormd. In 2023 kan de storting in deze reserve met 153.000 worden verlaagd.

Administratiekosten

In verband met de jaarlijkse verhoging van de abonnementskosten van de uitgevers is het budget van boeken en abonnementen niet meer toereikend. Ook door de wijzigende wet en regelgeving breiden de digitale abonnementen zicht uit. Hiervoor is extra budget nodig. Daarnaast zijn de kosten voor de salarisverwerking gestegen.

Bijdrage West-Brabants Archief

Op basis van de conceptbegroting 2023 van het WBA, behandeld in de raadsvergadering van 23 juni 2022, wordt de bijdrage meerjarig bijgesteld.

Extra inzet Inkoopbureau West-Brabant

Het aantal inkooptrajecten neemt steeds meer toe. Op basis van het inkoopplan 2022 is het vaste beschikbare aantal van 8 dagdelen per week dat wordt afgenomen bij het inkoopbureau niet toereikend om alle inkooptrajecten uit te kunnen voeren. Ook in het jaar 2021 was dit het geval. Voorgesteld wordt het aantal dagdelen dat wordt afgenomen bij het inkoopbureau structureel te verhogen naar 10 dagdelen.

Taxatie panden voor verzekering

Voor de aanbesteding van de brandverzekering zijn door onze verzekeringsmakelaar de taxaties van onze gemeentelijke gebouwen en scholen opgevraagd. Niet van alle panden zijn taxaties, en degene die getaxeerd zijn dateren van 2018 en zijn daarmee niet meer actueel. Het is daarom van belang dat de taxaties in 2022 alsnog worden uitgevoerd. De kosten voor de taxatie worden ingeschat op 20.000.

Inrichting werkplekken

De manier van werken bij de gemeente Halderberge is steeds meer flexibel geworden de afgelopen jaren. Corona en het thuiswerkbeleid, waarbij het voor medewerkers is toegestaan een bepaald aantal dagen thuis te werken, zijn daar belangrijk in geweest. Om onze medewerkers op het gebied van de (digitale) werkplek optimaal te kunnen faciliteren moet er een inhaalslag gemaakt worden. De werkplek in het gemeentehuis is nu nog grotendeels vast ingericht en dit moet meer een flexibel karakter krijgen waarbij medewerkers kunnen werken wanneer en waar ze willen.
Het uitgangspunt is het aantal vaste werkplekken verminderen maar wel elke medewerker uitrusten met mobiele apparaten waarmee ze hun werk plaats- en tijd onafhankelijk kunnen uitvoeren en bereikbaar zijn. Hiervoor is een budget nodig voor de inrichting van de werkplek met 2 schermen, docking-station, laptop en mobiele telefoon. Hierbij worden de mogelijkheden van DaaS (Devices as a Service) onderzocht waarbij de kosten vooral gericht zijn op het gebruik en niet op het bezit. In dit geval is een investering niet nodig maar worden het maandelijkse kosten voor de contractduur.
Streven is om bij de begroting 2023 de eenmalige en structurele kosten in beeld te hebben.

Transitie Cloud/SaaS

Als individuele gemeente is het vanuit alle ontwikkelingen op het gebied van ict lastig om het verandertempo bij te houden. Ook liggen er continue bedreigingen op de loer door hackers die onze kostbare informatie willen bemachtigen. Leveranciers bieden hun toepassingen steeds meer enkel in de cloud aan als een service. Door deze ontwikkelingen gaan we op termijn onze serverruimte niet meer vernieuwen en zelf beheren, maar gebruik maken van de mogelijkheden die de markt te bieden heeft. Dit betekent meer regie voeren en minder zelf doen. Voor volgend jaar willen we twee primaire systemen als SAAS (Software as a Service) af gaan nemen en verdere stappen gaan onderzoeken voor de volgende fases.
Deze verandering zal de komende 2 tot 3 jaar in gang worden gezet en er zal tijdens deze transitie fase een frictiebudget nodig zijn om deze verandering tot stand te brengen.
Bij de begroting 2023 proberen we een nauwkeurige inschatting te maken van de frictiekosten voor de periode 2023 - 2025.

Overige mutaties (< 5.000)

Binnen de verschillende programma's zijn diverse kleine financiële mutaties (< 5.000). Voor het overzicht en de leesbaarheid van deze Zomernota zijn deze posten niet afzonderlijk opgenomen en toegelicht.

Top