1.7.6 Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling

Activiteiten 2019

Wat is er bereikt in 2019?

Een sluitende begroting voor nu en in de toekomst

Doorgaan op de huidige weg.

De Begroting 2019 was structureel sluitend. De Begroting 2020 is structureel sluitend. De provincie Noord-Brabant heeft het repressief toezicht bevestigd.

Streven naar handhaving van het repressief toezicht door de toezichthouder (de provincie Noord-Brabant).

Structurele lasten dekken met structurele baten

Een betere vermogenspositie

Tweemaal de voortgang van de financiële kengetallen controleren (begroting en jaarrekening).

Zowel in de begroting als de jaarrekening zijn de financiële kengetallen opgenomen. De ontwikkeling van de kengetallen treft u aan in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Daar waar mogelijk de solvabiliteit en de schuldquote verbeteren door het verminderen van de schulden (met name de vaste schulden) en het vergroten van het eigen vermogen

De stijging van de lasten voor inwoners en bedrijven blijft beperkt

De jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting is maximaal het inflatiepercentage.

De stijging van de OZB was in 2019 gelijk aan het inflatiepercentage van 2%.

De rioolheffing en de afvalstoffenheffing dekken volledig de kosten.

De rioolheffing en afvalstoffenheffing waren in 2019 op begrotingsbasis kostendekkend.

Het weerstandsvermogen blijft goed

Versterken van het weerstandsvermogen door:

  • het toevoegen van het positieve resultaat van de jaarrekening 2018 aan het eigen vermogen
  • het toevoegen van een eventueel positief resultaat van de ontwikkeling van industrieterrein Borchwerf II aan het eigen vermogen
  • het toevoegen van andere incidentele grote positieve resultaten aan het eigen vermogen

Van het positieve resultaat van 2018 ad 479.562 is 154.062 toegevoegd aan de algemene reserve. Het overige deel is toegevoegd aan twee bestemmingsreserves. Buiten de gebruikelijke toevoegingen aan de reserves (zoals de resultaten uit de bouwgrondexploitaties) waren er geen andere grote incidentele resultaten.

We houden een goede financiële basis en blijven realistisch

Vanuit de adviserende en toetsende rol de uitgangspunten van het financiële beleid bewaken, zoals vastgelegd in centrale en lokale wet- en regelgeving.

Dit is in 2019 gedaan zoals aangegeven.

Financiële middelen goed ramen en deze pas gebruiken als ze zeker zijn.

Dit is in 2019 gedaan zoals aangegeven.

In control blijven op de financiën en een heldere communicatie naar alle partijen

Vergroten van de stabiliteit door samenwerking in De6 verband bij de financiële administratie.

Eind 2018 bleek dat een gezamenlijk project in De6-verband voor vervanging van het financieel pakket niet haalbaar was. De gemeente Halderberge heeft daarom in 2019 besloten een eigen project te starten en over te gaan tot vervanging. Hierbij wordt samengewerkt met de gemeente Moerdijk, die hetzelfde pakket in gebruik heeft.

Implementatie van het softwarepakket Tangelo voor de presentatie van de begroting en de jaarrekening via de website van de gemeente.

De Jaarrekening 2018 is het eerste document dat met Tangelo is gemaakt. Dit ging nog parellel met de oude methode. Vanaf de Zomernota 2019 zijn de bestuursrapportages alleen met Tangelo gemaakt.

Vastleggen van goede afspraken met de Belastingdienst over de fiscale inrichting en beheersing van de financiën van de gemeente.

In 2019 zijn stappen gezet voor verbetering van de fiscale inrichting en beheersing van de financiën. Voor de loonbelasting is onder meer een handboek voor uitvoering van de werkkostenregeling opgesteld en zijn flowcharts gemaakt voor een juiste verwerking van diverse soorten kosten. Voor de omzetbelasting is de onderbouwing van het btw regime per taakveld, project en object vastgelegd. Voor de berekening van het btw regime voor gemengde kosten is aangesloten bij een methode die door de Belastingdienst in algemene zin akkoord is bevonden. De stappen zijn tijdens een bedrijfsgesprek met de Belastingdienst toegelicht.

Top