E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Op basis van de conceptbegroting 2023 van de Omgevingsdienst Midden- en West- Brabant, behandeld in de raadsvergadering van 23 juni 2022, worden de bijdrages meerjarig bijgesteld.
In juni 2019 is het Nederlands Klimaatakkoord gesloten: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs uit 2015. Eén van de afspraken is dat 30 energieregio's in Nederland onderzoeken waar en hoe het beste duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Zestien gemeenten, waterschappen Brabantse Delta en Rivierenland en Enexis hebben samen in de Regio West-Brabant aan zo'n Regionale Energiestrategie (RES) gewerkt. Ook is een uitvoeringsprogramma opgesteld, waarin uitgewerkt is welke projecten en activiteiten de gemeenten gaan starten om dit doel te halen. Voor 2021 en 2022 is er een regionaal budget maar voor de jaren daarna niet meer. Voor de jaren daarna wordt nu € 5.200 per jaar opgenomen. Afhankelijk van de nog te ontvangen rijksbijdrage kan dit bedrag nog worden aangepast.
De gemeente ontvangt tot en met dit jaar jaarlijks een bedrag van € 39.000 van de Stichting Afvalfonds voor de aanpak en het verwijderen van zwerfafval. Voor zover bekend komt deze bijdrage in 2023 te vervallen. Deze baten worden dan ook een incidenteel afgeraamd. Voor de jaren na 2023 is het nog onzeker of deze bijdrage wel of niet wordt gekregen, vandaar een PM-post.
De energielasten, beveiligingskosten en de kosten van waterlevering van een aantal panden worden geraamd, evenals de huurinkomsten. In verband met de verwachte overdracht in de loop van dit jaar van deze objecten is de raming incidenteel voor 2022 opgenomen.
In verband met verleende omgevingsvergunningen voor Bedrijventerrein Borchwerf en voor een schoollocatie wordt er voor 2022 een hogere opbrengst verwacht van € 370.000. De Omgevingswet heeft gevolgen voor de legesopbrengsten vanaf 2023. De omvang hiervan is op dit moment nog niet in te schatten. Dit hangt samen met de grote keuzevrijheid die naar gemeenten toekomt met betrekking tot het bepalen van vergunningplichten en het al dan niet heffen van milieuleges. Naar verwachting treedt de wet in werking per 1 januari 2023. We hebben dan een omgevingsplan van rechtswege, gebaseerd op het huidige juridische stelsel van bestemmingsplannen en bruidsschat. Bij wijzigingen in het omgevingsplan wordt gewogen welke impact dit heeft op de leges. We houden een vinger aan de pols en volgen de ontwikkelingen in het verloop van de legesverschuldigde activiteiten.
Anders dan ten aanzien van de Omgevingswet is bij de invoering van de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) geen sprake van lokale keuzen die effect hebben op de leges. De Wkb heeft direct effect op het bouwvergunningproces en daarmee ook op de bouwleges. Door een andere werkwijze van vergunningverlening en toezicht, waarbij marktpartijen (kwaliteitsborgers) een rol gaan spelen, moet rekening gehouden worden met een te verwachten vermindering van de legesinkomsten. Ook hiervan is de hoogte nog onzeker, wat mede veroorzaakt wordt door het moment van invoering van deze nieuwe wet.
Sinds enkele jaren zijn er problemen met de bewoners (huurders) en de eigenaren van de panden aan de Brouwerijstraat 9 en 11 te Oudenbosch. De problemen spelen zich voornamelijk in de woningen af maar hebben een effect op de openbare orde en veiligheid in de Brouwerijstraat. Om deze ongewenste situatie op te lossen heeft het college besloten om deze twee woningen aan te kopen. Na aankoop is het de bedoeling om de twee woningen zo snel mogelijk weer te verkopen door middel van een verkoop bij inschrijving tegen een vooraf bepaalde prijs waarbij starters op (koop)woningmarkt uit de gemeente Halderberge voorrang hebben. Voorgesteld wordt hiervoor een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 410.000. In de brief van 8 februari 2022 bent u hierover geïnformeerd.
Voor kosten die gemaakt worden ter voorbereiding van projecten waarvoor nog geen grondexploitatie is vastgesteld wordt een totaalbedrag van € 50.000 per jaar geraamd. Aangezien dit voorbereidende kosten t.b.v. grex-projecten zijn, wordt voorgesteld om deze kosten te dekken uit de algemene reserve grondexploitaties.