E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
De gemeente zorgt voor het wekelijks ophalen van het huisvuil. Via de afvalstoffenheffing worden de kosten verbonden aan het inzamelen en het verwerken van het huisvuil verhaald op de inwoner. Sinds 1 januari 2014 hanteert de gemeente Halderberge gedifferentieerde tarieven voor de afvalstoffenheffing (ofwel diftar). Door afval goed te scheiden en de containers minder vaak aan straat te zetten kunnen inwoners van de gemeente zelf invloed uitoefenen op de variabele kosten. Op basis van de verwachtingen van lagere kosten door betere scheiding en het aantal keren dat de containers gemiddeld aan straat worden gezet, is het tarief berekend. Als uitgangspunt is het principe van 100% kostendekkendheid gebleven, waarbij de geraamde totale opbrengst net zo hoog is als de geraamde kosten. In de raadsvergadering van oktober 2019 heeft de gemeenteraad het Afvalbeleid gemeente Halderberge 2019 – 2022 vastgesteld. De afvalstoffenheffing voor 2020 is berekend met inachtneming van dit afvalbeleid.
Bij de berekening van de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Particuliere huishoudens, die de gelegenheid wordt geboden huishoudelijk afval aan te bieden, betalen voor het feit dat de vuilophaaldienst langskomt om afval op te halen. Ook wanneer geen afval wordt aangeboden, is er een betalingsplicht. Het gebruik van een pand is dus bepalend voor de belastingplicht.
Bij het berekenen van het tarief voor de afvalstoffenheffing worden diverse kosten meegenomen. Allereerst vanzelfsprekend de directe kosten die verbonden zijn aan het ophalen van huishoudelijk afval. Dit betreft met name de kosten die door Saver in rekening worden gebracht. Ook kosten die daar rechtstreeks mee verbonden zijn, zoals het stortrecht, de milieustraat en andere verwerkingskosten worden volledig meegenomen. Verleende kwijtscheldingen worden voor 60% meegenomen in de heffing, aangezien het aandeel afvalstoffenheffing hierin ongeveer dit percentage bedraagt. Het vegen van de straten wordt voor 40% meegenomen in de heffing. Het aandeel zwerfafval en -vuil in het straatafval is iets minder groot dan het aandeel bladafval. Een percentage van 40% wordt redelijk geacht voor dit aandeel. Voor de toerekening van de kosten van de overhead is een berekening uitgevoerd zoals aangegeven bij de algemene uitgangspunten voor de toerekening van indirecte kosten. Het percentage overhead bedraagt 1,85%.
Vanuit de rijksoverheid wordt per ton restafval een verbrandingsbelasting opgelegd. Sinds 2019 bedraagt deze € 32,12 per ton.
Medio 2019 is het nieuwe grondstoffencentrum in gebruik genomen. Het tarief voor het aanbieden van restafval is opgenomen in de verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing. De vervaardiging van het grondstoffencentrum heeft geleid tot een stijging van de exploitatiebijdrage met € 7 per aansluiting. Deze verhoging is meegenomen in de tarieven voor 2020.
Met inachtneming van het voorgaande zijn de tarieven voor 2020 als volgt:
Afvalstoffenheffing | 2019 | 2020 | Verschil |
Vast tarief per aansluiting* | € 160,80 | € 167,28 | 4,03% |
Tarief per lediging 240-liter container | € 8,20 | € 9,82 | 19,76% |
Opslag 14-20 ledigingen | - | € 2,50 | - |
Opslag 21-26 ledigingen | - | € 5,00 | - |
Tarief per lediging 140-liter container | € 4,78 | € 5,73 | 19,87% |
Opslag 14-20 ledigingen | - | € 1,25 | - |
Opslag 21-26 ledigingen | - | € 2,50 | - |
Inworp ondergrondse afvalcontainer | € 1,37 | € 1,64 | 19,71% |
Opslag 46-100 stortingen | - | € 0,40 | - |
Opslag 101 en meer stortingen | - | € 0,80 | - |
* De tarieven in de tabel zijn gebaseerd op 100% kostendekkendheid, waarbij rekening is gehouden met het feit dat het vaste tarief deelbaar moet zijn door 12. Dit in verband met de maandelijkse verrekening van aanslagen wegens vestiging of vertrek van personen.
Op basis van het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid is de totale opbrengst voor de afvalstoffenheffing in 2020 geraamd op ca. € 3.730.000.
Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het verschil tussen de werkelijke baten en lasten verbonden aan de afvalstoffenheffing verrekend met de Voorziening overschotten afvalstoffenheffing. Momenteel is deze voorziening 0 en kan een eventueel tekort dus niet worden verrekend. Bij het opstellen van de Jaarrekening 2019 zal op basis van het resultaat over dat jaar blijken of er een overschot of tekort is en of er een bedrag kan worden gestort in de voorziening.