E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Zorg jeugd en participatie
(x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 27 | V | Als gevolg van een lagere afrekening over 2021 zijn de kosten voor regionale samenwerking op het gebied van Wmo lager dan geraamd. Dit komt met name doordat de kosten voor juridische ondersteuning lager waren dan verwacht. |
64 | V | Vanaf 2022 is het Werkplein verantwoordelijk voor de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielstatushouders. Van het Rijk is in december 2022 nog een vergoeding ontvangen voor de kosten van de trajecten in het kader van maatschappelijke begeleiding over voorgaande jaren. | |
22 | V | Begin 2022 is de subsidierelatie met St. Dorpshuizen voor het beheer van Het Kompas in Hoeven beëindigd. Aan Drijver en Partners is opdracht gegeven om de overdracht met deze stichting te organiseren en Het Kompas per 1 augustus 2022 over te kunnen dragen aan een nieuw bestuur. Omdat er nog geen nieuw bestuur aanwezig was, heeft Drijver en Partner tijdelijk als interim bestuurder opgetreden. Inmiddels heeft een nieuwe stichting Het Kompas overgenomen en zijn de werkzaamheden van Drijver en Partners voor het interim bestuur afgerond. | |
192 | V | Op basis van het raadsbesluit van 25 mei 2022 is een budget van € 192.000 geraamd voor de sloop van de pastorie en de CDA vleugel in Oudenbosch. De werkelijke sloop heeft vertraging opgelopen, dit vindt in 2023 plaats. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van € 192.000 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2023. | |
6.3 Inkomensregelingen | 16 | V | In de Begroting 2022 is een raming van € 100.000 opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor dubieuze debiteuren. Op basis van de status en ouderdom van de openstaande vorderingen heeft het Werkplein HvWB de noodzakelijke hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken vastgesteld op € 376.000. Na alle mutaties in 2022 bedroeg het restant saldo € 292.000. Dit betekent dat er een bedrag van € 84.000 aan de voorziening is toegevoegd. Ten opzichte van de raming betekent dit een voordeel van € 16.000. |
73 | V | Het verschil tussen de in 2022 gerealiseerde baten en lasten met betrekking tot de gebundelde uitkeringen (BUIG) bedraagt € 312.000 negatief. Dit is een tekort van 4,61% ten opzichte van het ontvangen BUIG budget. In de Begroting is een verschil tussen baten en lasten geraamd van € 385.000 negatief. Het saldo van de verschillen tussen de Begroting en de werkelijke baten en lasten is € 73.000 positief. In de gewijzigde begroting van het Werkplein is gerekend met een afname van het bestand met 1,3%. Uiteindelijk is het uitkeringsbestand over 2022 met 1,1% gedaald. Dat is een iets minder positieve ontwikkeling dan voorzien. De verklaring hiervoor is te vinden in de instroom vanaf juli van 90 statushouders. Omdat eerder de daling boven de 1,3% zat, vallen de kosten nog iets positiever uit dan in de eerdere gewijzigde begroting van 2022. | |
-201 | N | In 2022 is aan 1.242 huishoudens de energietoeslag van € 1.300 uitbetaald. Dit is een bereik van 96% ten opzichte van de door het CBS berekende doelgroep van huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Het door het Rijk beschikbaar gestelde budget was gebaseerd op minder huishoudens. Voor de uitvoeringskosten van het Werkplein is door het Rijk geen apart budget verstrekt. Divosa en de VNG zijn in gesprek met de minister om de tekorten van gemeenten op de energietoeslag 2022 volledig te vergoeden door het Rijk. Hierover is nog geen akkoord bereikt. | |
24 | V | Het aantal verzoeken tot kwijtschelding was in 2022 wat lager dan in 2021 (932 in 2021, 892 in 2022), maar het aantal toegekende verzoeken was nagenoeg gelijk. In 2022 was het werkelijke bedrag aan kwijtschelding ca. € 288.000, maar door een overlopende post van ca. € 43.000 uit 2021 komen de lasten voor 2022 uit op ca. € 246.000. Hierdoor was er ten opzichte van de raming een positief verschil van ca. € 24.000. | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 49 | V | In de Begroting 2022 werd er van uitgegaan dat de ontvangen rijksmiddelen voor re-integratie volledig zouden worden besteed. De kosten van de re-integratieactiviteiten en -trajecten in 2022 (grotendeels uitgevoerd door het Werkplein HvWB) zijn lager geweest dan de beschikbare middelen. Er resteert een bedrag van € 49.000. De belangrijkste oorzaken hiervan is met name een lagere inzet op leerwerktrajecten dan verwacht. |
43 | V | Bij de invoering van de nieuwe Wet Inburgering is voor de begroting van het Werkplein een inschatting gemaakt van de uitvoeringskosten zoals huisvesting, ict kosten, facilitaire kosten, communicatie e.d. Omdat het personeel uit de eigen organisatie van het Werkplein is ingezet zijn hiervoorgeen separate kosten meer aan inburgering toegerekend. Inmiddels is ook afgesproken om de uitvoeringskosten (dus personeel en overige kosten) te integreren in de bedrijfsvoering van het Werkplein. | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 26 | V | Op basis van het werkelijk aantal gereden ritten en kilometers zijn de kosten van de kosten van het Wmo vervoer (deeltaxi) € 26.000 lager dan geraamd. |
19 | V | In november 2020 heeft het Rijk de gemeenten gevraagd om ouders die gedupeerd zijn door de kinderopvangtoeslagaffaire, te ondersteunen bij problemen die zijn ontstaan door de affaire. Via de Belastingdienst zijn gegevens van gedupeerde Halderbergse inwoners verstrekt aan de gemeente. Vanuit het Rijk wordt compensatie ontvangen op basis van een normbedrag voor de drie stappen van hulp (brief of eerste gesprek/vervolggesprek/plan van aanpak). Voor onze gemeente komt dit per saldo neer op een compensatie in 2022 van ca. € 19.000. De meedenkcoaches hebben deze werkzaamheden binnen hun reguliere taken uitgevoerd. | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -97 | N | De uitgaven voor jeugdzorg waren in 2022 € 97.000 hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. De hogere kosten in 2022 zijn met name het gevolg van een toename in de laagcomplex jeugdzorgarrangementen. Bij jeugdzorg plus en het LTA (landelijk transitie arrangement) zien we juist een afname van de kosten. Dit past in de regiovisie waarbij jeugdhulp zo veel mogelijk door regionale aanbieders wordt geboden en slechts in uitzonderlijke situatie wordt opgeschaald naar specialistische hulp. |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 39 | V | De regiogemeenten hebben in 2017 afgesproken dat de extra middelen voor de mensen met een licht verstandelijke beperking die een beschermde woonomgeving nodig hebben (LVB-middelen) die aan lokale gemeenten worden uitgekeerd, worden toegevoegd aan de regionale middelen. Op basis van de prognose wordt ieder jaar opnieuw bekeken of dit nog nodig is. In 2022 zijn de LVB-middelen slechts deels nodig geweest voor de regionale uitvoering van maatschappelijke opvang en OGGZ. |
7.1 Volksgezondheid | 59 | V | Het voordeel op volksgezondheid bestaat uit diverse voordelen. Het preventieakkoord is uitgevoerd zonder dat daarvoor de volledige rijksbijdrage nodig was. Deze rijksbijdrage is in oktober 2022 nog verhoogd met € 2.447. De rijksbijdrage voor Kansrijke Start is voor 2022 en 2023 in 1 keer in 2022 aan de gemeente uitbetaald. Nieuwe interventies in het kader van Kansrijke Start zijn in 2022 nog niet uitgevoerd in afwachting van scholing van de zorgprofessionals en het inrichten van de aanmeldroute e.d. Een aantal trainingen is niet of deels uitgevoerd vanwege te weinig aanmeldingen. Het consultatiebureau is eind 2022 naar een nieuwe accommodatie gegaan. Dit betekende beperkte hogere huisvestingslasten voor 2022. De GGD heeft die voor eigen rekening genomen. |
Verschillen in baten en lasten die betrekking hebben op corona | 19 | V | Als gevolg van de coronacrisis zijn gedurende het jaar extra kosten gemaakt. Gemeenten zijn voor deze kosten gecompenseerd door het Rijk. De gemaakte kosten en ontvangen compensatie zijn verrekend met de reserve compensatie coronacrisis. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staan voordelen op andere programma's. Voor een nadere toelichting op de lasten en ontvangen compensatie wordt verwezen naar de paragraaf Gevolgen coronacrisis. |
Directe personele lasten programma Zorg, jeugd en participatie | 108 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2022 bedraagt € 241.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 108.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | 136 | V | |
Totaal | 618 | V |