E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Toelichting belangrijkste verschillen begroting (incl. wijziging) en realisatie programma Zorg jeugd en participatie
(x € 1.000).
Taakveld | Verschil | V/N | Toelichting |
---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 287 | V | Voor de uitvoering van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) ontvangt de gemeente financiële middelen om de gezondheid van onze inwoners te versterken en de gezondheidszorg kwalitatief goed en toegankelijk te houden. Dit betekent dat we de komende jaren met onze partners inzetten op het stimuleren van een gezonde leefstijl, voorkomen van zorg (de beweging naar de voorkant) vanuit een sterke sociale basis en waar nodig passende zorg. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf, maar is verweven met andere ontwikkelingen in het sociaal domein zoals de Hervormingsagenda Jeugd. Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente hiervoor financiële middelen. |
36 | V | De gemeente Roosendaal is namens de regio West-Brabant West penvoerder voor de regionale samenwerking jeugdzorg. In 2024 zijn de kosten voor regionale samenwerking (bestaande uit de onderdelen dienstverleningsovereenkomst, innovatiebudget, datagedreven werken en beleidstafel) ca. € 36.000 lager uitgevallen dan geraamd. | |
29 | V | Er is in 2024 een minder groot beroep gedaan op extern advies in het kader van de Wmo. Dit geeft een voordeel van ca. € 29.000. | |
-62 | N | Vanwege de langere aanloop in de oprichting van de stichting Cultuurcluser Oudenbosch, opstellen onderlinge contracten alsmede de consensus hierover is er uitloop geweest op zowel de bijdrage in de exploitatiekosten als de huurinkomsten. Per saldo betekent dit voor 2024 een nadeel van ca. € 62.000. | |
-31 | N | De overschrijding op de Vossenberg wordt met name veroorzaakt door hogere energielasten, beheerkosten en schoonmaakkosten. Daarnaast zijn de huuropbrengsten lager uitgevallen dan geraamd. Per saldo geeft dit een nadeel van ca. € 31.000. | |
-30 | N | In het raadsbesluit van 14 december 2023 is budget beschikbaar gesteld voor onvoorziene lasten voor Het Veerhuis. Dit budget is niet toereikend gebleken. De overschrijding van het budget komt met name door de hoge schoonmaakkosten, diverse storingen, en hogere kosten voor afvalverwerking en herstelwerkzaamheden. | |
314 | V | Voor de aankoop van Het Veerhuis is er een onderhoudsonderzoek verricht door BBC. Op basis van het bouwkundig rapport van BBC is in het raadsbesluit van 14 december 2023 een budget van € 441.000 beschikbaar gesteld voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Deze kosten zijn incidenteel geraamd in 2024. Nog niet alle werkzaamheden zijn uitgevoerd, dit loopt door in 2025. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo wordt voorgesteld hiervoor het resterende budget van € 314.400 als jaaroverschrijdende uitgave mee te nemen naar 2025. | |
103 | V | De gemeente ontvangt van het Rijk een vergoeding voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Gedurende het jaar is het aantal opvangplaatsen uitgebreid waarbij ook de Rijksbijdrage is verhoogd (voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de zomernota en slotwijziging 2024). Op basis van de uitbreiding van het aantal opvangplaatsen is ook de kostenraming verhoogd. Per saldo is er ten opzichte van de raming een voordeel van circa € 103.000. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere kosten voor huur (circa € 43.000), lagere energielasten (circa € 19.500) en lagere kosten voor beveiliging (circa € 39.000). | |
6.2 Wijkteams | -43 | N | De gemeente huurde het afgelopen jaar 12,5 fte aan jeugdprofessionals in. De indexering van de tarieven veroorzaakt de overschrijding van circa € 43.000. |
6.3 Inkomensregelingen | 59 | V | In de Begroting 2024 is een raming van € 100.000 opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor dubieuze debiteuren. Op basis van de status en ouderdom van de openstaande vorderingen heeft het Werkplein HvWB de noodzakelijke hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken vastgesteld op € 334.000. Na alle mutaties in 2024 bedroeg het restant saldo € 293.000. Dit betekent dat er een bedrag van € 41.000 aan de voorziening is toegevoegd. Ten opzichte van de raming betekent dit een voordeel van € 59.000. |
-245 | N | Het verschil tussen de in 2024 gerealiseerde baten en lasten met betrekking tot de gebundelde uitkeringen (BUIG) bedraagt € 154.000 positief. Dit is een overschot van 1,71% ten opzichte van het ontvangen BUIG budget. In de Begroting is een verschil tussen baten en lasten geraamd van € 400.000 positief. Het saldo van de verschillen tussen de Begroting en de werkelijke baten en lasten is € 245.000 negatief. In de gewijzigde begroting van het Werkplein is gerekend met een toename van het bestand met 1%. Uiteindelijk is het uitkeringsbestand over 2024 met 1,3% gestegen. Dat is een iets hogere stijging dan voorzien. Los van de stijging of daling van het bestand worden de kosten ook beïnvloed door het moment waarop de stijging of daling intreedt. Daarnaast worden de uitkeringen ook tweemaal per jaar geïndexeerd. | |
40 | V | De kosten voor bijzondere bijstand zijn € 40.000 lager dan geraamd. Het aantal aanvragen voor bijzondere bijstand is in 2024 gedaald ten opzichte van 2023, van 673 naar 401. Ook het aantal toekenningen is gedaald, van 543 naar 325. Deze aantallen zeggen niet zoveel over het daadwerkelijk gebruik van de bijzondere bijstand. Bij de verstrekking van bijzondere bijstand gebeurt het regelmatig dat die voor een (veel) langere periode dan een kalenderjaar wordt toegekend. Een bekend voorbeeld zijn de kosten voor bewindvoering. Hiervoor wordt jaarlijks bijzondere bijstand uitgekeerd, maar daar staat niet jaarlijks een nieuwe aanvraag tegenover. | |
44 | V | De kosten voor minimabeleid zijn € 44.000 lager dan geraamd. De kosten voor de personele inzet voor de VoorzieningenWijzer zijn lager uitgevallen dan geraamd. Dit komt omdat de daadwerkelijke uitvoering pas na de zomervakantie op gang is gekomen. Voor de uitvoering van de alleenverdienersproblematiek is van het Rijk een budget ontvangen, op basis van de lijst van de Belastingdienst met inwoners die voor compensatie in aanmerking zouden komen. Ondanks herhaalde oproepen hebben niet alle inwoners een verzoek om compensatie ingediend. | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 30 | V | De kosten voor het programma Werk en participatie van het Werkplein HvWB zijn lager dan geraamd. Dit komt met name doordat er door het Werkplein iets minder ontwikkeltrajecten zijn ingezet dan volgens de doelstelling was afgesproken. |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -49 | N | De overschrijding op de maatwerkvoorziening wordt met name veroorzaakt door een overschrijding op de vervoersvergoeding en de woonvoorzieningen. Het aantal inwoners dat gebruik maakt van een vervoersvergoeding is in 2024 toegenomen, daarnaast zijn er maatwerkvoorzieningen beschikt die om hele specifieke hulpvragen gingen. Ook zijn een aantal woningaanpassingen beschikt die niet binnen het standaard aanbod pasten, waardoor er meer kosten zijn gemaakt dan verwacht. |
51 | V | Inwoners betalen voor een Wmo maatwerkvoorziening een eigen bijdrage per maand. De hoogte van deze eigen bijdrage is landelijk vastgesteld en in 2024 geïndexeerd en niet verwerkt in de begroting, waardoor de inkomsten uit de eigen bijdrage hoger uitvallen dan begroot. | |
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 6.71b Begeleiding (WMO) | -79 | N | De Wmo maatwerkvoorzieningen Huishoudelijke ondersteuning en Begeleiding overschrijden het begrote bedrag over 2024, wat resulteert in dit nadeel. Ook voor het waspunt zijn meer kosten gemaakt dan begroot. Het aantal indicaties is bij huishoudelijke ondersteuning licht gestegen en bij begeleiding redelijk stabiel gebleven. Wmo maatwerkvoorzieningen zijn maatwerk oplossingen voor inwoners en kunnen fluctueren per periode. |
7.1 Volksgezondheid | 55 | V | Het voordeel op volksgezondheid kent meerdere oorzaken. Zo is het budget vooor GGZ preventie niet volledig ingezet. Verder is van de GGD een hogere BTW-compensatie ontvangen over 2024 en heeft de GGD minder maatwerkopdrachten in 2024 uitgevoerd. Tenslotte zijn er minder AED's aangeschaft en zijn er kosten gemaakt in het kader van mentale weerbaarheid. Per saldo geeft dit een voordeel van ca. € 55.000. |
Jeugdzorg | -1.135 | N | De uitgaven voor jeugdzorg waren in 2024 ca. € 1.135.000 hoger dan geraamd. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische jeugdhulp. In de jeugdwet is vastgelegd dat naast de jeugdprofessional ook een huisarts, rechter, jeugdarts, medisch specialist, jeugdbeschermers en jeugdreclasseerders doorverwijzen naar zorgtrajecten. De gemeente kan formeel verwijzingen door deze partners niet tegenhouden. De hogere kosten in 2024 kennen meerdere oorzaken. We zien op laagcomplexe en hoogcomplexe zorg een sterke stijging van het aantal jeugdigen wat hulp nodig heeft. Daarnaast zien we een overschrijding op maatwerk als gevolg van een casus die bestaat uit meerdere kinderen. Deze kinderen zijn buiten de regio geplaatst en ontvangen behandeling. In onze regio bleek, na dit zorgvuldig te hebben onderzocht en uitgezocht, geen passende woonvoorziening beschikbaar. In 2024 hebben wij één jeugdige voor een korte periode in JeugdzorgPlus gehad. De kosten van deze voorziening zijn lager uitgevallen dan geraamd. |
Rente | 57 | V | Voor de toerekening van rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten- en baten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de Begroting 2024 bedroeg dit gemiddelde percentage 1,5%. Doordat de gerealiseerde rentelasten in 2024 lager waren dan geraamd, is het rentepercentage in de Jaarrekening 2024 gecorrigeerd naar 0,33%. Voor een nadere toelichting op de rente wordt verwezen naar de paragraaf financiering. Op het programma Zorg, jeugd en participatie ontstaat hierdoor een voordeel van € 57.000. |
Onderhoud gebouwen | 29 | V | Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Meerjaren Onderhoudsplanning 2023-2027 vastgesteld. Hierbij is besloten om per jaar € 75.000 te besparen op het onderhoud. Voor elk gebouw is de storting in de voorziening gemeentelijke eigendommen hierdoor iets lager dan geraamd. Dit leidt tot een voordeel op de taakvelden van de verschillende gebouwen en een nadeel op het taakveld onderhoud gebouwen. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het voordeel op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een nadeel op het programma Openbare ruimte. |
Toerekening personele lasten aan investeringen | -31 | N | Met ingang van 2021 worden personele lasten aan de verschillende investeringen toegerekend. De toerekening is gebaseerd op de werkelijke uitgaven op de investeringen. Omdat er in 2024 minder is uitgegeven aan verschillende projecten dan geraamd, kunnen er ook minder personele lasten aan de investeringen worden toegerekend dan geraamd. Dit leidt ook tot een lagere toevoeging aan de reserve flexibe schil. Per saldo is dit budgettair neutraal. Tegenover het nadeel van € 31.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staat een voordeel op overhead. |
Directe personele lasten programma Zorg, jeugd en participatie | 13 | V | Het totale verschil op de personele lasten 2024 bedraagt € 12.000 positief. Als gevolg van de toerekening van de directe personeelslasten aan de verschillende programma's en taakvelden ontstaan op programmaniveau verschillen ten opzichte van de begroting. Tegenover het voordeel van € 13.000 op het programma Zorg, jeugd en participatie staan nadelen op andere programma's. Voor het totaaloverzicht van de personele lasten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering. |
Overige afwijkingen | 58 | V | |
Totaal | -500 | N |