E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Zorg jeugd en participatie
(x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -44 | N | Vanwege beleidsveranderingen bij huishoudelijke ondersteuning en het pgb beleid huishoudelijke ondersteuning en begeleiding hebben we in 2019 meer bezwaren ontvangen. Hierdoor is Schulinck vaker ingezet voor de juridische ondersteuning bij de afhandeling van bezwaarschriften. |
6.3 Inkomensregelingen | 119 | V | In de Begroting 2019 is een raming van € 100.000 opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor dubieuze debiteuren. Op basis van de status en ouderdom van de openstaande vorderingen heeft het Werkplein HvWB de noodzakelijke hoogte van de voorzieining dubieuze debiteuren sociale zaken vastgesteld op € 401.000. Na alle mutaties in 2019 bedroeg het restant saldo € 420.000. Dit betekent dat er geen toevoeging aan de voorziening nodig is, maar dat een bedrag van € 19.000 uit de voorziening kan vrijvallen. |
146 | V | Het verschil tussen de in 2019 gerealiseerde baten en lasten met betrekking tot de gebundelde uitkeringen (BUIG) bedraagt € 526.000 positief. Dit is een overschot van 7,82% ten opzichte van het ontvangen BUIG budget. In de Begroting is een verschil tussen baten en lasten geraamd van € 379.000 positief. Het saldo van de verschillen tussen de Begroting en de werkelijke baten en lasten is € 146.000 positief. Het positieve verschil ten opzichte van de Begroting wordt veroorzaakt door een daling van het aantal bijstandsontvangers in het tweede half jaar van 2019. | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 45 | V | In de Begroting 2019 werd er van uitgegaan dat de ontvangen rijksmiddelen (aangevuld met € 75.000 vanuit het college- werkprogramma) voor re-integratie volledig zouden worden besteed. De kosten van de re-integratieactiviteiten en -trajecten in 2019 (grotendeels uitgevoerd door het Werkplein HvWB) zijn lager geweest dan de beschikbare middelen. Er resteert een bedrag van € 45.000. |
26 | V | In 2019 is van het Rijk een bedrag van € 35.000 ontvangen voor de veranderopgave inburgering. Deze middelen zijn deels benut voor de inzet van de projectleider en het organiseren van werkbezoeken. In 2020 zal een proeftuin worden gedraaid met de nieuwe aanpak inburgering en wordt een nieuwe projectleider gezocht om dit traject te begeleiden. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld het resterende budget van € 25.985 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2020. | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -42 | N | In 2019 hebben we meer aanvragen voor woningaanpassingen ontvangen dan was voorzien. Hierbij waren ook enkele grotere/duurdere woningaanpassingen. Dit is een gevolg van het rijksbeleid wat inzet op het langer zelfstandig wonen in de wijk. |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 21 | V | Door de overgang van de Kredietbank West-Brabant naar Plangroep zijn in 2019 minder kosten gemaakt. De cursus Rondkomen met inkomen is in eigen beheer opgezet en gepresenteerd, hiervoor heeft geen inhuur vanuit de Kredietbank plaatsgevonden. Ook was het aantal aanmeldingen voor een traject schuldhulpverlening lager omdat de vrijwilligers veel werk opvingen, zoals administratie ordenen, budgetcoaching en betalingsregelingen met instanties. |
-136 | N | We zien tweede helft van 2019 nog een lichte stijging in de aanvragen begeleiding. Deze stijging lijkt eind 2019 af te vlakken. De inzet van begeleiding groep neemt toe en ook de inzet van begeleiding regulier neemt licht toe. Dit kan verklaart worden door het langer thuis wonen van onze inwoners waardoor er meer zorg in de thuissituatie ingezet wordt. | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -115 | N | De kosten voor jeugdzorgarrangementen zijn hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. |
-128 | N | De kosten voor het Landelijk Transitie Arrangement (LTA) jeugdzorg zijn hoger dan geraamd. Enkele jeugdigen ontvingen zeer specialistische behandeling met opname vanuit het LTA. Dit zijn noodzakelijke trajecten die fors drukken op het budget. Vanaf 2019 zijn landelijke afspraken gemaakt rondom het afhandelen van LTA zorg waardoor gemeenten meer grip krijgen op de inzet en kosten van het LTA. | |
-46 | N | Een plaatsing jeugzorg plus wordt incidenteel ingezet. De kosten per jeugdige voor deze vorm van jeugdhulp zijn hoog. Daarbij laat de inzet van jeugdzorg plus zich vooraf lastig inschatten. Het zijn slechts enkele jeugdigen per jaar die hier geplaatst worden. In 2019 zijn meer zorgdagen jeugdzorg plus ingezet dan geraamd. | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | -91 | N | Centrumgemeente Bergen op Zoom vraagt voor beschermd wonen een hogere bijdrage aan de regiogemeenten. Reden hiervoor is het openen van een nieuwe woonlocatie specifiek gericht op jongeren met autisme. Dit aanbod was nog niet aanwezig in de regio. Daarnaast was het systeem administratief niet op orde waardoor kosten die betrekking hadden op 2018 ten laste zijn gekomen van 2019. |
7.1 Volksgezondheid | 27 | V | De GGD heeft de training Plezier op School niet uitgevoerd omdat er te weinig aanmeldingen waren. Daarnaast is er geen aanleiding geweest om de interventie Kortdurende Home Video in te zetten. |
Directe personele lasten programma Zorg, jeugd en participatie | 102 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2019 bedraagt € 19.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 102.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | -14 | N | |
Totaal | -130 | N |