In de Programmabegroting 2023 zijn in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing de 10 grootste risico’s opgenomen en toegelicht. In deze paragraaf wordt een terugblik gegeven op bestaande risico’s uit de Programmabegroting 2023.

Terugblik risico’s

In de Programmabegroting 2023 waren de volgende 10 grootste risico’s opgenomen.

Risico

Risicobedrag

Tekort jeugdzorg

903.000

CAO en andere loonontwikkelingen

368.000

Tekort Wmo begeleiding

331.000

Tekort Wmo huishoudelijke ondersteuning

331.000

Stijging materiaalkosten investeringen

303.000

Wateroverlast

247.000

Tekort BUIG

200.000

Tekort Wmo voorzieningen

125.000

Schade aan wegen agv omleidingsroutes en sluipverkeer

125.000

Vorst- en dooischade

124.000

Tekort jeugdzorg

Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg. Het tekort op jeugdzorg bedroeg in 2023 324.000 ten opzichte van de raming. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de verschillenanalyse in het programma Zorg, jeugd en participatie.

CAO en andere loonontwikkelingen

Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. In de meerjarenraming 2023 - 2026 is, in afwachting van een nieuwe cao, een loonstijging van 3% per jaar in 2023 en 2024 en 1,5% per jaar vanaf 2025 opgenomen. Op basis van de cao gemeenten 2023 bedroeg de loonstijging voor 2023 (gemiddeld) 7,7%. In de Zomernota 2023 is het budget voor salariskosten hiervoor met ca. 776.000 verhoogd.

Tekort Wmo begeleiding

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor begeleiding. Het tekort op Wmo begeleiding bedroeg in 2023 34.000 ten opzichte van de raming.

Tekort Wmo hulp bij het huishouden

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening hulp bij het huishouden een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor hulp bij het huishouden. Het tekort op Wmo hulp bij het huishouden bedroeg in 2023 24.000 ten opzichte van de raming.

Stijging materiaalkosten investeringen

Door de huidige marktsituatie, met name als gevolg van de oorlog in Oekraïne, stijgen de materiaal- en brandstofkosten bij aannemers en leveranciers. Het risico bestaat dat de investeringskredieten die in het Investeringsprogramma zijn opgenomen niet meer toereikend zijn om de geplande werkzaamheden binnen het geraamde bedrag uit te kunnen voeren.

Wateroverlast

Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijkgebiedneemtdaarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. In 2023 hebben zich geen gevallen van wateroverlast voorgedaan.

Tekort BUIG

Van het rijk wordt een gebundelde uitkering (BUIG) ontvangen voor de uitvoering van de Particiaptiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Omdat de uitvoering hiervan een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 7,5% van de rijksbijdrage. Bij een (stuctureel) tekort van meer dan 7,5% kan een beroep worden gedaan op de vangnetregeling. Het tekort op de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ bedroeg in 2023 8.000 ten opzichte van de raming. Ten opzichte van de ontvangen rijksbijdrage was er in 2023 een tekort van 5,51%.

Tekort Wmo voorzieningen

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorzieningen (woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelen) een openeinde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor Wmo-voorzieningen. In 2023 is de Wmo voorzieningen binnen het beschikbare budget uitgevoerd.

Schade aan wegen als gevolg van omleidingsroutes en sluipverkeer

Door reconstructies aan wegen kunnen schades ontstaan aan die wegen die worden aangewezen als omleidingsroute bij deze werkzaamheden. Daarnaast worden wegen ook gebruikt door sluipverkeer omdat het verkeer naast de omleidingsroutes haar eigen weg kiest. Met deze mogelijke schades is geen rekening gehouden in de begroting maar vormt wel een risico. In 2023 is er onderhoud aan de N640 geweest waarbij een gedeelte van het verkeer een weg is gaan zoeken in de polder. Relatief gezien heeft dit niet veel meer schade gegeven wat ook aanwijsbaar is aan dit extra verkeer.

Vorst en dooischade

Jaarlijks is er financieel ruimte voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen, verhardingen en kunstwerken. In de begroting is geen rekening gehouden met mogelijke schades als gevolg van een dergelijke weersomstandigheden. Die hebben zich tot op heden nog niet voorgedaan, maar vormen wel een risico. In 2023 is door vorst en dooi geen schade van betekenis geweest.

Top