Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Openbare ruimte (x 1.000).

Taakveld

Verschil

V/N

Toelichting

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-38

N

Er zijn eind 2022 meer kosten gemaakt voor advisering als gevolg van de verbouwing van de grote zaal en het herstel van het dak van Fidei et Arti. Deze waren vooraf niet voorzien. De kosten voor verbouwing zijn aan de gemeenteraad voorgelegd, de kosten voor advies zijn daarin niet meegenomen.

2.1 Verkeer en vervoer

92

V

Er is in 2022 een voordeel op de kapitaallasten (rente en afschrijving) van verkeer en vervoer ontstaan doordat er minder is uitgegeven op verschillende projecten dan waarmee rekening was gehouden en doordat diverse investeringen later worden uitgevoerd dan gepland. In de Najaarsnota 2022 is hierover uitgebreid gerapporteerd.

65

V

De werkzaamheden voor de aanpak van asfaltwegen 2022 zijn gecombineerd met de aanpak van wegen 2023. De uitvoering hiervan is voorzien in 2023. In dit budget waren ook de kosten voor toezicht en directie (de zogenaamde VAT kosten) bij uitvoering opgenomen. Doordat de uitvoering in 2023 plaastvindt, zijn de VAT kosten in 2022 lager dan geraamd.

40

V

Als gevolg van de latere levering van materialen is er een voordeel op dit budget ontstaan. De geplande werkzaamheden worden volgens het beleidsplan Civieltechnische kunstwerken verder in 2023 uitgevoerd.

40

V

De werkzaamheden om de aanrijschade aan de brug bij de Poldersdijk in Hoeven te herstellen zijn in 2022 voorbereid, waarna de uitvoering zou starten. Door de late levering van de materialen kon de werkelijke uitvoering pas in 2023 starten. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van 40.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023.

38

V

In 2022 is een budget beschikbaar gesteld voor de inhuur van een verkeerskundige voor diverse verkeers- en parkeeradviezen. Daarnaast is een bedrag beschikbaar gesteld voor het actualiseren van de Kadernota Parkeren en de Mobiliteitsvisie. Een deel van de werkzaamheden wordt in 2023 uitgevoerd. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van 37.725 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023.

30

V

De uitvoering van de motie laaghangend fruit parkeer- en verkeersveiligheid loopt nog door in 2023. Onder andere door middel van burgerparticipatie worden de gewenste maatregelen in kaart gebracht. Een deel van de maatregelen is al met de gemeenteraad gedeeld. De daadwerkelijke uitvoering vind in 2023 plaats. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van 30.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023.

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-21

N

Een overschrijding op de kosten voor snoeien is het gevolg van de uitvoering van noodzakelijkerwijs extra uit te voeren snoeiwerkzaamheden.

21

V

In 2022 is een voordeel ontstaan op het schouwen van sloten. Een gevolg van aanzienlijk minder afvoer van vrijkomend slootmaaisel naar de groencompostering dan vooraf was voorzien. Daarbij is er ook een gunstige prijsafspraak met de verwerker gemaakt. Vooralsnog is hier sprake van een incidenteel voordeel.

109

V

Na een zorgvuldige voorbereiding zijn de baggerwerkzaamheden van de vijvers in de Romelaan in Oudenbosch in december 2022 van start gegaan. Naar verwachting zijn de werkzaamheden medio maart 2023 volledig afgerond. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van 109.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023.

39

V

In 2022 zijn enkele percelen of gedeeltes van percelen verkocht wat leidt tot een incidentele opbrengst. Daarnaast hebben we ook meer inkomsten uit verhuur van gronden ontvangen.

7.2 Riolering

-34

N

Doordat de kosten die betrekking hebben op de rioolheffing in 2022 lager waren dan geraamd, komt ook de Btw-component lager uit. Aangezien de Btw-component wordt meegerekend bij het saldo van de rioolheffing, kan hier een lager bedrag aan worden toegerekend dan geraamd. Dit betekent een budgettair nadeel van 34.000.

Directe personele lasten programma Openbare ruimte

57

V

Het totale verschil op de personele lasten 2022 bedraagt 241.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van 57.000 op het programma Openbare ruimte staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Toerekening personele lasten aan investeringen

-55

N

Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Zoals hierboven aangegeven bij de kapitaallasten, is er minder uitgegeven aan verschillende projecten. Hierdoor kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Hierdoor ontstaat op het programma Openbare ruimte een nadeel van ca. 55.000.

Overige afwijkingen

1

V

Totaal

384

V

Top