In onderstaande tabel is het totale risicobedrag weergegeven (x 1.000).

Risico's

Risico-bedrag

Incidentele risico's

423

Structurele risico's

3.754

Totaal risicobedrag

4.177

Waarvan risico's sociaal domein

2.320

De 10 grootste risico's worden hierna toegelicht.

Risico

Risico-bedrag

Tekort jeugdzorg

752

Tekort BUIG

744

CAO en andere loonontwikkelingen

334

Tekort Wmo begeleiding

308

Tekort Wmo hulp bij het huishouden

284

Wateroverlast

237

Stijging van het rentepercentage over het geïnvesteerde vermogen

124

Schade aan wegen agv omleidingsroutes en sluipverkeer

120

Vorst- en dooischade

119

Tekort Wmo voorzieningen

118

Tekort jeugdzorg

Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg.

Tekort BUIG

Van het rijk wordt een gebundelde uitkering (BUIG) ontvangen voor de uitvoering van de Particiaptiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Omdat de uitvoering hiervan een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 7,5% van de rijksbijdrage. Bij een (stuctureel) tekort van meer dan 7,5% kan een beroep worden gedaan op de vangnetregeling.

CAO en andere loonontwikkelingen

Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De cao voor gemeenteambtenaren is per 1 januari 2021 afgelopen. De VNG en de vakbonden zijn in overleg over een nieuwe cao. In de huidige meerjarenraming is vanaf 2021 een loonsverhoging opgenomen van 1,5% per jaar. Bij de uitgangpunten voor de Programmabegroting 2022 wordt voorgesteld bij de opstelling van de meerjarenbegroting 2022 – 2025 de geraamde loonsverhoging, in afwachting van de nieuwe cao, te handhaven op 1,5% per jaar, gelijk aan het inflatiepercentage. Een extra loonstijging van 1% betekent voor Halderberge een structurele stijging van de loonkosten met ca. 146.000 per jaar.

Tekort Wmo begeleiding

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor begeleiding.

Tekort Wmo hulp bij het huishouden

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening hulp bij het huishouden een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor hulp bij het huishouden.

Wateroverlast

Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijk gebied neemt daarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De gevolgen van waterlast kunnen zijn:

  • Verzakkingen van wegen als gevolg van uitspoeling.
  • Herstellen verzakkingen en breuken in het riool.
  • Schoonmaken van ondergelopen gebieden.
  • Inzet van pompen voor het wegpompen van water in de ondergelopen gebieden.
  • In ernstige gevallen evacueren en opvangen bewoners.

In de begroting is geen rekening gehouden met deze gebeurtenissen. Wel zijn er middelen voor het onderhoud aan wegen en riolering ter voorkoming van mogelijke overlast. Weersomstandigheden blijven echter een risico.

Schade aan wegen als gevolg van omleidingen en sluitroutes

Door reconstructies aan wegen kunnen schades ontstaan aan die wegen die worden aangewezen als omleidingsroute bij deze werkzaamheden. Daarnaast worden wegen ook gebruikt door sluipverkeer omdat het verkeer naast de omleidingsroutes haar eigen weg kiest. Met deze mogelijke schades is geen rekening gehouden in de begroting maar vormt wel een risico.

Vorst- en dooischade

Jaarlijks is er financieel ruimte voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen, verhardingen en kunstwerken. In de begroting is geen rekening gehouden met mogelijke schades als gevolg van een dergelijke weersomstandigheden. Die hebben zich tot op heden nog niet voorgedaan, maar vormen wel een risico.

Tekort Wmo voorzieningen

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorzieningen (woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelen) een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor Wmo-voorzieningen.

Stijging van het rentepercentage over het geïnvesteerde vermogen

Voor 2021 en verder wordt er binnen de grex-berekeningen rekening gehouden met het rentepercentage van 0,76%. Het uitgangspunt voor de berekening van het risico is dat dit percentage met maximaal 2% toeneemt tot 2,76%. Op basis van dit percentage is in beeld gebracht welk gevolg dit heeft op de contante waarde van alle projecten binnen de grondexploitaties.

Overige risico's

Gevolgen coronacrisis

De risico's van de coronacrisis zijn niet opgenomen in de tien grootste risico's. Het betreft met name incidentele risico's voor 2021. De berekening van de weerstandsratio heeft betrekking op 2022. Voor een toelichting op de (financiële) risico's van de coronacrisis verwijzen wij u naar hoofdstuk 3 van deze Zomernota.

Top