E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Op basis van de boekwaarden van alle activa op 1 januari 2024 zijn de afschrijvings- en rentelasten voor 2024 berekend. Deze zijn ca. € 210.000 lager dan in de Begroting 2024 was geraamd. Dit is met name het gevolg van latere uitvoering van diverse investeringen. Als een investering in 2024 wordt afgerond in plaats van in 2023, start de afschrijving ook een jaar later. Dit geeft voor 2024 een incidenteel voordeel.
Bij het opstellen van de Zomernota zijn alle lopende investeringskredieten en het Investeringsprogramma 2024-2027 geactualiseerd waarbij gekeken is naar de verwachte kosten en de haalbare planning. Doordat in de planning de afronding van een aantal investeringen (met name wegreconstructies en basisscholen) een jaar wordt doorgeschoven, krijgen we ook pas een jaar later de afschrijvingslasten. Dit geeft met name voor 2025 een fors incidenteel voordeel. De hogere kapitaallasten als gevolg van het bijstellen van de investeringsbedragen kunnen deels worden gedekt uit de stelpost die hiervoor nog in de begroting is opgenomen. De resterende stelpost van ca. € 104.000 in 2024, ca. € 42.000 in 2025 en ca. € 22.000 structureel vanaf 2026 wordt hiermee volledig ingezet. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2025 zal opnieuw worden gekeken of bijstelling van het investeringsprogramma noodzakelijk is.
In onderstaande tabel zijn alle bijstellingen van de investeringskredieten opgenomen. De investeringen die worden bijgesteld, worden hieronder afzonderlijk toegelicht. De investeringen waarvoor extra middelen gevraagd worden, zijn ook als afzonderlijk beslispunt opgenomen in het raadsvoorstel bij deze Zomernota.
Investering | Oude raming krediet | Bijstelling krediet | Nieuwe raming krediet | Oude planning gereed | Nieuwe planning gereed | Kapitaal-lasten 2025 | Kapitaal-lasten 2026 | Kapitaal-lasten 2027 | Kapitaal-lasten 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Veiligheid | |||||||||
Handhaving | |||||||||
Vervanging auto BOA's | 50 | 5 | 55 | 2025 | 2024 | -6 | -0 | -0 | -0 |
Openbare ruimte | |||||||||
Wegreconstructies | |||||||||
Reconstructie Oudendijk | 258 | - | 258 | 2024 | 2025 | 10 | -0 | -0 | -0 |
Reconstructie Kruislandseweg | 1.593 | 988 | 2.581 | 2024 | 2025 | 57 | -44 | -44 | -43 |
Kruislandseweg buiten bebouwde kom | 402 | - | 402 | 2024 | 2025 | 15 | -0 | -0 | -0 |
Wegreconstructies 2024 | 1.797 | - | 1.797 | 2024 | 2025 | 51 | -1 | -1 | -1 |
Herinrichting winkelstraat Oudenbosch | 1.030 | - | 1.030 | 2024 | 2025 | 40 | -0 | -0 | -0 |
Herinrichting weg begraafplaats Stampersgat | 105 | 42 | 147 | 2024 | 2024 | -2 | -2 | -2 | -2 |
OR deelgebied St Anna-Basiliek | 1.968 | - | 1.968 | 2025 | 2026 | 0 | 57 | -1 | -1 |
Civieltechnische kunstwerken | |||||||||
Vervanging damwand haven Oudenbosch | 3.299 | -918 | 2.381 | 2024 | 2024 | 37 | 36 | 36 | 36 |
Steigers en over vooz haven ODB | 1.511 | - | 1.511 | 2024 | 2025 | 49 | -1 | -1 | -1 |
Bijdrage Lamgatse brug Hoeven | 913 | 87 | 1.000 | 2024 | 2024 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Openbare verlichting | |||||||||
Vervangen armaturen OV 2022 | 500 | 2 | 502 | 2024 | 2024 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Vervangen lichtmasten OV 2022 | 214 | 15 | 229 | 2024 | 2024 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Verkeer en parkeren | |||||||||
Veilig inrichten schoolzones 2024 | 30 | - | 30 | 2024 | 2025 | 1 | -0 | -0 | -0 |
Aanleg passeerstroken | 22 | - | 22 | 2024 | 2025 | 1 | -0 | -0 | -0 |
Infrastructurele maatregelen verkeer en parkeren | 22 | - | 22 | 2024 | 2025 | 1 | -0 | -0 | -0 |
Uniek - uitbreiding parkeerplaatsen | 112 | - | 112 | 2024 | 2025 | 6 | -0 | -0 | -0 |
Verbeteren Pastoor van Breugelstraat | 224 | 644 | 868 | 2024 | 2024 | -35 | -35 | -35 | -34 |
Verkeersveiligh maatregelen Industrieweg | 37 | - | 37 | 2024 | 2025 | 2 | -0 | -0 | -0 |
Inrichten 60 km/u zones | 34 | - | 34 | 2024 | 2025 | 2 | -0 | -0 | -0 |
Groenvoorziening | |||||||||
Visie sportpark Albano, fase 1 | 213 | - | 213 | 2024 | 2024 | -6 | -6 | -6 | -6 |
Spelen | |||||||||
Aanschaf speeltoestellen 2023 | 147 | - | 147 | 2024 | 2024 | - | - | - | - |
Gemeentelijk Waterplan 2024 - 2027 | |||||||||
Verbeteren waterketen 2022 | 327 | - | 327 | 2024 | 2025 | 10 | -0 | -0 | -0 |
Verbeteren waterketen 2023 | 719 | - | 719 | 2024 | 2024 | -12 | 0 | 0 | 0 |
Bovendonksestraat, zuiden Achter 't Hof | 1.188 | - | 1.188 | 2025 | 2026 | 5 | 27 | -0 | -0 |
Vervanging vrijvervalriolering 2024 | 1.635 | - | 1.635 | 2025 | 2026 | 12 | 36 | -0 | -0 |
Verrekening rioolheffing | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | -15 | -62 | 1 | 1 |
Buitendienst | |||||||||
Aanschaf takkenhakselaar | 65 | -15 | 50 | 2024 | 2024 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Zorg, jeugd en participatie | |||||||||
Dorpshuizen | |||||||||
Renovatie kapel St Anna | 2.397 | 701 | 3.098 | 2024 | 2024 | -39 | -38 | -38 | -37 |
Renovatie Fidei et Arti | 567 | - | 567 | 2025 | 2025 | 2 | -0 | 0 | 0 |
St Louis inventaris | 149 | - | 149 | 2025 | 2025 | -1 | - | - | - |
Nieuwbouw dorpshuis Bosschenhoofd | 1.694 | 109 | 1.804 | 2024 | 2024 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Blokhut Openbare ruimte | 186 | 44 | 230 | 2024 | 2024 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Nieuwbouw dorpshuis Stampersgat | 4.025 | - | 4.025 | 2025 | 2025 | 17 | -2 | -2 | -2 |
Nieuwbouw dorpshuis Hoeven | 6.666 | 13 | 6.680 | 2025 | 2025 | 5 | -24 | -23 | -23 |
Onderwijs, sport en cultuur | |||||||||
Onderwijshuisvesting | |||||||||
De Klinkert uitbreiding onderwijs | 2.140 | - | 2.140 | 2024 | 2025 | 83 | -1 | -1 | -1 |
De Klinkert verbouwing onderwijs | 117 | - | 117 | 2024 | 2025 | 5 | -0 | -0 | -0 |
De Klinkert uitbreiding kinderopvang | 1.744 | - | 1.744 | 2024 | 2025 | 68 | -1 | -1 | -1 |
Uniek uitbreiding onderwijs | 1.983 | - | 1.983 | 2024 | 2025 | 77 | -1 | -1 | -1 |
Uniek uitbreiding kinderopvang | 1.799 | - | 1.799 | 2024 | 2025 | 70 | -1 | -1 | -1 |
Bossche Hart verbouwing kinderopvang | 295 | -145 | 150 | 2024 | 2024 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Mutatie kapitaallasten door aanpaste planning | 527 | 51 | -6 | -6 | |||||
Mutatie kapitaallasten door aanpaste raming | -18 | -117 | -116 | -115 | |||||
Totaal mutatie kapitaallasten | 509 | -66 | -122 | -121 |
Een van de bestaande dienstauto’s van de BOA’s heeft de economische levensduur niet vol kunnen maken en het is economisch niet haalbaar om deze te repareren. Op korte termijn, zeker gezien de recente uitbreiding van het team, is er behoefte aan een nieuw inzetbare dienstauto. Deze auto was aanvankelijk al gepland als vervangingsinvestering in 2025, maar door de urgentie is deze naar voren gehaald en staat nu gepland voor 2024 met een extra geraamd budget van € 5.000 voor de extra eisen aan de dienstauto o.b.v. de ervaringen met de andere dienstauto’s.
De verhoging van dit krediet is opgebouwd uit een stijging van de lasten en een daling van de baten. Enerzijds zijn de lasten gestegen. De bouwkosten zijn in de afgelopen 6 jaar flink gestegen, daarom wordt er een inflatiecorrectie van 15% doorgevoerd over de totale investering van € 2.303.550. Anderzijds zijn de baten gedaald, in verband met de subsidies. De geraamde subsidies waren destijd een reëele inschatting omdat in de afgelopen jaren voor verkeerveiligheidsmaatregelen regionale subsidies zijn ontvangen en dit betreffende project hier op verschillende vlakken bij aansluit. De subsidieaanvragen die in 2023 en 2024 zijn gedaan resulteerde in een resultaat van € 147.425 voor klimaatregelen. De regionale subsidies voor verkeersveiligheid zijn niet beschikbaar gebleken. Hierdoor dalen de baten met een bedrag van € 632.575. De uitvoering van dit project vindt plaats in 2025. Een deel van de voorbereidingskosten zal wel in 2024 vallen.
De verhoging van het krediet is voornamelijk noodzakelijk voor extra kosten voor de aanleg van een tijdelijke toegang aan de zijkant van de begraafplaats zodat deze toegelijk blijft tijdens de werkzaamheden. Daarnaast laat een inmeting zien dat we vrijkomende grond moeten gaan afvoeren. Het is mogelijk dat deze afvoerkosten nog kunnen worden verlaagd, maar dat is op dit moment nog niet definitief bekend. In de komende periode wordt het ontwerp verder uitgewerkt op basis van gesprekken en onderzoeken wat nog tot wijzigingen kan leiden.
Er is een aanbestedingsvoordeel opgetreden ter hoogte van € 900.000. Hierdoor kan dit investeringproject met dat bedrag afgeraamd worden. Aan de andere kant zal er in september een voorstel naar de raad gaan voor het herstel van de monumentale kademuur in de haven van Oudenbosch. Om de monumentale kademuur te stabiliseren (voorvloeiend uit verzakkingen in het straatwerk) en deze daarmee weer toekomstbestendig te maken is een krediet benodigd van € 1.650.000. Dit zal in een apart raadsvoorstel uitgebreid voorgelegd worden en is derhalve niet meegenomen in deze editie van de Zomernota.
Met enige slag om de arm is het totaalplaatje financieel afgerond. In de kostenverdeling die besproking is met de gemeente Moerdijk is naar voren gekomen dat we een tekort van € 85.000 hebben op het begrote bedrag. Dit is ontstaan door diverse onvoorziene kosten: gebruik van gronden om de brug te plaatsen, zwaarder materieel in verband met veilig inhijsen van de brug en diverse onderzoeken die moesten plaatsvinden.
Dit project is afgerond, en kan worden afgesloten. Er is een overschrijding op dit krediet van € 1.833 opgetreden.
Dit project is afgerond, en kan worden afgesloten. Er is een overschrijding op dit krediet van € 14.692 opgetreden. De exacte aard van gebreken aan lichtmasten is van tevoren lastig te bepalen. Masten die nog niet aan het einde van de levensduur zijn kunnen toch al gebreken vertonen. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door schade door maaimachines. Ook de zuurgraad in de ondergrond kan de mast zodanig aantasten dat er voor het einde van de levensduur gaten in de mast ontstaan. Dit zijn enkele redenen om een mast te moeten vervangen en waardoor er op dit krediet tegenvallers zijn ontstaan, daar waar we bij de voorbereiding er vanuit gingen dat de masten langer konden blijven staan.
Op 25 mei 2023 is door de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie 2023-2027 vastgesteld. Hierin zijn diverse plannen voor de komende jaren weergegeven. Binnen de bebouwde kom is de gehele Pastoor van Breugelstraat gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur (GOW30). In het uitvoeringsplan van de Mobiliteitsvisie 2023-2027 is voor het jaar 2024 een investeringskrediet van € 224.000 opgenomen. Uit onderzoek is gebleken dat er een aantal maatregelen nodig zijn, zoals het vervangen van wegversmallingen voor 30 km/uur drempels en maatregelen om het zicht op en vanaf de zijstraten te verbeteren. Verder is het nodig om op een aantal plaatsen fietsstroken aan te leggen. Het in het uitvoeringsplan opgenomen bedrag is niet toereiken om alle maatregelen uit te kunnen voeren. Op 18 april 2024 heeft de gemeenteraad besloten een aanvullend krediet van € 644.000 beschikbaar te stellen en de financiële gevolgen te verwerken bij de Zomernota.
Sinds 1 janurai 2023 voert het Serviceteam Bomen van de Buitendienst het onderhoud aan gemeentelijke bomen zelf uit. Om de werkzaamheden efficiënt en flexibel uit te kunnen voeren is een takkenhakselaar met eigen motor noodzakelijk. In het investeringsprogramma 2023 was een bedrag opgenomen van € 65.000 voor de aanschaf van de takkenhakselaar. De kosten voor de aanschaf hiervan bleken € 49.989 te zijn. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 15.011.
Bij aanvang van het renovatieproject is er een inschatting gemaakt op basis van een visuele inspectie. Destructief onderzoek was haast niet uitvoerbaar, omdat er asbest was aangetroffen en het gebouw in de ontwerpfase nog in gebruik was en het een voorwaarde was voor zo'n destructief onderzoek om het dak gedeeltelijk te ontmantelen. Tijdens deze visuele inspectie is er geen (naar wat later wel zou blijken, boktor, zwamvorming en vergevorderde houtrot) aangetroffen. Dit is later bij het weer vastschroeven van de boeidelen (wederopbouwfase) wel gebleken. De raad is hierover geïnformeerd, vooruitlopend op een nieuwe gedetailleerde kostenraming, middels een raadsinformatiebrief d.d. 24 april 2024.
Een totaal nieuwe dakconstructie voor een raming van € 385.673 bleek noodzakelijk. Daarnaast is er regulier meerwerk € 131.465, maatregelen voor het borgen van de veiligheid in de instabiele gevel € 90.326 en een meerprijs op de bestaande werkzaamheden € 80.208 benodigd als extra krediet voor de renovatie van de St. Annakapel.
De verhoging van het krediet is voornamelijk nodig voor extra kosten van de aannemer in de verbouwingswerkzaamheden. Ten opzichte van de aanneemsom is er bij de werkzaamheden aan het gebouw èn de buitenruimte tezamen sprake van circa 8% meerwerk. De extra kosten voor het gebouw zijn gemaakt voor het extra sloopwerk en nieuwe stalen dakplaten omdat hergebruik van het voormalige dak toch niet voldoende geschikt bleek, de aanpassing van de keuken- en baropstelling, extra werkzaamheden aan de riolering, het toevoegen van elektrische deuropeners ten behoeve van toegankelijkheid en het verzorgen van houten regelwerk tussen de wanden en gipsplaten voor meer flexibiliteit in het aanbrengen van installaties/leidingen. Ook zijn kosten geraamd voor het ontwerp en aanbrengen van de belettering op het gebouw en voorbereidingskosten voor de feestelijke opening. Nu het dorpshuis enkele maanden in gebruik is blijken verder ook enkele aanpassingen nodig, zoals het toevoegen van een binnendeur om de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het podium te vergroten.
De verhoging van het krediet is nodig vanwege extra kosten van de aannemer bij de herinrichting van de buitenruimte. Ten opzichte van de aanneemsom is er bij de werkzaamheden aan het gebouw èn de buitenruimte tezamen sprake van circa 8% meerwerk. De extra kosten voor de buitenruimte zijn voornamelijk gemaakt voor het plaatsen van openbare lichtmasten die in de oorspronkelijke begroting niet waren meegerekend, het gebruik van bomenzand en bomengrond en de keuze voor duurdere materialisering van de parkeervakken en de voetpaden rondom het gebouw. Daarnaast zijn bij de oplevering nog enkele aanvullende punten naar voren gekomen, zoals het aanpassen van de rijbaan in het Advocatenhof om de afrit van auto's van het parkeerterrein te verbeteren, het toevoegen van een fietssluis en het aanpassen van banden langs de rijbaan.
Er zijn kosten gemaakt voor het verwijderen van groen, een lichtmast en 2 eiken in verband met de voorbereiding van de bouw van het dorpshuis. Daarvan wordt volgend jaar (2025) € 2.150 in mindering gebracht aan de ontwikkelaar die de parkeerplaatsen voor het dorpshuis gaat aanleggen aan de westzijde van de kerk.
Uitgangspunt van het uitbreidingsprogramma van 't Bossche Hart was dat de uitbreiding van de opvangscapaciteit zou worden bekostigd door de gemeente. De kinderopvang heeft echter de ruimte van Woonkwartier aangekocht, waardoor de opvangcapaciteit niet volledig bekostigd hoeft te worden door de gemeente. Het kan nog voorkomen dat er voor benodigde aanpassingen een beroep wordt gedaan op het krediet. Derhalve wordt het krediet niet volledig afgeraamd. Bij de Najaarsnota kunnen we de balans verder opmaken, en eventueel volledig aframen.