Voor diensten die door of vanwege het gemeentebestuur worden verleend, kunnen rechten worden geheven. Hieronder vallen onder meer de rechten voor administratieve diensten, ook wel leges genoemd. Bekende leges zijn de leges voor paspoorten, de leges voor rijbewijzen en de aan bouwen gerelateerde leges.

De tarieventabel is opgedeeld in drie titels, algemene dienstverlening (titel 1), dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving (titel 2) en dienstverlening vallend onder de dienstrichtlijn (titel 3). Voor titels 1 en een groot deel van titel 2 geldt dat de opbrengsten per titel op begrotingsbasis niet hoger mogen zijn dan de opbrengsten (maximaal 100% kostendekkend). Voor de leges van titel 3 geldt dat deze per hoofdstuk van die titel op begrotingsbasis niet meer dan kostendekkend mogen zijn.

Opbrengst leges 2019

De volgende tabel laat de begrote en gerealiseerde opbrengst in 2019 zien (x 1.000).

Opbrengst Leges

Primaire begroting 2019

Begroting 2019 incl. wijziging

Realisatie 2019

Verschil

V/N

Leges algemene dienstverlening

543

432

462

30

V

Leges Omgevingsvergunningen

1.109

1.109

1.121

12

V

Leges Europese dienstenrichtlijn

31

31

27

-3

N

Totaal Leges

1.683

1.572

1.610

39

V

Bovenstaand overzicht laat verschillen zien tussen de begrote en werkelijke opbrengst. Vooraf is niet altijd goed in te schatten hoe de vraag zich zal ontwikkelen.

Het verschil bij de algemene dienstverlening is een optelsom van de leges voor dienstverlening door burgerzaken, leges voor werkzaamheden in de openbare ruimte (bijv. door nutsbedrijven), leges voor verkeer en vervoer (bijv. gehandicaptenparkeerkaarten) en leges voor enkele andere diensten (bijv. stookontheffingen). De positieve uitschieters waren er met name bij de leges voor afgifte van rijbewijzen en leges voor naturalisatie.

De leges voor de fysieke leefomgeving, waaronder de leges voor omgevingsvergunningen, waren nagenoeg gelijk aan de raming.

De leges inzake de Europese dienstenrichtlijn betreffen met name de diensten die voortkomen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de bijzondere wetten. Ook hier geldt dat het vooraf lastig is om goed in te schatten hoeveel aanvragen er binnen gaan komen wat de leges zullen worden. Het verschil tussen de raming en de realisatie was minimaal.

Top