2.8.2 Toelichting

Cao gemeenten 2024

Er is een nieuwe cao gemeenten afgesloten voor het jaar 2024. De totale loonstijging op basis van de nieuwe cao bedraagt voor 2024 6% (4,75% vanaf 1 janauari 2024 en 1,25% vanaf 1 oktober 2024). In de Begroting 2024 is rekening gehouden met een indexering van de salarissen met 4% voor 2024. Ten opzichte van de Begroting 2024 betekent dit dus een extra loonstijging van 2%. Een extra loonstijging met 1% betekent voor de gemeente Halderberge een stijging van de loonkosten met ca. 190.000. Dit betekent dat de extra kosten als gevolg van de nieuwe cao, ten opzichte van de ramingen in de Begroting 2024, structureel ca. 380.000 per jaar bedragen. Bij de uitgangspunten voor de Programmabegroting 2025 wordt voorgestel om in de meerjarenbegroting 2025 – 2028, in afwachting van de nieuwe cao, de geraamde loonstijging te handhaven op 3% per jaar, gelijk aan het inflatiepercentage.

Generatiepact

In 2024 is minder gebruik gemaakt van het generatiepact dan werd verwacht. De totale kosten van het generatiepact komen hierdoor lager uit. Voor het egaliseren van de kosten van het generatiepact is een reserve gevormd. In 2024 kan de storting in deze reserve met 39.000 worden verlaagd.

Arbeidsmarktbenadering

Met de toenemende arbeidsmarktkrapte wordt het de komende jaren een steeds grotere uitdaging om de juiste mensen te vinden. Het thema ‘arbeidsmarktbenadering’ staat dan ook centraal in de strategische plannen van de gemeente. In de Zomernota 2023 is een structureel budget van 40.000 beschikbaar gesteld voor recruitment/werving nieuwe medewerkers. Om hier invulling aan te geven wordt een recruiter aangesteld voor 0,67 fte. Hiervoor wordt het budget voor recruitment met 10.000 per jaar verhoogd.

Juridische advieskosten

In 2023 is de gemeente betrokken in een gerechtelijke procedure. Tegen de uitspraak in eerste aanleg is hoger beroep ingesteld. De uitkomsten van deze procedure kunnen niet op voorhand worden ingeschat, maar vast staat dat hiervoor nog juridische (advocaat)kosten worden gemaakt. Daarnaast speelt nog een aantal juridische vraagstukken ten aanzien van accommodaties binnen de gemeente waarvoor extern juridisch advies wordt ingewonnen bij advocatenkantoren. Daarom wordt voorgesteld om een bedrag van 20.000 incidenteel bij te ramen.

Inkoop

Als gevolg van stijging van de tarieven voor de inzet van het Inkoopbureau West-Brabant stijgen de kosten met ca. 7.500 per jaar, op basis van het vaste aantal van 10 dagdelen per week.

Digitalisering milieudossiers

Er is een aanbesteding geweest voor het laten opschonen en digitaliseren van de milieudossiers. De inschrijving is fors hoger dan verwacht. De kosten zijn de laatste jaren flink hoger geworden in vergelijking met het digitaliseren van bouwdossiers een aantal jaren terug. Hierdoor is het beschikbare budget wat hiervoor in de begroting was geraamd (10.000) niet toereikend en dient het budget te worden bijgesteld.

Bijdrage West-Brabants Archief

Op basis van de eerste begrotingswijziging 2024 en de conceptbegroting 2025 van het WBA, behandeld in de raadsvergadering van 19 juni 2024, wordt de bijdrage voor 2024 en meerjarig bijgesteld.

Facilitaire voorzieningen

De budgetten voor facilitaire voorzienigen zoals schoonmaak, beveiliging en catering, e.d. zijn als gevolg van de gestegen prijzen (inflatie, loonkostenstijging) niet meer toereikend en worden daarom nu structureel bijgesteld.

Energiekosten

Met ingang van 1 januari 2024 maakt de gemeente gebruik van een nieuwe energieleverancier. De energielasten (electra en gas) zijn op basis van de tarieven van de nieuwe leverancier en het verbruik over 2023 opnieuw berekend. Voor 2024 zijn daarbij ook de afrekeningen van de oude leverancier voor de jaren 2022 en 2023 als incidentele kosten meegenomen. In de Begroting 2024 was een structruele stelpost energielasten opgenomen. Deze stelpost wordt nu volledig afgeraamd. Na verrekening van de stelpost energielasten betekent dit ca. 45.000 aan extra structurele lasten voor energie.

Automatisering, informatiebeleidsplan en Saas transitie

Vanwege de diverse ontwikkelingen op het gebied van automatisering is het totale budget geanalyseerd en herveeld zodat dit aansluit bij de verschillende kostenposten. Als gevolg van de diverse ontwkkelingen en herverdeling van budgetten is er structureel ruimte gevonden binnen het totale automatiseringsbudget. Deze ruimte zal de komende 4 jaar worden ingezet voor de ontwikkeling van de thema’s die in het informatiebeleidsplan 2024 - 2027 zijn genoemd. Deze thema’s ondersteunen gewenste eigen ontwikkelingen zoals verdere digitalisering en optimalisatie van processen, het verminderen van administratieve lasten en de realisatie van het manifest dienstverlening. Daarnaast ondersteunen ze wettelijke ontwikkelingen, landelijk en Europees, die veel vragen van onze informatiehuishouding. Uit eerdere ervaringen weten we dat ontwikkelingen die de hele organisatie raken niet in één jaar geïmplementeerd moeten worden omdat dan de impact op de organisatie te groot is. We zorgen daarom voor een goede balans tussen de gewenste ontwikkelingen en de levercapaciteit en verandercapaciteit van onze organisatie. De hiervoor benodigde middelen zijn opgenomen in de voorgestelde meerjarenbegroting.

De ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de structurele lasten van Automatisering. Dit betreft o.a. licentiekosten die toenemen voor Microsoft365, beheerkosten van het data platform en Saas kosten van nieuwe aan te schaffen software zoals een Woo portaal. De dekking hiervoor zoeken we binnen het bestaande budget.

De komende periode staat ook in het teken van het uitbesteden van onze ICT-infrastructuur en het bijbehorende beheer en het, vanuit de software leveranciers gestuurde, omzetten van onze applicaties naar de door hen geleverde SaaS (Software as a Service) variant. Voor deze ontwikkelingen zijn afzonderlijke middelen opgenomen in de meerjarenbegroting.

Transitie cloud/SaaS

Halderberge heeft als doel uitgesproken om per 1 april 2025 geen uitgebreid eigen datacenter meer te hebben en te beheren en het te hebben teruggebracht tot een minimale variant voor het ontsluiten van internet, security en een eerstelijns servicebalie. In de programmabegroting 2024 is voorzien in de kosten voor de komende transitiefase I&A. Hiervoor is 200.000 opgenomen dat onder andere wordt benut voor contractmanagement (omzetten van lopende contracten met leveranciers applicaties en software), kosten voor de projectleider en kosten voor de transitie. Deze werkzaamheden zullen in 2024 en 2025 worden uitgevoerd.

Daarom wordt voorgesteld het beschikbare budget van 200.000 bij de zomernota 2024 te herverdelen over 2024 en 2025. In 2024 is een bedrag van 69.000 nodig voor contractmanagement en de projectleider. Het resterende deel van 131.000 zal worden overgeheveld naar 2025 voor de inzet van de projectleider en de feitelijke transitie.

Vanaf 2026 wordt op basis van de kennis van nu uitgegaan dat jaarlijks een bedrag van 200.000 nodig is voor de operationele kosten. Op basis van het onderzoek dat in 2024 en 2025 wordt uitgevoerd, zal in beeld worden gebracht wat de daadwerkelijk kosten zullen zijn en waar mogelijk besparingen gerealiseerd kunnen worden. Op basis van deze uitkomsten zal indien nodig het budget worden bijgesteld.

Overige mutaties (< 5.000)

Binnen de verschillende programma's zijn diverse kleine financiële mutaties (< 5.000). Voor het overzicht en de leesbaarheid van deze Zomernota zijn deze posten niet afzonderlijk opgenomen en toegelicht.

Top