E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Bestuur en burgerzaken
(x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
0.1 Bestuur | -31 | N | Het budget voor de accountantscontrole is overschreden. Dit komt aan de ene kant door een late afrekening van een termijn van de controlekosten over 2021. Aan de andere kant is gebleken dat er in 2022 meerwerk door de accountant is verricht bij de jaarrekeningcontrole 2021 (na fiat van de auditcommissie). Verder is de structurele raming van het bedrag aan accountantskosten abusievelijk niet aangepast aan de overeengekomen auditfee van € 67.500. Voor het jaar 2023 en verder zal bij de Zomernota 2023 voorgesteld worden het budget voor de accountantscontrole structureel te verhogen, gelet op de overeengekomen auditfee en de jaarlijkse indexering vanaf het rekeningjaar 2022. |
1.392 | V | Vanuit de Appa-wetgeving is de gemeente verplicht om een pensioenvoorziening te treffen voor wethouders. In het verleden heeft de gemeente gekozen voor een verzekeringsvorm. Voor het ouderdomspensioen wordt een verzekering niet meer aangeboden en het nabestaandenpensioen is nog maar beperkt te verzekeren. Voor zover de pensioenaanpsraken niet verzekerd zijn, is de gemeente verplicht zelf een voorziening te vormen. Jaarlijks moet deze voorziening op peil gebracht worden op basis van de acuariële waarde berekening. Op basis van de berekening van eind 2021 werd bij de Zomernota 2022 ingeschat dat een storting in de voorziening van ca. € 1,6 miljoen noodzakelijk zou zijn. In 2022 is de rekenrente voor de pensioenen fors gestegen. Hierdoor is het totale risicobedag, ofwel het kapitaal dat nu benodigd is om in de toekomst een (eventuele) uitkering te kunnen voldoen, fors lager is dan bij de Zomernota werd verwacht. De storting in de voorziening bedraagt € 216.000. | |
0.2 Burgerzaken | 86 | V | Het voordeel op Burgerzaken is het totaal van de diverse producten die hier onder vallen. Zo zijn er op het gebied van dienstverlening veel minder kosten gemaakt dan vooraf begroot. Op het gebied van de burgelijke stand zijn meer leges ontvangen dan begroot, wat mede te danken is aan het groter aantal gesloten huwelijken in het na Covid-jaar. Het aantal reisdocumentenaanvragen is iets achter gebleven op wat begroot was voor 2022. Het aantal rijbewijsaanvragen is in 2022 meer dan de prognose vooraf aangaf. Opvallend is hierbij dat er veel arbeidsmigranten hun rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Door de komst van minder asielzoekers in Nederland in de afgelopen 5 jaar is de groep die in aanmerking komt voor naturalisatie een stuk kleiner, daardoor zijn de inkomsten minder dan eerder begroot. |
Directe personele lasten programma Bestuur en burgerzaken | 5 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2022 bedraagt € 241.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 5.000 op het programma Bestuur en burgerzaken staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | 41 | V | |
Totaal | 1.493 | V |