Als een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, kan de belastingplichtige onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding. De gemeente Halderberge hanteerde in 2022, evenals in voorgaande jaren, een kwijtscheldingspercentage van 100%. Concreet betekent dit dat belastingplichtigen die een inkomen hebben van 100% van het minimuminkomen (volgens bijstandsnorm) of lager, in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Belastingplichtigen kunnen alleen kwijtschelding aanvragen voor de onroerendezaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en het rioolrecht. Voor de overige heffingen wordt geen kwijtschelding verleend.

De volgende tabel laat de begrote en gerealiseerde kwijtschelding zien (x 1.000).

Lasten kwijtschelding

Primaire begroting 2022

Begroting 2022 incl. wijziging

Realisatie 2022

Verschil

V/N

Kwijtschelding

270

270

246

24

V

Het aantal verzoeken tot kwijtschelding was in 2022 wat lager dan in 2021 (932 in 2021, 892 in 2022), maar het aantal toegekende verzoeken was nagenoeg gelijk. In 2022 was het werkelijke bedrag aan kwijtschelding ca. 288.000, maar door een overlopende post van ca. 43.000 uit 2021 komen de lasten voor 2022 uit op ca. 246.000. Hierdoor was er ten opzichte van de raming een positief verschil van ca. € 24.000.

Het werkelijke bedrag aan verleende kwijtscheldingen is als volgt verdeeld over de verschillende heffingen:

Kwijtschelding

2021

2022

Rioolheffing

122

125

Afvalstoffenheffing

150

158

Onroerendezaakbelasting

0

0

Overloop voorgaand en volgend jaar (in behandeling)

36

5

Totaal

308

288

De overloop betreft verzoeken die aan het einde van het jaar nog in behandeling waren. Hiervan was nog niet bekend welk deel betrekking had op de onroerendezaakbelasting, riool- en afvalstoffenheffing.

Top