Bijdrage GGD Midden- en West-Brabant

Op basis van de tweede begrotingswijziging 2024 en de conceptbegroting 2025 van de GGD West-Brabant, behandeld in de raadsvergadering van 19 juni 2024, wordt de bijdrage meerjarig bijgesteld.

Huisvestingskosten consultatiebureau Oudenbosch

Met ingang van 2024 zijn de kosten van het consultatiebureau in Oudenbosch integraal verwerkt in de begroting van de GGD. Deze was eerst separaat opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Uitvoering Wet Kinderopvang

Het toezicht en de handhavingsopdrachten voor de uitvoering van de Wet Kinderopvang worden uitgevoerd door de GGD West-Brabant waarbij het minimale wettelijke pakket wordt afgenomen. Hierdoor voldoet de gemeente Halderberge aan de wettelijk gestelde eisen. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om voor het jaar 2024 een bedrag van 59.625 beschikbaar te stellen voor de inspecties Wet kinderopvang voor de gemeente Halderberge. Dit betekent voor 2024 een verhoging van het budget met 6.270. De kosten voor 2024 worden gedekt vanuit de post onvoorziene uitgaven 2024. De structurele gevolgen van deze hogere kosten worden nu bijgeraamd.

Exploitatiebijdrage dorpshuis Bosschenhoofd

De gemeenteraad heeft op 15 december 2022 besloten om de stichting een jaarlijkse exploitatiebijdrage te geven aan de stichting ten gunste van een sluitende exploitatie van het dorpshuis. De exploitatiebijdragen zijn daarbij bepaald op 72.596 voor 2024 en 75.500 voor 2025. Met de stichting heeft overleg plaatsgevonden over de businesscases. Hieruit bleek dat geen rekening was gehouden met een reservering voor het op termijn vervangen van de inventaris. In overleg met het stichtingsbestuur zijn de exploitatiebijdragen berekend op 67.300 voor 2024 en 90.000 voor 2025. De bijdrage voor 2024 valt uiteindelijk lager uit dan geraamd als gevolg het feit dat het dorpshuis niet een heel jaar geopend is. In 2025 vindt een evaluatie van de businesscase plaats en wordt de exploitatiebijdrage/subsidie voor de jaren erna bepaald.

Huur units parochie Oudenbosch

De gemeenteraad heeft het college opdracht gegeven in overleg met het bisdom en het parochiebestuur te komen tot een afspraak om de pastoriewoning eerder te kunnen slopen, met als bedoeling het basiliekplein uiterlijk in 2024 te herinrichten volgens de plusvariant. De onderhandelingen met het bisdom en het parochiebestuur zijn met succes afgerond. De voorwaarde voor medewerking is dat de gemeente ervoor zorgt dat de Parochie kan blijven beschikken over een Parochieel Centrum in het centrum van Oudenbosch. Voor de tijdelijke huisvesting is dit opgelost door het plaatsten van 5 units achter de Basiliek naast de ingang Pelgrim 2 (Doelpad). Het college heeft besloten opdracht te verstrekken voor het huren van de tijdelijke units en de manier waarop dit gefinancierd wordt. De units worden gehuurd voor een periode van mei 2024 tot en met juni 2027. De oplevering van de nieuwe Parochie (laatste fase woningbouw Sint Anna) wordt verwacht in Q1/2 2027. De totale huurkosten in die periode bedragen 81.000 (inclusief kosten transport en montage/demontage) en de gemeentelijke voorbereidingskosten van de locatie bedragen 5.000. De kosten voor 2024 worden voor een bedrag van 25.000 gedekt uit de post onvoorziene uitgaven.

Visie sociale basis

De gemeente is bezig met de visievorming sociale basis als onderdeel van de integrale aanpak Gezond en Actief in Halderberge. Deze visie wordt in december 2024 aan de raad voorgelegd. Aan deze visie is ook een uitvoeringsplan gekoppeld met acties. De gemeente stelt reeds middelen beschikbaar voor de sociale basis in Halderberge, onder andere aan bewonersinitiatieven, aan ondersteuningsaanbod voor mantelzorg/vrijwilligers, aan inzet op bestaanszekerheid, etc. en ook aan inzet vanuit andere beleidsterreinen welke (in)direct een relatie hebben met de sociale basis. We proberen daarbij slimmere verbanden te leggen tussen die budgetten door te ontschotten en te zoeken naar zogenaamde ‘koppelkansen’. Ook zullen we werken aan het beter inrichten van de opdrachten die wij verstrekken aan de organisaties die een financiële relatie met de gemeente hebben en zich bezighouden met de sociale basis. Ondanks deze inzet is het mogelijk dat extra budget nodig blijkt om de ambities en doelstellingen van de visie en het uitvoeringsplan sociale basis te kunnen realiseren.   

Opvang Oekraïense vluchtelingen

In de Begroting 2024 zijn tot op heden nog geen baten en lasten opgenomen voor de opvang van de Oekraïense vluchtelingen. Bij het opstellen van de Begroting 2024 was nog te weinig zicht op de lasten en baten om dat goed in te kunnen schatten en het was onduidelijk hoe lang de opvang zou gaan duren. Hoewel dat laatste ook nu nog niet goed is te beantwoorden, zijn er inmiddels ramingen opgesteld tot en met 31 december 2024.

Op basis van de werkelijke kosten van vorig jaar, zijn de kosten voor 2024 ingeschat. Op basis van de huidige ramingen is er sprake van een overschot. De vergoeding die van het Rijk wordt ontvangen is ca. 900.000 hoger dan de kosten die in 2024 naar verwachting worden gemaakt voor de opvang van de Oekraïense vluchtelingen.

Op dit moment bedraagt de reserve opvang vluchtelingen ruim 2,2 miljoen. Indien de kosten van opvang in 2024 hoger uit zouden vallen, dan is de reserve groot genoeg om de eventuele meerkosten te kunnen dekken. Om deze reden wordt voorgesteld om het overschot op de ontvangen rijksmiddelen niet meer in de reserve opvang vluchtelingen te storten, maar voor 2024 ten gunste te laten komen van het exploitatiesaldo 2024.

Arrangementen jeugdzorg

Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken in eerste instantie samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Wanneer dit niet passend is zal de jeugdprofessional zelf ambulante begeleiding bieden. Echter wanneer de zorgvraag te groot en/of te complex is, wordt het gezin doorverwezen naar een zorgaanbieder die specialistische hulpverlening biedt.

De hogere kosten betreffen met name laagcomplex arrangementen, maatwerk en Landelijke transitie Arrangementen (LTA).  Het LTA is een set aan afspraken die door de VNG landelijk wordt gemaakt met een beperkt aantal jeugdhulpaanbieders. We zien het afgelopen jaar (2023) een golfbeweging in de cijfers laagcomplex arrangementen waarbij in het eerste kwartaal van 2024 een lichte stijging zichtbaar is. Een verklaring is enerzijds het wegwerken van de wachtlijst waardoor het aantal doorverwijzing naar laagcomplex het eerste kwartaal licht is toegenomen. Anderzijds vanwege de complexe problematiek waardoor er een duurder arrangement nodig is om de passende zorg te bieden aan de jeugdige en het gezin.  Feit blijft dat dit momentopnames zijn en er door het jaar heen dus die golfbeweging blijft bestaan. Wat betreft maatwerk zien we met name een toename in de buitenregionale doorverwijzing door de gecertificeerde instellingen. Met ingang van juli 2023 maakt een zorgaanbieder uit West- Brabant West gebruik van de bekostigingssystematiek LTA en daarmee gelden hogere tarieven dan de arrangementensystematiek West Brabant West. De stijging in het aantal LTA is te verklaren, omdat de jeugdprofessional en de zorgaanbieder gezien de complexiteit van de casus vaker een specialistisch behandelaanbod (LTA) nodig achten.

De raming voor de arrangementen jeugdzorg komt met de bijstelling voor 2024 uit op ca. 7,8 miljoen en is daarmee in lijn met de werkelijke kosten over 2023, zijnde ca. 7,5 miljoen. Op basis van de beschikbare cijfers is de verwachting dat de stijging in LTA, maatwerk en hoogcomplex E voor een deel incidenteel is en voor een deel structureel zal zijn. Voor de structurele bijstelling voor LTA en maatwerk is uitgegaan van het gemiddelde over de afgelopen jaren.

Jeugdprofessionals

De tarieven voor de inzet van jeugdprofessionals worden jaarlijks geïndexeerd. In 2024 is deze indexering hoger dan begroot. Dit werkt ook structureel door in de kosten voor de inzet van de jeugdprofessionals. In de meerjarenraming wordt voor de indexering van deze kosten uitgegaan van het inflatiepercentage.

Toekomstscenario Jeugd

Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is een gezamenlijk landelijk programma van de ministeries van Justitie & Veiligheid, Volksgezondheid Welzijn en Sport en de VNG. Het is gericht op een meer eenvoudige, systeemgerichte aanpak, waarbij gezinnen centraal staan. Het betreft niet alleen de jeugdbescherming, maar het gehele traject van zorg en ondersteuning aan kinderen, gezinnen (doelgroep van 0 tot 100) en huishoudens, waar verschillende organisaties bij betrokken zijn. Het Toekomstscenario beoogt een brede blik en richt zich op de doelgroep van 0 tot 100 jaar. In mei 2023 is een programmaleider gestart met de opdracht een Programmaplan Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming regio West-Brabant (14 gemeenten) op te stellen. Dit programma is vastgesteld. Met dit programma bereiden we ons als regio West-Brabant voor op de komende ontwikkelingen vanuit het landelijke programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming om te komen tot sterke lokale teams en een Regionaal Veiligheid Team. Door het hele land zijn er 11 proeftuinen, waarvan West-Brabant West er één van is. In deze proeftuinen worden verschillende werkwijzen beproefd van integraal systeem- en mensgericht werken in de praktijk.  De proeftuin West Brabant West maakt onderdeel uit van het regionale programma Toekomstscenario en levert input aan het regionale programma Toekomstscenario om het definitieve landelijk plan Toekomstscenario vorm te geven. Om een doorontwikkeling te maken in de proeftuin ten behoeve van het regionaal programmaplan Toekomstscenario West-Brabant is 100.699 nodig.

Overige kosten jeugdzorg

De overige kosten jeugdzorg betreffen enkele zaken die regionaal worden georganiseerd en uitgevoerd. De belangrijkste bijstellingen betreffen de kosten voor het taxivervoer ikv jeugdwet, jeugdreclassering en en de deelnamen van 2 jeugdigen aan de pilot Plein3 (onderwijszorgarrangement).

Rolstoelen

Op basis van het actuele aantal voorzieningen en de cijfers van voorgaande jaren kan het budget voor de rolstoelen structureel worden afgeraamd. Hierbij wordt een kleine marge aangehouden voor het geval dat de uitgaven onverhoopt toch hoger zijn.

Huishoudelijke ondersteuning

Het aantal inwoners uit Halderberge dat gebruik maakt van een indicatie voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning neemt toe. Daarnaast zijn eind 2032 de tarieven voor 2023 extra geïndexeerd en is in 2024 opnieuw een indexatie op de tarieven van toepassing. Deze indexering waren nog niet bekend bij het opstellen van de begroting 2024. De stijging van de volumecomponent bedraagt circa 150.000. De indexering van de tarieven bedraagt ca. 200.000.

Begeleiding

Het aantal inwoners uit Halderberge dat op dit moment een indicatie heeft voor de maatwerkvoorziening begeleiding is licht afgenomen ten opzichte van 2023. Op basis van deze ontwikkeling is de verwachting dat we minder budget nodig hebben voor deze maatwerkvoorziening. Het kan zijn dat er later dit jaar meer aanvragen komen en dat er op dat moment bijgesteld moet worden.

Bijdrage Regio West-Brabant (deeltaxi)

Op basis van de begroting 2025 van de Regio West-Brabant, behandeld in de raadsvergadering van 19 juni 2024, wordt de geraamde bijdrage voor de deeltaxi aangepast.

Overige kosten Wmo

De kosten voor het cliëntervaringsonderzoek vallen hoger uit als gevolg van een nieuwe wijze van meten en het aparte cliëntervaringsonderzoek voor huishoudelijke ondersteuning. Aanvullend vallen de kosten voor het Maatjesproject eenzaamheid hoger uit als gevolg van gestegen loonkosten en de extra benodigde ureninzet voor het werven en begeleiden van vrijwilligers. Ook vallen de kosten voor mantelzorgondersteuning en wijk-GGZ iets hoger uit.

Tenslotte is er structurele stijging van de uitgaven in het kader van geweld in afhankelijkheidsrelatie (GIA). De belangrijkste oorzaak is de hoge stijging in de loonkosten bij de uitvoerende organisaties. Voor 2025 wordt het GIA budget voor de structurele uitgaven 403.952. Dit betekent voor de gemeente Halderberge een extra bijdrage van in totaal 58.672.

Bijdrage Werkplein Hart van West-Brabant

Op basis van de conceptbegroting 2025 van het Werkplein Hart van West-Brabant, behandeld in de raadsvergadering van 19 juni 2024, wordt de bijdrage meerjarig bijgesteld. Voor het jaar 2024 heeft het Werkplein een prognose opgesteld. Hieruit volgt een begrotingswijziging 2024. Deze wordt na de zomer, samen met de 2e bestuursrapportage van het Werkplein, voor een zienswijze aan uw raad voorgelegd. Op basis van de prognose van het Werkplein zijn de financiële gevolgen voor de gemeente Halderberge, vooruitlopend op de begrotingswijziging, in deze Zomernota verwerkt.

Rijksbijdrage BUIG

Op basis van het nader voorlopig budget 2024 en de (landelijk) verwachte ontwikkelingen in aantallen bijstandsontvangers en minimumloon is een inschatting gemaakt van de BUIG-uitkering in de jaren 2024-2028. Op basis hiervan neemt de BUIG-uitkering in de komende jaren toe.

Bijdrage WVS-Groep

Op basis van de conceptbegroting 2025 van de WVS-Groep, behandeld in de raadsvergadering van 19 juni 2024, wordt de bijdrage meerjarig bijgesteld.

Top