E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Na het uitbreken van de crisis was de doelstelling een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden en van noodzakelijke (digitale) besluitvorming. Hier zijn de nodige interne maatregelen voor genomen.
Vanaf 23 maart 2020 is onze dienstverlening aangepast. De gemeente is voor publiek alleen op afspraak geopend van 8.30 uur tot 12.00 uur. Vanaf 1 juli 2020 zijn op woensdag de openingstijden aangepast om de dienstverlening zo optimaal vorm te geven. De openingstijden op woensdag zijn van 12.30 uur tot 17.00 uur en van 17.30 uur tot 19:30 uur. Zonder afspraak kan men niet meer in het gemeentehuis terecht, behalve bij de snelbalie. Het gemeentehuis is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 8.30 uur tot 12.00 uur. Deze openingstijden zijn ook in 2021 gecontinueerd.
Daarbij dragen onze medewerkers een mondkapje als zij werkzaam zijn in de hal of door de hal van het gemeentehuis lopen. Inwoners en bezoekers wordt gevraagd een mondkapje te dragen.
Het thuiswerken is ook in 2021 gecontinueerd. Dat betekent dat alleen medewerkers op het gemeentehuis werken die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering, zoals de medewerkers van Burgerzaken, BOA’s en de bodes. De wijkteams blijven telefonisch spreekuur houden van 9.00 uur tot 12.00 uur. Het omgevingsloket is in de ochtend telefonisch bereikbaar. De buitendienst en de medewerkers van handhaving blijven aan het werk.
Thuiswerken
Op 18 augustus 2020 maakte premier Rutte bekend dat thuiswerken voor zolang als nodig de norm blijft. Dat betekent dat ook onze organisatie nog steeds het uitgangspunt van thuiswerken hanteert. Er is iedere dag wel een beperkt aantal medewerkers op kantoor aanwezig. Zij kunnen vanwege hun werkzaamheden dit niet of heel lastig thuis doen (burgerzaken, postverwerking, communicatie, toezichthouders, bestuurders en ondersteuning, ed.).
Communicatie
De gemeente deelt de berichtgeving via de gemeentelijke website en sociale media. Er is een aparte pagina op de gemeentelijke website met alle informatie over COVID-19. Op de webpagina over corona staat ook een apart onderdeel voor informatie voor ondernemers.
Plan voor de herstart 1,5 meter
Er ligt een plan hoe we kunnen werken op het gemeentehuis in de 1,5e meter maatschappij als die versoepeling wordt aangegeven vanuit de Rijksoverheid. Er zijn al een aantal aanpassingen daarvoor gedaan. Zo is er een looproute aangebracht in de publiekshal. Verder is bij alle kantoren aangegeven hoeveel mensen er maximaal aanwezig mogen zijn. Ook de indeling van de raadszaal is aangepast.
Burgerzaken
Vanaf 23 maart 2020 waren de balies van de afdeling Burgerzaken alleen in de ochtend geopend. Op verzoek van inwoners zijn de balies vanaf 1 juli op woensdagmiddag en woensdagavond geopend om zo de dienstverlening zo optimaal vorm te geven.
Veiligheid en handhaving
In Halderberge zijn we sinds juni 2020 overgegaan van handhaving naar regulering. Dit is in overeenstemming met de landelijke richtlijnen. Onze BOA’s stemmen samen met de politie af. Hierin wordt niet alleen nauw samengewerkt met de politie maar ook met de BOA’s van de gemeenten Moerdijk, Rucphen en Roosendaal.
Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het handhaven van de regels. Enkel bij uitzonderlijke situaties treden we op. Daarbij gaan we eerst in gesprek. Deze werkwijze werkt naar behoren. Ondernemers nemen hun verantwoordelijkheid en staan, daar waar nodig, open voor verbeteringen. Uitzonderlijke situaties en excessen zijn daardoor tot op heden uitgebleven.
Sinds 1 december 2020 zijn de noodverordeningen van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant vervangen door de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 en het daaraan gekoppelde Besluit. Op basis van de wet en de regeling wordt er nu gehandhaafd.