Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Zorg jeugd en participatie
(x 1.000).

Taakveld

Verschil

V/N

Toelichting

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

376

V

Eind 2022 en begin 2023 hebben overheids-, welzijns- en zorgpartijen twee akkoorden gesloten om de zorg in de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Aanleiding hiervoor zijn de toenemende zorgkosten (mede) als gevolg van de vergrijzing en het oplopende tekort aan (zorg-)personeel. Vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) wordt ingezet op het anders organiseren van de zorg, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) zet in op het versterken van preventie.
Vanuit beide akkoorden wordt van gemeenten extra inzet verwacht, waarvoor de gemeente in de periode 2023 –2026 zelf én in regioverband extra financiële middelen ontvangt.
De gemeente Halderberge deelt de ambities en de concrete doelstellingen, die in het GALA en het IZA staan. Dit betekent dat we conform de afspraken in het GALA en IZA vanuit integrale plannen (lokaal en regionaal) gaan werken aan het versterken van de gezondheid van onze inwoners, het stimuleren van sport en bewegen en een sterke sociale basis. Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente hiervoor financiële middelen. De middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld zijn tijdelijk. Onduidelijk is hoe de financiering er na 2026 uitziet. Dit terwijl we vanuit de integrale plannen structureel inzetten op het versterken van de gezondheid van onze inwoners.
In 2023 werkten we aan het opstellen van integrale plannen. De uitvoering hiervan vindt plaats in 2024 en volgende jaren. Hierdoor zijn in 2023 nog niet veel kosten gemaakt voor het uitvoeren van plannen voor GALA/IZA en konden de ontvangen middelen deels worden ingezet om andere kosten voor reeds bestaande activiteiten, gericht op preventie en gezondheidsbevordering, te dekken. Hierdoor is in de Jaarrekening 2023 een incidenteel voordeel ontstaan van 376.000.
Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld om dit bedrag te reserveren zodat deze middelen gedurende de looptijd van GALA en IZA alsnog kunnen worden ingezet voor de acties, activiteiten en capaciteit uit de integrale plannen om de doelstellingen uit GALA en IZA te behalen.

-21

N

Bij de Zomernota 2023 is op basis van de facturen over het eerste kwartaal het budget voor de energielasten voor de Vossenberg bijgesteld. Hier is absusievelijk de Btw over de facturen niet meegenomen. Deze is bij de Vossenberg, in tegestelling tot bijvoorbeeld het gemeentehuis kostenverhogend. Hierdoor zijn de uiteindelijke lasten 21.000 hoger uitgevallen.

6.3 Inkomensregelingen

33

V

In de Begroting 2023 is een raming van 100.000 opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor dubieuze debiteuren. Op basis van de status en ouderdom van de openstaande vorderingen heeft het Werkplein HvWB de noodzakelijke hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken vastgesteld op 408.000. Na alle mutaties in 2023 bedroeg het restant saldo 341.000. Dit betekent dat er een bedrag van 67.000 aan de voorziening is toegevoegd. Ten opzichte van de raming betekent dit een voordeel van 33.000.

7.1 Volksgezondheid

35

V

De lagere bijdrage aan de GGD heeft meerdere oorzaken. De extra kosten voor de nieuwe huisvesting van het consultatiebureau in Oudenbosch bleken deels dubbel te zijn geraamd. De plusprodukten van de jeugdgezondheidszorg (trainingen) zijn deels of niet uitgevoerd, omdat er te weinig aanmeldingen waren. De bijdrage voor het project Nu Niet Zwanger is opgenomen in de deelnemersbijdrage aan de GGD. Ten opzichte van de raming betekent dit in totaal een voordeel van 35.000.

20

V

De in 2023 ontvangen middelen voor het Preventieakkoord zijn niet uitgegeven. In 2023 zijn eerst de nog resterende middelen uit 2022 ingezet. Daarnaast is in 2023 gestart met de opzet van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Dit zal in 2024 verder vorm worden gegeven en uitgerold. De middelen van het lokale Preventieakkoord 2023 zullen hierbij ook worden ingezet.

25

V

De interventies Stevig Ouderschap en Voorzorg zijn in 2023 niet ingezet. Kwetsbare gezinnen moeten door zorgprofessionals worden verwezen. De verwijzingen worden nog onvoldoende gedaan. Om de interventies meer bekend te maken bij de verwijzers, zetten we in 2024 in op extra PR.

Jeugdzorg

-324

N

De uitgaven voor jeugdzorg waren in 2023 324.000 hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. De hogere kosten in 2023 kennen meerdere oorzaken. We zien dat zorgaanbieders aangeven dat zij laagcomplex zorg niet in kunnen zetten in profiel 5 en dat zij het duurdere profiel 4 nodig hebben om de zorg uit te kunnen voeren. Daarnaast zijn de kosten voor maatwerk hoger uitgevallen. Dit komt doordat wij een aantal jeugdigen buitenregionaal in een gezinshuis hebben geplaatst, omdat in onze regio geen plaats was voor deze jeugdigen. Ook de kosten voor het landelijk tranisitie arrangement (LTA) zijn hoger dan geraamd. De Viersprong en Amarant nemen bepaalde producten in LTA af omdat deze niet passen in de lokale zorgarrangementen. LTA trajecten zijn duurder dan onze regionale arrangementen systematiek.
Tot slot hebben we in 2023 we geen jeugdigen in de JeugdzorgPlus gehad waardoor de kosten voor deze voorziening lager zijn dan geraamd.

Rente

27

V

Voor de toerekening van rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten- en baten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de Begroting 2023 bedroeg dit gemiddelde percentage 1,25%. Doordat de gerealiseerde rentebaten in 2023 hoger waren dan de toe te rekenen rentekosten, is het rentepercentage in de Jaarrekening 2023 gecorrigeerd naar 0%. Voor een nadere toelichting op de rente wordt verwezen naar de paragraaf financiering. Op het programma Zorg, jeugd en participatie ontstaat hierdoor een voordeel van 27.000.

Verschillen in baten en lasten die betrekking hebben op corona

20

V

In 2023 zijn nog een aantal kosten gemaakt als gevolg van de coronacrisis. De gemaakte kosten zijn verrekend met de reserve compensatie coronacrisis. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het voordeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een nadeel op Algemene dekkingsmiddelen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het overzicht van de reserves (paragraaf 3.4.10).

Onderhoud gebouwen

30

V

Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Meerjaren Onderhoudsplanning 2023-2027 vastgesteld. Hierbij is besloten om per jaar 75.000 te besparen op het onderhoud. Voor elk gebouw is de storting in de voorziening gemeentelijke eigendommen hierdoor iets lager dan geraamd. Dit leidt tot een voordeel op de taakvelden van de verschillende gebouwen en een nadeel op het taakveld onderhoud gebouwen. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het voordeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een nadeel op het programma Openbare ruimte.

Toerekening personele lasten aan investeringen

-31

N

Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Omdat er in 2023 minder is uitgegeven aan verschillende projecten dan geraamd, kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Dit leidt ook tot een lagere toevoeging aan de reserve flexibe schil. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel van 31.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een voordeel op overhead.

Directe personele lasten programma Zorg, jeugd en participatie

179

V

Het totale verschil op de personele lasten 2023 bedraagt 44.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van 179.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Overige afwijkingen

-5

N

Totaal

364

V

Top