E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
0.61 OZB woningen 0.62 OZB niet-woningen | 136 | V | Het is gebruikelijk dat tussen begroting en werkelijkheid verschillen optreden. Bij het opstellen van de begroting wordt zo goed mogelijk rekening gehouden met de factoren die van invloed zijn op de OZB opbrengst, zoals de waarde van de onroerende zaken, verwachte leegstand, verbouwingen en nieuwbouw. Deze zaken kunnen in werkelijkheid anders zijn. U kunt hierbij denken aan een waardeontwikkeling die hoger of lager is dan gemiddeld, verschillen in leegstand, ingediende bezwaren tegen de waarde en vertraging in de bouw of verbouw. Bij de niet-woningen is er differentiatie in het soort gebouwen. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2022 is uitgegaan van een gemiddelde waardestijging van 1,25%. De werkelijke waardestijging was per soort gebouw verschillend. De waardestijging van bedrijven was bijvoorbeeld gemiddeld 2,7%, van agrarische objecten 3,2% en van horeca-objecten 0,2%. Met name dit zorgt bij zowel de OZB opbrengst van gebruikers als van eigenaren van niet-woningen voor de rest van verschillen. Bij de gebruikers speelt daarnaast een lagere leegstand dan geraamd een belangrijke rol. |
0.7 Algemene uitk. en overige uitk. gemeentefonds | 809 | V | Ten opzichte van de raming in de Slotwijziging 2022 zijn de uitkeringen uit het gemeentefonds ca. € 880.000 hoger uitgevallen. Dit verschil bestaat uit een positieve bijstelling van de uitkeringen over 2020 (ca. € 32.000), 2021 (ca. € 31.000) en 2022 (ca. € 817.000). Hiervan heeft ca. € 71.000 betrekking op compensatie voor gemaakte kosten met betrekking tot corona. Bij het onderdeel uitkeringen gemeentefonds in het hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen zijn de verschillen in de uitkeringen uit het gemeentefonds uitgebreid toegelicht. In de bijstelling voor het jaar 2022 zit een bedrag van € 521.000 voor de uit te keren energietoeslag in 2023. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld dit bedrag te reserveren en in 2023 beschikbaar te stellen voor de uit te keren energietoeslag. |
0.8 Overige baten en lasten | -25 | N | Jaarlijks wordt in de begroting een stelpost onderuitputting kapitaallasten van € 25.000 opgenomen. Hiermee wordt ingecalculeerd dat de totale kapitaallasten in een jaar lager zijn dan geraamd omdat investeringen later worden gedaan dan verwacht. In 2022 was dit met name het geval bij wegreconstructies en sportaccommodaties. Tegenover het nadeel op de Algemene dekkingsmiddelen staan dan ook voordelen op (met name) het programma Openbare ruimte en het programma Onderwijs, sport en cultuur. Zie ook de toelichting bij de betreffende programma's en de bijlage Overzicht investeringen. |
33 | V | In de Begroting 2022 is een bedrag van € 100.000 opgenomen voor onvoorziene uitgaven. Gedurende het jaar is hiervan € 67.000 ingezet (zie ook het overzicht post onvoorziene uitgaven). Het resterende bedrag van € 33.000 is niet ingezet. | |
Verschillen in baten en lasten die betrekking hebben op corona | -64 | N | Als gevolg van de coronacrisis zijn gedurende het jaar extra kosten gemaakt. Gemeenten zijn voor deze kosten gecompenseerd door het Rijk. De gemaakte kosten en ontvangen compensatie zijn verrekend met de reserve compensatie coronacrisis. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel op de Algemene dekkingsmiddelen staan voordelen op andere programma's. Voor een nadere toelichting op de lasten en ontvangen compensatie wordt verwezen naar de paragraaf Gevolgen coronacrisis. |
Overige afwijkingen | -17 | N | |
Totaal | 872 | V |