E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Zorg jeugd en participatie
(x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 376 | V | Eind 2022 en begin 2023 hebben overheids-, welzijns- en zorgpartijen twee akkoorden gesloten om de zorg in de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Aanleiding hiervoor zijn de toenemende zorgkosten (mede) als gevolg van de vergrijzing en het oplopende tekort aan (zorg-)personeel. Vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) wordt ingezet op het anders organiseren van de zorg, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) zet in op het versterken van preventie. |
-21 | N | Bij de Zomernota 2023 is op basis van de facturen over het eerste kwartaal het budget voor de energielasten voor de Vossenberg bijgesteld. Hier is absusievelijk de Btw over de facturen niet meegenomen. Deze is bij de Vossenberg, in tegestelling tot bijvoorbeeld het gemeentehuis kostenverhogend. Hierdoor zijn de uiteindelijke lasten € 21.000 hoger uitgevallen. | |
6.3 Inkomensregelingen | 33 | V | In de Begroting 2023 is een raming van € 100.000 opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor dubieuze debiteuren. Op basis van de status en ouderdom van de openstaande vorderingen heeft het Werkplein HvWB de noodzakelijke hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken vastgesteld op € 408.000. Na alle mutaties in 2023 bedroeg het restant saldo € 341.000. Dit betekent dat er een bedrag van € 67.000 aan de voorziening is toegevoegd. Ten opzichte van de raming betekent dit een voordeel van € 33.000. |
7.1 Volksgezondheid | 35 | V | De lagere bijdrage aan de GGD heeft meerdere oorzaken. De extra kosten voor de nieuwe huisvesting van het consultatiebureau in Oudenbosch bleken deels dubbel te zijn geraamd. De plusprodukten van de jeugdgezondheidszorg (trainingen) zijn deels of niet uitgevoerd, omdat er te weinig aanmeldingen waren. De bijdrage voor het project Nu Niet Zwanger is opgenomen in de deelnemersbijdrage aan de GGD. Ten opzichte van de raming betekent dit in totaal een voordeel van € 35.000. |
20 | V | De in 2023 ontvangen middelen voor het Preventieakkoord zijn niet uitgegeven. In 2023 zijn eerst de nog resterende middelen uit 2022 ingezet. Daarnaast is in 2023 gestart met de opzet van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Dit zal in 2024 verder vorm worden gegeven en uitgerold. De middelen van het lokale Preventieakkoord 2023 zullen hierbij ook worden ingezet. | |
25 | V | De interventies Stevig Ouderschap en Voorzorg zijn in 2023 niet ingezet. Kwetsbare gezinnen moeten door zorgprofessionals worden verwezen. De verwijzingen worden nog onvoldoende gedaan. Om de interventies meer bekend te maken bij de verwijzers, zetten we in 2024 in op extra PR. | |
Jeugdzorg | -324 | N | De uitgaven voor jeugdzorg waren in 2023 € 324.000 hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. De hogere kosten in 2023 kennen meerdere oorzaken. We zien dat zorgaanbieders aangeven dat zij laagcomplex zorg niet in kunnen zetten in profiel 5 en dat zij het duurdere profiel 4 nodig hebben om de zorg uit te kunnen voeren. Daarnaast zijn de kosten voor maatwerk hoger uitgevallen. Dit komt doordat wij een aantal jeugdigen buitenregionaal in een gezinshuis hebben geplaatst, omdat in onze regio geen plaats was voor deze jeugdigen. Ook de kosten voor het landelijk tranisitie arrangement (LTA) zijn hoger dan geraamd. De Viersprong en Amarant nemen bepaalde producten in LTA af omdat deze niet passen in de lokale zorgarrangementen. LTA trajecten zijn duurder dan onze regionale arrangementen systematiek. |
Rente | 27 | V | Voor de toerekening van rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten- en baten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de Begroting 2023 bedroeg dit gemiddelde percentage 1,25%. Doordat de gerealiseerde rentebaten in 2023 hoger waren dan de toe te rekenen rentekosten, is het rentepercentage in de Jaarrekening 2023 gecorrigeerd naar 0%. Voor een nadere toelichting op de rente wordt verwezen naar de paragraaf financiering. Op het programma Zorg, jeugd en participatie ontstaat hierdoor een voordeel van € 27.000. |
Verschillen in baten en lasten die betrekking hebben op corona | 20 | V | In 2023 zijn nog een aantal kosten gemaakt als gevolg van de coronacrisis. De gemaakte kosten zijn verrekend met de reserve compensatie coronacrisis. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het voordeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een nadeel op Algemene dekkingsmiddelen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het overzicht van de reserves (paragraaf 3.4.10). |
Onderhoud gebouwen | 30 | V | Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Meerjaren Onderhoudsplanning 2023-2027 vastgesteld. Hierbij is besloten om per jaar € 75.000 te besparen op het onderhoud. Voor elk gebouw is de storting in de voorziening gemeentelijke eigendommen hierdoor iets lager dan geraamd. Dit leidt tot een voordeel op de taakvelden van de verschillende gebouwen en een nadeel op het taakveld onderhoud gebouwen. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het voordeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een nadeel op het programma Openbare ruimte. |
Toerekening personele lasten aan investeringen | -31 | N | Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Omdat er in 2023 minder is uitgegeven aan verschillende projecten dan geraamd, kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Dit leidt ook tot een lagere toevoeging aan de reserve flexibe schil. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel van € 31.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een voordeel op overhead. |
Directe personele lasten programma Zorg, jeugd en participatie | 179 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2023 bedraagt € 44.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 179.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | -5 | N | |
Totaal | 364 | V |