E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen (x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
2.3 Recreatieve havens | 35 | V | De drijvende steigers in Stampersgat zijn vervangen. Dit jaar is er nog verlichting geplaatst en is er een goede afscheiding gemaakt om er voor te zorgen dat de aangemeerde bootjes veilig liggen. De onderzoeken die hiervoor aanvankelijk gepland stonden zijn niet meer nodig geweest, omdat er direct is geschakeld met de aannemer en andere belanghebbenden. |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 65 | V | De bijdrage voor parkmanagement Borchwerf is lager dan geraamd. Bij de behandeling van de Begroting 2025, is er ook gekeken naar de geprognotiseerde cijfers voor 2024 en heeft er een bijstelling naar boven plaatsgevonden. Nu de concept jaarcijfers 2024 van de Stichting Parkmanagement Borchwerf binnen zijn, blijkt dat er per saldo een lagere bijdrage nodig was. Dit levert nog een voordeel op van ca. € 21.000. Daarnaast is er een creditfactuur ontvangen voor de eindafrekening van 2023 ter hoogte van ca. € 48.000. |
3.4 Economische promotie | 36 | V | In het raadsvoorstel voor de 9 wonderen van Oudenbosch is een bijdrage aan Levendig Brabant opgenomen. Vanwege efficiëntie in de voorbereiding wordt er geen aanspraak gemaakt op deze faciliteit vanuit de gemeente. |
184 | V | Bijstellingen in de toeristenbelasting geschieden op aangeven van de BWB. Er is naast de € 626.570 aan opleggingen 2024 nog voor zo'n € 171.262 aan toeristenbelasting geheven over 2023. Dit laatste bedrag was echter nog niet meegenomen in de halfjaarrapportage van de BWB, en daardoor ook niet bijgesteld bij de Najaarsnota. | |
7.3 Afval | -35 | N | Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing in 2024 lager waren dan geraamd, komt ook de Btw-component lager uit. Aangezien de Btw-component wordt meegerekend bij het saldo van de afvalstoffenheffing, kan hier een lager bedrag aan worden toegerekend dan geraamd. Dit betekent een budgettair nadeel van € 35.000. |
7.4 Milieubeheer | 28 | V | De bijdrage aan de OMWB is in 2024 nagenoeg gelijk aan de raming, echter is het jaarresultaat 2023 van € 24.000 positief niet meegenomen. Verder zijn er minder variabele adviesdiensten afgenomen in 2024 waardoor er een klein positef effect is voor de diensten van 2024. |
50 | V | Voor het taakveld duurzaamheid was de ambitie om voor Q4 2024 het klimaatakkoord gemeente Halderberge rond te hebben. Dit is echter bijgesteld naar 2025. Ook zijn de plannen uit het collegewerkprogramma om een klimaatportaal op te richten en een klimaatteam te vormen nog niet gerealiseerd in 2024 en is deze ambitie naar 2025 bijgesteld. | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 78 | V | Vanwege prioriteitstelling en beperkte beschikbaarheid van capaciteit is het geraamde budget voor leefbaarheid in de wijken niet ingezet in 2024. Hiervoor is nog ruimte aangezien er wettelijke restricties komen die pas van kracht zijn in 2027. Hiermee wordt aangevangen in 2025. |
-52 | N | Met het opstellen van de begroting 2024 was de verwachting dat de zogenaamde voorleges zoals ruimtelijke initiatieven enorm zouden toenemen (vanwege de lage instaptarieven), maar dit is in de praktijk toch tegengevallen. Er is wel een volumestijging van 18 naar 42, maar er was op meer gehoopt. Hierbij dient er aangemerkt te worden dat er voor 2024 in de verordening een regeling is opgenomen dat deze voorleges gecrediteerd worden op voorwaarde dat deze initiatieven een vervolg krijgen. | |
25 | V | De raming van de energielasten van het voormalige schoolgebouw De Lindelommer en kruisgebouw in Hoeven is bij de Zomernota 2024 gebaseerd op voorschotten 2023. Het gemiddelde jaarverbruik op deze oudere en matig geïsoleerde panden is lastig in te schatten. Het verbruik is in 2024 uiteindelijk lager gebleken. | |
8.3 Bouwen en wonen | 20 | V | In de begroting 2024 is specifiek een budget geraamd voor de proefprojecten Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen). Op 1 januari 2024 is de Wkb in werking getreden voor slechts één categorie bouwwerken (nieuwbouw gevolgklasse 1). De categorieën verbouw gevolgklasse 1 en de gevolgklassen 2 en 3 zijn nog niet in werking getreden. Om te kunnen bepalen of deze categorieën ook onder de Wkb gaan vallen zullen er naar verwachting nog proefprojecten volgen, hiervan was in 2024 maar voor een keer spraken geweest. Mogelijk zal dat in 2025 wel aan de orde zijn. Hierbij was vooraf (en is ook nu nog) niet in te schatten hoeveel/hoe groot die proefprojecten zouden zijn daar men hierbij ook afhankelijk was van de aanvrager en zijn aannemer om aan een dergelijk proefproject |
265 | V | Voor de leges omgevingsvergunningen die voortkomen uit bouwactiviteiten is er een 20% positieve overschrijding geweest. Er is ca. € 62.000 aan extra leges ontvangen voor Breda Airparc, inclusief het bouwrijp maken van fase 3 en 4 ivm een foutieve bouwprognose uit een aanvraag 2023. Daarnaast is bij het opmaken van de prognose bij de Najaarsnota voor ca. € 98.000 aan grotere projectleges (o.a. Groene Woud en Nijverheid 1 t/m 15) abusievelijk niet meegenomen. Verder is er nog voor ca. € 86.000 aan legeopbrengsten geboekt voor Borchwerf projecten (Emmerblok) die buiten eerdere prognoses zijn gehouden met de aanname dat Borchwerf compleet ontwikkeld zou zijn. | |
Rente | 72 | V | Voor de toerekening van rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten- en baten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de Begroting 2024 bedroeg dit gemiddelde percentage 1,5%. Doordat de gerealiseerde rentelasten in 2024 lager waren dan geraamd, is het rentepercentage in de Jaarrekening 2024 gecorrigeerd naar 0,33%. Voor een nadere toelichting op de rente wordt verwezen naar de paragraaf financiering. Op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen ontstaat hierdoor een voordeel van € 72.000. |
Toerekening personele lasten aan investeringen | -14 | N | Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Omdat er in 2024 minder is uitgegeven aan verschillende projecten dan geraamd, kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Dit leidt ook tot een lagere toevoeging aan de reserve flexibe schil. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel van € 14.000 op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen staat een voordeel op overhead. |
Directe personele lasten programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen | 33 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2024 bedraagt € 12.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 33.000 op het programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | 35 | V | |
Totaal | 825 | V |