3.2.11 Samenvatting en conclusie financiële positie

Financieel beeld 2023 – 2026

Op 14 juli 2022 heeft de gemeenteraad de Zomernota 2022, met daarin de Kadernota 2023, vastgesteld. Bij de Zomernota 2022 werd voor de jaren 2023 tot en met 2026 een positief sluitende begroting verwacht.

Na de vaststelling van de Zomernota 2022 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan, waardoor het financieel beeld voor de jaren 2023-2026 is gewijzigd ten opzichte van de Zomernota 2022. In de uiteenzetting financiële positie zijn alle mutaties ten opzichte van de Zomernota 2022 toegelicht. Hierbij is ook een aantal onzekerheden uit de Zomernota verder geconcretiseerd. Enkele onderwerpen worden nog verder uitgewerkt en zijn als PM-post opgenomen.

In de voorliggende Programmabegroting 2023 sluiten zowel het begrotingsjaar 2023 als de meerjarenraming 2024 – 2026 met een positief saldo.

Samenvattend ontstaat voor de jaren 2023 – 2026 het volgende beeld.
2023: 316.000 positief
2024: 2.092.000 positief
2025: 3.665.000 positief
2026: 735.000 positief

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. Zoals in de Zomernota 2022 is aangegeven, heeft er naast een inventarisatie van nieuwe risico’s ook een herijking van de bestaande risico’s plaatsgevonden.

Het weerstandsvermogen is gestegen ten opzichte van de Begroting 2022 en blijft in de categorie hoog. De ratio van het weerstandsvermogen is voor 2023 berekend op 4,57.

De lokale lasten

In de paragraaf lokale heffingen wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende lokale lasten en de lastendruk voor de inwoners. In het bestuursakkoord 2022 – 2026 is aangegeven dat Halderberge de ambitie houdt om voor de totale lastendruk één van de goedkopere woongemeenten van de regio te blijven.

  • Om de stijging van de lastendruk voor huishoudens te beperken, is het OZB-tarief voor woningen niet geïndexeerd met het inflatiepercentage van 4%, maar juist verlaagd met 1%;
  • De tarieven van de afvalstoffenheffing zijn gebaseerd op het gemiddeld aantal van 10 ledigingen per jaar voor een 140-liter container en 12 ledigingen per jaar voor een 240-liter container. Voor het aantal inworpen in een ondergrondse container is uitgegaan van 46. Hierbij is tevens uitgegaan van het nieuwe afvalbeleidsplan dat in oktober 2019 door uw raad is vastgesteld.
    In het collegewerkprogramma is een structureel budget van 50.000 per jaar opgenomen voor het ondergronds brengen van milieuparkjes. Om de stijging van de lastendruk voor de inwoners van Halderberge te beperken worden deze kosten voor 2023 incidenteel niet doorgerekend in de afvalstoffenheffing. Hiermee wordt voor dit onderdeel eenmalig de 100% kostendekkendheid losgelaten. Vanaf 2024 worden deze kosten meegenomen in het nieuw op te stellen afvalbeleidsplan.
  • De rioolheffing wordt gebaseerd op het in september 2019 vastgestelde Gemeentelijk Riolerings Plan. Om de stijging van de lastendruk voor de inwoners van Halderberge te beperken wordt in 2023 een aanvullend bedrag van 97.000 onttrokken aan de voorziening overschotten riolering. Hiermee wordt de voorziening overschotten riolering ingezet om de stijging van de tarieven van de rioolheffing te beperken.

Voor meerpersoonshuishoudens met een eigen woning stijgen de woonlasten in 2023 met 3,52% ten opzichte van 2022. Voor eenpersoonshuishouden is dat 2,01%. Voor huishoudens met een huurwoning stijgen de woonlasten ten opzichte van 2022 met resp. 5,79% voor meerpersoonshuishoudens en 3,95% voor éénpersoonshuishoudens. 

Financiële kengetallen

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt uitgebreid ingegaan op de volgende wettelijk verplichte kengetallen.

  • netto schuldquote & de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen;
  • solvabiliteitsratio;
  • structurele exploitatieruimte;
  • grondexploitaties;
  • belastingcapaciteit.

Zoals in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is opgenomen, geven deze kengetallen een beeld dat vergelijkbaar is met voorgaande jaren. De gemeente Halderberge is qua financiële vermogenspositie nog niet op het gewenste punt.

Slotconclusie

De Programmabegroting 2023 laat een positieve ontwikkeling zien. Zowel het begrotingsjaar 2023 als de meerjarenraming 2024 - 2026 sluiten met een positief saldo. De ambities uit het collegewerkprogramma 2022-2026, Samen aan de slag! zijn financieel vertaald in de begroting en er is voor zover mogelijk rekening gehouden met de onzekerheden door de stijgende kosten voor investeringen en energie voor gemeentelijke gebouwen en openbare verlichting.

Het begrotingssaldo voor het jaar 2023 en de meerjarenraming 2024-2026 biedt ook de ruimte om de PM-posten die in de begroting zijn opgenomen, in de komende periode concreet in te vullen.

Het overzicht incidentele baten en lasten laat zien dat de begroting ook reëel en structureel sluitend is en het weerstandsvermogen blijft in de categorie hoog.

De stijging van de lokale lasten wordt beperkt gehouden, door een verlaging van het OZB-tarief en het beperken van de tariefstijging van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing

In het collegewerkprogramma 2022-2026, Samen aan de slag! is als doelstelling opgenomen dat de gemeente streeft naar een solvabiliteit van minimaal 20%. Tweemaal per jaar, bij de jaarrekening en bij de begroting, wordt de voortgang getoetst door middel van de financiële kengetallen. De kengetallen schuldquote en solvabiliteit worden in grote mate beïnvloed door het investeringsprogramma. Dat is de komende jaren erg omvangrijk, waardoor er vooralsnog geen verbetering ontstaat in de ontwikkeling van de kengetallen.

Top