E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Openbare ruimte (x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 71 | V | Bij het vaststellen van het MJOP is voor 2024 een budget van € 91.000 opgenomen voor tijdelijke gebouwen, oa. Lindelommer, Vossenberg, All In one, Bibliotheek Hoeven. Dit betreft een noodbudget indien er voor bijvoorbeeld dakreparaties, aanpassingen aan CV installaties, etc. In 2024 zijn er minder acties, storingen of herstelwerkzaamheden geweest. |
2.1 Verkeer en vervoer | 27 | V | De OZB aanslagen voor wegen zijn in 2024 lager uitgevallen dan in 2023. In 2023 moest er een bedrag van € 239.600 betaald worden, en in 2024 € 208.100. Deze aanslagen zijn doorberekend aan de verschillende taakvelden, en dit levert hier een voordeel van ca. € 27.000 op. |
19 | V | Met de voorbereidende werkzaamheden voor het onderhoud aan de verkeersborden is het contact gezocht met de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd). Deze organisatie bereidt de werkzaamheden voor, echter heeft het verloop van de voorbereiding en de facturatie op zich laten wachten. Hierdoor is het budget, wat bij de Najaarsnota 2024 bijgeraamd was, niet volledig benut. | |
33 | V | De kosten voor het onderhoud van bermen zijn lager dan geraamd. Met name door het zeer natte voorjaar / eerste half jaar van 2024. De aanpak van bermen is daardoor verlaat en gebleven bij minder onderhoud. Normaal gesproken wordt kort na de winter en in het vroege najaar onderhoud uitgevoerd. | |
141 | V | Een aantal uitgaven uit het beleidsplan wegen zijn gekoppeld aan werkzaamheden waarbij meerdere partijen een beslissing moeten geven en/of een vergunning moeten afgeven, zoals Prorail of buurgemeenten. Het blijft lastig om deze partijen ook zo mee te krijgen dat de uitgaven ook in het desbetreffende jaar worden gedaan. Ook de doorlooptijden voor voorbereidende werkzaamheden (bestekken, onderzoeken etc) lopen steeds verder op. | |
19 | V | De reden voor de extra inkomsten is tweeledig. Enerzijs door langere trace's en anderzijds door meer vergunningen, toestemming en verleende instemmingen. Er zijn dus meer activiteiten geweest op het gebied van kabels en leidingen, en dus ook meer ontvangsten. | |
78 | V | In 2024 is een budget van € 77.500 geraamd voor het vervangen van de palen van het remmingwerk onder de Markbrug. Een deel van deze palen staan op grondgebied van de gemeente Moerdijk. De totale kosten voor het vervangen van alle palen zijn geoffreerd op € 155.000. Voor beide gemeentes zal dit dan een kostenpost zijn van € 77.500. Bij de gemeente Moerdijk is er nog geen zekerheid gegeven wanneer zij de palen willen vervangen. Gemeente Halderberge is voornemens om dit in 2025 aan te pakken. Er bestaat namelijk een risico dat de kosten hoger worden als er dit niet op tijd aangepakt wordt. De gemeente Halderberge overweegt om de werkzaamheden binnen de gemeentegrenzen uit te gaan voeren. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het budget van € 77.500 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2025. | |
-129 | N | De ramingen voor de energielasten voor de openbare verlichting zijn bij de Zomernota aangepast. Hierbij is gekeken naar het verbruik van 2023 en de nieuwe tarieven van elektra voor 2024. Uit de afrekening van 2024 is gebleken dat het verbruik in 2024 hoger was dan in 2023. Met name hierdoor wijken de werkelijke kosten af van de raming. | |
37 | V | De realisatie van 3 nieuwe bushaltes op Borchwerf (nieuwe route in de busconcessie) waren voorzien van eind 2024, maar hierover is nog geen overleg geweest met Arriva. Dit staat nu op de planning voor de eerste helft van 2025. | |
31 | V | VVN Halderberge heeft vanwege capaciteitsproblemen veel minder activiteiten kunnen verrichten. We gaan de komende tijd met VVN bekijken hoe we de capaciteit bij VVN kunenn vergroten. Daarnaast hebben we vanwege een capaciteitstekort afgelopen jaar zelf ook geen campagnes kunnen uitvoeren. Onze nieuwe collega gaat dit met ingang van 2025 oppakken. | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 58 | V | De kosten voor het onderhoud van sloten en watergangen zijn lager dan geraamd. Het betreft enerzijds onderhoudswerkzaamheden die in de periode november/december worden uitgevoerd. Er is een gepland werk in het najaar van 2024 niet uitgevoerd, gelet op de terreingesteldheid. Dit werk wordt in de periode februari/maart 2025 uitgevoerd. Het resterende overschot komt door lagere kosten voor stortrecht. Normaliter is het resterende budget volledig benodigd voor de afvoer en verwerking van het vrijkomende slootvuil uit de sloten. De sloten worden in november/december uitgemaaid. Het maaisel komt op de kant in de berm te liggen en wordt normaliter na enkele weken afgevoerd. Echter het afvoeren heeft om organisatorische redenen, eind 2024, niet plaats gevonden. Het vrijkomende slootvuil is in januari 2025 afgevoerd naar de verwerker. |
-26 | N | De kosten voor het onderhoud van openbaar groen zijn hoger dan geraamd. Er is onvoldoende rekening gehouden met de extra bijkomende vierkante meters te maaien gazon in 2024. In totaliteit zijn de gazons in 2024 in oppervlakte uitgebreid met 7.041 m2. | |
Rente | 251 | V | Voor de toerekening van rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten- en baten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de Begroting 2024 bedroeg dit gemiddelde percentage 1,5%. Doordat de gerealiseerde rentelasten in 2024 lager waren dan geraamd, is het rentepercentage in de Jaarrekening 2024 gecorrigeerd naar 0,33%. Voor een nadere toelichting op de rente wordt verwezen naar de paragraaf financiering. Op het programma Openbare ruimte ontstaat hierdoor een voordeel van € 251.000. |
Onderhoud gebouwen | -74 | N | Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Meerjaren Onderhoudsplanning 2023-2027 vastgesteld. Hierbij is besloten om per jaar € 75.000 te besparen op het onderhoud. Voor elk gebouw is de storting in de voorziening gemeentelijke eigendommen hierdoor iets lager dan geraamd. Dit leidt tot een voordeel op de taakvelden van de verschillende gebouwen en een nadeel op het taakveld onderhoud gebouwen. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel op het programma Openbare ruimte staan voordelen op andere programma's. |
Toerekening personele lasten aan investeringen | -95 | N | Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Omdat er in 2024 minder is uitgegeven aan verschillende projecten dan geraamd, kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Dit leidt ook tot een lagere toevoeging aan de reserve flexibe schil. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel van € 95.000 op het programma Openbare ruimte staat een voordeel op overhead. |
Directe personele lasten programma Openbare ruimte | 88 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2024 bedraagt € 12.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 88.000 op het programma Openbare ruimte staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | 59 | V | |
Totaal | 588 | V |