Op basis van de weerstandscapaciteit en de verwachte risico’s kan een uitspraak worden gedaan over het weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om financiële tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat de normale bedrijfsvoering wordt aangetast. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit (de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te dekken) en de benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s waarvoor geen voorzieningen of verzekeringen zijn afgesloten). Deze relatie kan op een eenvoudige wijze in de volgende vergelijking worden weergegeven:

Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit / Benodigde weerstandscapaciteit (risico's).

De ratio weerstandsvermogen is berekend op 22.014.000 / 4.603.000 = 4,78.

De ratio voor het weerstandsvermogen is als volgt gecategoriseerd.

Situatie

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis weerstandsvermogen

A

X > 2,0

Hoog

B

1,5 < X < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < X < 1,5

Voldoende

D

0,5 < X < 1,0

Onvoldoende

E

X < 0,5

Ruim onvoldoende

De ratio van het weerstandsvermogen is berekend op 4,78. Dit is te categoriseren als hoog.

Zoals ook bij de eerder genoemde uitgangspunten is aangegeven, is bij de berekening van benodigde weerstandscapaciteit rekening gehouden met zowel incidentele als structurele risico’s. Hierdoor heeft het benodigde weerstandsvermogen ook een meerjarig karakter voor de komende 4 jaar. Dit zal vervolgens jaarlijks bij de Zomernota en Begroting worden bijgesteld met de inzichten op dat moment.

De lichte stijging ten opzichte van de ratio, zoals die voor het jaar 2024 was berekend in de Programmabegroting 2024 (4,61), is het gevolg van een stijging van de weerstandscapaciteit met 3.629.000 (19,7%) en een stijging van de risico's met 615.000 (15,4%).

De stijging van de weerstandscapaciteit is met name het gevolg van:

  1. Het toevoegen van het positieve saldo van 467.000 van de Slotwijziging 2023 aan de algemene reserve.

  2. Het toevoegen van het positieve saldo van 2,8 miljoen van de Jaarrekening 2023 aan de algemene reserve.

  3. Het toevoegen van 300.000 aan de algemene reserve vanwege een vrijval van de egalisatiereserve rente in 2023.

  4. Het toevoegen van 334.000 aan de algemene reserve vanwege een vrijval van de egalisatiereserve rente in 2024.

  5. Het onttrekken van 250.000 aan de algemene reserve voor de aanpak niet-vitale vakantieparken.

  6. Het onttrekken van 126.000 aan de algemene reserve voor het 750-jarig bestaan van Oud Gastel en Oudenbosch.

  7. Het onttrekken van 186.000 aan de algemene reserve voor de ontwikkeling van het Dorpshuis Hoeven.

  8. Het ontrekken van 41.000 voor de Visie op cultuur.

  9. Een daling van de algemene reserve grondexploitaties met 115.000.

  10. Een stijging van de begrotingsruimte met 626.000.

  11. Een lagere onbenutte belastingcapaciteit van 370.000 als gevolg van een lager tarief 'redelijk peil OZB' in de meicirculaire 2024.

De stijging van de risico's is met name het gevolg van:

  1. De toevoeging van het risico van een lagere algemene uitkering en het vervallen van de behoudzaamheidsreserve van 289.000.

  2. Een stijging van het totale risicobedrag voor het sociaal domein met 295.000, met name door toename van het risico op BUIG.

  3. Het vervallen van het risico van het herstel van de waterschade aan MFA Fudura in Oud Gastel van 110.000, omdat de schade wordt vergoed door de verzekeraar.

Top