Rente en afschrijving 2024

Op basis van de boekwaarden van alle activa op 1 januari 2024 zijn de afschrijvings- en rentelasten voor 2024 berekend. Deze zijn ca. 210.000 lager dan in de Begroting 2024 was geraamd. Dit is met name het gevolg van latere uitvoering van diverse investeringen. Als een investering in 2024 wordt afgerond in plaats van in 2023, start de afschrijving ook een jaar later. Dit geeft voor 2024 een incidenteel voordeel.

Bijstelling investeringsprogramma en inzet stelpost prijsstijging investeringen

Bij het opstellen van de Zomernota zijn alle lopende investeringskredieten en het Investeringsprogramma 2024-2027 geactualiseerd waarbij gekeken is naar de verwachte kosten en de haalbare planning. Doordat in de planning de afronding van een aantal investeringen (met name wegreconstructies en basisscholen) een jaar wordt doorgeschoven, krijgen we ook pas een jaar later de afschrijvingslasten. Dit geeft met name voor 2025 een fors incidenteel voordeel. De hogere kapitaallasten als gevolg van het bijstellen van de investeringsbedragen kunnen deels worden gedekt uit de stelpost die hiervoor nog in de begroting is opgenomen. De resterende stelpost van ca. 104.000 in 2024, ca. 42.000 in 2025 en ca. 22.000 structureel vanaf 2026 wordt hiermee volledig ingezet. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2025 zal opnieuw worden gekeken of bijstelling van het investeringsprogramma noodzakelijk is.

In onderstaande tabel zijn alle bijstellingen van de investeringskredieten opgenomen. De investeringen die worden bijgesteld, worden hieronder afzonderlijk toegelicht. De investeringen waarvoor extra middelen gevraagd worden, zijn ook als afzonderlijk beslispunt opgenomen in het raadsvoorstel bij deze Zomernota.

Investering

Oude raming krediet

Bijstelling krediet

Nieuwe raming krediet

Oude planning gereed

Nieuwe planning gereed

Kapitaal-lasten 2025

Kapitaal-lasten 2026

Kapitaal-lasten 2027

Kapitaal-lasten 2028

Veiligheid

Handhaving

Vervanging auto BOA's

50

5

55

2025

2024

-6

-0

-0

-0

Openbare ruimte

Wegreconstructies

Reconstructie Oudendijk

258

-

258

2024

2025

10

-0

-0

-0

Reconstructie Kruislandseweg

1.593

988

2.581

2024

2025

57

-44

-44

-43

Kruislandseweg buiten bebouwde kom

402

-

402

2024

2025

15

-0

-0

-0

Wegreconstructies 2024

1.797

-

1.797

2024

2025

51

-1

-1

-1

Herinrichting winkelstraat Oudenbosch

1.030

-

1.030

2024

2025

40

-0

-0

-0

Herinrichting weg begraafplaats Stampersgat

105

42

147

2024

2024

-2

-2

-2

-2

OR deelgebied St Anna-Basiliek

1.968

-

1.968

2025

2026

0

57

-1

-1

Civieltechnische kunstwerken

Vervanging damwand haven Oudenbosch

3.299

-918

2.381

2024

2024

37

36

36

36

Steigers en over vooz haven ODB

1.511

-

1.511

2024

2025

49

-1

-1

-1

Bijdrage Lamgatse brug Hoeven

913

87

1.000

2024

2024

-3

-3

-3

-3

Openbare verlichting

Vervangen armaturen OV 2022

500

2

502

2024

2024

-0

-0

-0

-0

Vervangen lichtmasten OV 2022

214

15

229

2024

2024

-1

-1

-1

-1

Verkeer en parkeren

Veilig inrichten schoolzones 2024

30

-

30

2024

2025

1

-0

-0

-0

Aanleg passeerstroken

22

-

22

2024

2025

1

-0

-0

-0

Infrastructurele maatregelen verkeer en parkeren

22

-

22

2024

2025

1

-0

-0

-0

Uniek - uitbreiding parkeerplaatsen

112

-

112

2024

2025

6

-0

-0

-0

Verbeteren Pastoor van Breugelstraat

224

644

868

2024

2024

-35

-35

-35

-34

Verkeersveiligh maatregelen Industrieweg

37

-

37

2024

2025

2

-0

-0

-0

Inrichten 60 km/u zones

34

-

34

2024

2025

2

-0

-0

-0

Groenvoorziening

Visie sportpark Albano, fase 1

213

-

213

2024

2024

-6

-6

-6

-6

Spelen

Aanschaf speeltoestellen 2023

147

-

147

2024

2024

-

-

-

-

Gemeentelijk Waterplan 2024 - 2027

Verbeteren waterketen 2022

327

-

327

2024

2025

10

-0

-0

-0

Verbeteren waterketen 2023

719

-

719

2024

2024

-12

0

0

0

Bovendonksestraat, zuiden Achter 't Hof

1.188

-

1.188

2025

2026

5

27

-0

-0

Vervanging vrijvervalriolering 2024

1.635

-

1.635

2025

2026

12

36

-0

-0

Verrekening rioolheffing

nvt

nvt

nvt

nvt

nvt

-15

-62

1

1

Buitendienst

Aanschaf takkenhakselaar

65

-15

50

2024

2024

2

2

2

2

Zorg, jeugd en participatie

Dorpshuizen

Renovatie kapel St Anna

2.397

701

3.098

2024

2024

-39

-38

-38

-37

Renovatie Fidei et Arti

567

-

567

2025

2025

2

-0

0

0

St Louis inventaris

149

-

149

2025

2025

-1

-

-

-

Nieuwbouw dorpshuis Bosschenhoofd

1.694

109

1.804

2024

2024

-4

-4

-4

-4

Blokhut Openbare ruimte

186

44

230

2024

2024

-2

-2

-2

-2

Nieuwbouw dorpshuis Stampersgat

4.025

-

4.025

2025

2025

17

-2

-2

-2

Nieuwbouw dorpshuis Hoeven

6.666

13

6.680

2025

2025

5

-24

-23

-23

Onderwijs, sport en cultuur

Onderwijshuisvesting

De Klinkert uitbreiding onderwijs

2.140

-

2.140

2024

2025

83

-1

-1

-1

De Klinkert verbouwing onderwijs

117

-

117

2024

2025

5

-0

-0

-0

De Klinkert uitbreiding kinderopvang

1.744

-

1.744

2024

2025

68

-1

-1

-1

Uniek uitbreiding onderwijs

1.983

-

1.983

2024

2025

77

-1

-1

-1

Uniek uitbreiding kinderopvang

1.799

-

1.799

2024

2025

70

-1

-1

-1

Bossche Hart verbouwing kinderopvang

295

-145

150

2024

2024

6

6

6

6

Mutatie kapitaallasten door aanpaste planning

527

51

-6

-6

Mutatie kapitaallasten door aanpaste raming

-18

-117

-116

-115

Totaal mutatie kapitaallasten

509

-66

-122

-121

Vervanging auto BOA's

Een van de bestaande dienstauto’s van de BOA’s heeft de economische levensduur niet vol kunnen maken en het is economisch niet haalbaar om deze te repareren. Op korte termijn, zeker gezien de recente uitbreiding van het team, is er behoefte aan een nieuw inzetbare dienstauto. Deze auto was aanvankelijk al gepland als vervangingsinvestering in 2025, maar door de urgentie is deze naar voren gehaald en staat nu gepland voor 2024 met een extra geraamd budget van 5.000 voor de extra eisen aan de dienstauto o.b.v. de ervaringen met de andere dienstauto’s.

Reconstructie Kruislandseweg

De verhoging van dit krediet is opgebouwd uit een stijging van de lasten en een daling van de baten. Enerzijds zijn de lasten gestegen. De bouwkosten zijn in de afgelopen 6 jaar flink gestegen, daarom wordt er een inflatiecorrectie van 15% doorgevoerd over de totale investering van 2.303.550. Anderzijds zijn de baten gedaald, in verband met de subsidies. De geraamde subsidies waren destijd een reëele inschatting omdat in de afgelopen jaren voor verkeerveiligheidsmaatregelen regionale subsidies zijn ontvangen en dit betreffende project hier op verschillende vlakken bij aansluit. De subsidieaanvragen die in 2023 en 2024 zijn gedaan resulteerde in een resultaat van 147.425 voor klimaatregelen. De regionale subsidies voor verkeersveiligheid zijn niet beschikbaar gebleken. Hierdoor dalen de baten met een bedrag van 632.575. De uitvoering van dit project vindt plaats in 2025. Een deel van de voorbereidingskosten zal wel in 2024 vallen.

Herinrichting weg begraafplaats Stampersgat

De verhoging van het krediet is voornamelijk noodzakelijk voor extra kosten voor de aanleg van een tijdelijke toegang aan de zijkant van de begraafplaats zodat deze toegelijk blijft tijdens de werkzaamheden. Daarnaast laat een inmeting zien dat we vrijkomende grond moeten gaan afvoeren. Het is mogelijk dat deze afvoerkosten nog kunnen worden verlaagd, maar dat is op dit moment nog niet definitief bekend. In de komende periode wordt het ontwerp verder uitgewerkt op basis van gesprekken en onderzoeken wat nog tot wijzigingen kan leiden.

Vervanging damwand haven Oudenbosch

Er is een aanbestedingsvoordeel opgetreden ter hoogte van 900.000. Hierdoor kan dit investeringproject met dat bedrag afgeraamd worden. Aan de andere kant zal er in september een voorstel naar de raad gaan voor het herstel van de monumentale kademuur in de haven van Oudenbosch. Om de monumentale kademuur te stabiliseren (voorvloeiend uit verzakkingen in het straatwerk) en deze daarmee weer toekomstbestendig te maken is een krediet benodigd van 1.650.000. Dit zal in een apart raadsvoorstel uitgebreid voorgelegd worden en is derhalve niet meegenomen in deze editie van de Zomernota.

Bijdrage Lamgatse brug Hoeven

Met enige slag om de arm is het totaalplaatje financieel afgerond. In de kostenverdeling die besproking is met de gemeente Moerdijk is naar voren gekomen dat we een tekort van 85.000 hebben op het begrote bedrag. Dit is ontstaan door diverse onvoorziene kosten: gebruik van gronden om de brug te plaatsen, zwaarder materieel in verband met veilig inhijsen van de brug en diverse onderzoeken die moesten plaatsvinden.

Vervangen armaturen OV 2022

Dit project is afgerond, en kan worden afgesloten. Er is een overschrijding op dit krediet van 1.833 opgetreden.

Vervangen lichtmasten OV 2022

Dit project is afgerond, en kan worden afgesloten. Er is een overschrijding op dit krediet van 14.692 opgetreden. De exacte aard van gebreken aan lichtmasten is van tevoren lastig te bepalen. Masten die nog niet aan het einde van de levensduur zijn kunnen toch al gebreken vertonen. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door schade door maaimachines. Ook de zuurgraad in de ondergrond kan de mast zodanig aantasten dat er voor het einde van de levensduur gaten in de mast ontstaan. Dit zijn enkele redenen om een mast te moeten vervangen en waardoor er op dit krediet tegenvallers zijn ontstaan, daar waar we bij de voorbereiding er vanuit gingen dat de masten langer konden blijven staan.

Verbeteren Pastoor van Breugelstraat

Op 25 mei 2023 is door de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie 2023-2027 vastgesteld. Hierin zijn diverse plannen voor de komende jaren weergegeven. Binnen de bebouwde kom is de gehele Pastoor van Breugelstraat gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur (GOW30). In het uitvoeringsplan van de Mobiliteitsvisie 2023-2027 is voor het jaar 2024 een investeringskrediet van 224.000 opgenomen. Uit onderzoek is gebleken dat er een aantal maatregelen nodig zijn, zoals het vervangen van wegversmallingen voor 30 km/uur drempels en maatregelen om het zicht op en vanaf de zijstraten te verbeteren. Verder is het nodig om op een aantal plaatsen fietsstroken aan te leggen. Het in het uitvoeringsplan opgenomen bedrag is niet toereiken om alle maatregelen uit te kunnen voeren. Op 18 april 2024 heeft de gemeenteraad besloten een aanvullend krediet van 644.000 beschikbaar te stellen en de financiële gevolgen te verwerken bij de Zomernota.

Aanschaf takkenhakselaar

Sinds 1 janurai 2023 voert het Serviceteam Bomen van de Buitendienst het onderhoud aan gemeentelijke bomen zelf uit. Om de werkzaamheden efficiënt en flexibel uit te kunnen voeren is een takkenhakselaar met eigen motor noodzakelijk. In het investeringsprogramma 2023 was een bedrag opgenomen van 65.000 voor de aanschaf van de takkenhakselaar. De kosten voor de aanschaf hiervan bleken 49.989 te zijn. Hierdoor ontstaat er een voordeel van 15.011.

Renovatie kapel St Anna

Bij aanvang van het renovatieproject is er een inschatting gemaakt op basis van een visuele inspectie. Destructief onderzoek was haast niet uitvoerbaar, omdat er asbest was aangetroffen en het gebouw in de ontwerpfase nog in gebruik was en het een voorwaarde was voor zo'n destructief onderzoek om het dak gedeeltelijk te ontmantelen. Tijdens deze visuele inspectie is er geen (naar wat later wel zou blijken, boktor, zwamvorming en vergevorderde houtrot) aangetroffen. Dit is later bij het weer vastschroeven van de boeidelen (wederopbouwfase) wel gebleken. De raad is hierover geïnformeerd, vooruitlopend op een nieuwe gedetailleerde kostenraming, middels een raadsinformatiebrief d.d. 24 april 2024.

Een totaal nieuwe dakconstructie voor een raming van 385.673 bleek noodzakelijk. Daarnaast is er regulier meerwerk 131.465, maatregelen voor het borgen van de veiligheid in de instabiele gevel 90.326 en een meerprijs op de bestaande werkzaamheden 80.208 benodigd als extra krediet voor de renovatie van de St. Annakapel.

Nieuwbouw dorpshuis Bosschenhoofd

De verhoging van het krediet is voornamelijk nodig voor extra kosten van de aannemer in de verbouwingswerkzaamheden. Ten opzichte van de aanneemsom is er bij de werkzaamheden aan het gebouw èn de buitenruimte tezamen sprake van circa 8% meerwerk. De extra kosten voor het gebouw zijn gemaakt voor het extra sloopwerk en nieuwe stalen dakplaten omdat hergebruik van het voormalige dak toch niet voldoende geschikt bleek, de aanpassing van de keuken- en baropstelling, extra werkzaamheden aan de riolering, het toevoegen van elektrische deuropeners ten behoeve van toegankelijkheid en het verzorgen van houten regelwerk tussen de wanden en gipsplaten voor meer flexibiliteit in het aanbrengen van installaties/leidingen. Ook zijn kosten geraamd voor het ontwerp en aanbrengen van de belettering op het gebouw en voorbereidingskosten voor de feestelijke opening. Nu het dorpshuis enkele maanden in gebruik is blijken verder ook enkele aanpassingen nodig, zoals het toevoegen van een binnendeur om de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het podium te vergroten.

Blokhut Openbare ruimte

De verhoging van het krediet is nodig vanwege extra kosten van de aannemer bij de herinrichting van de buitenruimte. Ten opzichte van de aanneemsom is er bij de werkzaamheden aan het gebouw èn de buitenruimte tezamen sprake van circa 8% meerwerk. De extra kosten voor de buitenruimte zijn voornamelijk gemaakt voor het plaatsen van openbare lichtmasten die in de oorspronkelijke begroting niet waren meegerekend, het gebruik van bomenzand en bomengrond en de keuze voor duurdere materialisering van de parkeervakken en de voetpaden rondom het gebouw. Daarnaast zijn bij de oplevering nog enkele aanvullende punten naar voren gekomen, zoals het aanpassen van de rijbaan in het Advocatenhof om de afrit van auto's van het parkeerterrein te verbeteren, het toevoegen van een fietssluis en het aanpassen van banden langs de rijbaan.

Nieuwbouw dorpshuis Hoeven

Er zijn kosten gemaakt voor het verwijderen van groen, een lichtmast en 2 eiken in verband met de voorbereiding van de bouw van het dorpshuis. Daarvan wordt volgend jaar (2025) 2.150 in mindering gebracht aan de ontwikkelaar die de parkeerplaatsen voor het dorpshuis gaat aanleggen aan de westzijde van de kerk.

Bossche Hart verbouwing kinderopvang

Uitgangspunt van het uitbreidingsprogramma van 't Bossche Hart was dat de uitbreiding van de opvangscapaciteit zou worden bekostigd door de gemeente. De kinderopvang heeft echter de ruimte van Woonkwartier aangekocht, waardoor de opvangcapaciteit niet volledig bekostigd hoeft te worden door de gemeente. Het kan nog voorkomen dat er voor benodigde aanpassingen een beroep wordt gedaan op het krediet. Derhalve wordt het krediet niet volledig afgeraamd. Bij de Najaarsnota kunnen we de balans verder opmaken, en eventueel volledig aframen.

Top